Ricoh, leverancier van producten en diensten op het gebied van IT- en documentmanagement oplossingen, heeft samen met partners Greenchoice, Greenhost, Energie Channel en MVO-Nederland het Green Office Initiative opgestart.
Het Green Office Initiative moet resellers en eindgebruikers met advies, tips en producten helpen om kantoren duurzamer te maken en tegelijkertijd kosten te besparen. Ricoh zegt hiermee tegemoet te komen aan de groeiende vraag naar milieuvriendelijke producten en diensten voor kantoren.
Het initiatief is gericht op it-resellers en ondernemers, en biedt kennis en een productportfolio waarmee eindgebruikers besparingstips eenvoudig in de praktijk kunnen brengen. Het initiatief, dat deze week gelanceerd wordt, heeft tevens een webportaal waarop bezoekers snel kunnen berekenen hoeveel zij kunnen besparen op hun kantoor. Het portaal adviseert aan de hand van deze berekeningen ook maatregelen en producten waarmee de bezoeker deze besparingen kan realiseren.
Uit onderzoek dat Ricoh eind vorig jaar afrondde blijkt dat duurzaamheid voor veel ondernemers een belangrijk thema is. De bereidwilligheid ook daadwerkelijk duurzame maatregelen te nemen stijgt echter fors als deze maatregelen ook leiden tot kostenbesparingen. De campagne vat het tegelijk besparen op kosten en milieu-impact samen in de uitdrukking ‘dubbel besparen’.
Het Green Office Initiative biedt it-resellers die hun klanten willen adviseren over dubbel besparen op kantoor een supportprogramma. Zij krijgen ondermeer een gepersonaliseerde versie van het webportaal op hun eigen webdomein. Hiermee kunnen zij op eigen titel klanten adviseren en komt de gegenereerde business hun onderneming ten goede. Het supportprogramma omvat naast de webportaal een marketing toolkit, trainingen en ondersteuning van de deelnemende partners.
Ricoh en partners verwachten veel aandacht en animo voor het Green Office Initiative. Patrick Janssen, channel marketing manager van Ricoh: ‘Uit onderzoek blijkt dat een op de vijf mkb’ers actief op zoek is naar milieuvriendelijker productiemethoden, producten of diensten. Deze groep ziet omzetkansen als gevolg van de toegenomen overheidsaandacht voor een beter milieu. Duurzaamheid is niet alleen voor de eindgebruiker belangrijk, ook resellers zien steeds meer mogelijkheden om producten die het milieu ontzien in te zetten in een volwaardige it-omgeving. De Green Office Initiative portal is een belangrijk hulpmiddel voor resellers om hun klanten te informeren over de verschillende duurzame mogelijkheden. Tegelijkertijd gaan we in op kostenbesparingen die duurzame producten met zich meebrengen. Want als we eindgebruikers over de streep willen trekken, is het belangrijk om ook andere voordelen naast duurzaamheid te benadrukken.’
Meer informatie over de Green Office Initiative is te vinden op www.goi.nu.