Nog niet zo heel lang geleden werd je meewarig aangekeken wanneer de voordelen van business it allignment ter sprake werden gebracht. De organisatie draaide immers goed, er was budget genoeg en de ict-afdeling had zich een positie verworven die steeds meer opschoof van ondersteunend naar beleidsbepalend.
In het huidige economische klimaat zijn echter steeds meer organisaties zich aan het herbezinnen op deze situatie. Want is het nu echt wenslijk dat de ict-afdeling het beleid van de business bepaald? De praktijk wijst uit dat dit niet het geval is en daarbij wordt ict nu vaak als een enorme budgetverslinder beschouwd. Dit met name als gevolg van het naar zich toe halen van allerlei projecten in het kader van verbeteringen die door de business gewenst worden en die dus eigenlijk ook door diezelfde business gefinancierd hadden moeten worden. Vandaar dat veel organisaties naarstig op zoek moeten naar de oplossing om de verschillende interne partijen weer neer te zetten waar hun kwaliteiten liggen en, nog belangrijker, waar ze oorspronkelijk voor zijn bedoeld.
Het op orde brengen van de governance moet hierbij de eerste prioriteit krijgen. Duidelijkheid in rollen, taken en verantwoordelijkheden zijn essentieel bij het goed kunnen uitvoeren van beheer. Alleen zo zal de ict-organisatie weer de rol gaan krijgen die ze verdient: als ondersteunende dienst voor de business. Ruwweg kan worden gesteld dat het budget van een ict-afdeling eigenlijk alleen naar de volgende posten personeelskosten, hardware, licenties en infrastructuur moet gaan. Investeringen in (nieuwe) applicaties of uitbreidingen in functionaliteit zijn business issues en moeten (weer) onderbouwd worden met een business case. De ontwikkel- en implementatiekosten komen hierbij ook weer bij de aanvrager te liggen in plaats van de ict-afdeling en weer wordt ict gepositioneerd als beleidsondersteuner in plaats van beleidsbepaler.
Bovenstaande lijkt natuurlijk een open deur, maar in de realiteit blijkt helaas dat veel organisaties niet in staat zijn om dit op een goede manier in te richten. Het wordt dus tijd dat ict-managers zichzelf weer gaan afvragen waar de kern van hun dienstverlening ligt.