Het duurt waarschijnlijk nog enkele weken voordat de computerproblemen bij acht politiekorpsen in Noord-Oost Nederland zijn verholpen. Dat meldt minister Ter Horst van Binnenlandse Zaken in een nieuwe brief aan de Tweede Kamer. Het rekencentrum van de ict-afdeling Voorziening tot Samenwerking Politie Nederland (vtsPN) draait stabiel, maar de gebruikte systemen werken al weken traag. Sinds 20 januari 2010 ondervinden medewerkers problemen met inloggen en draaien programma's traag.
De problemen worden volgens de minister veroorzaakt door 'een geheel van factoren die onderling afhankelijk zijn'. De hoofdoorzaak is begin februari al achterhaald, waardoor de systemen in elk geval stabieler bleven. Ter Horst schrijft dat vtsPN en de betreffende korpsen echter nog aanvullend onderzoek moeten doen, wat nog weken kan duren. Bij het onderzoek waren in eerste instantie ruim 250 mensen betrokken, honderd mensen van de acht getroffen politiekorpsen en 150 medewerkers van vtsPN.
Gedupeerden
De minister meldt dat het aantal agenten dat tegelijkertijd mag inloggen in het systeem, is verhoogd van drie- naar vierduizend. Dat betekent dat nog steeds tweeduizend gedupeerden het systeem niet vanaf hun eigen werkplek kunnen benaderen. De acht korpsen hebben 750 stand-alone pc's geïnstalleerd, zodat veelgebruikte programma's als Basisvoorziening Handhaving (BVH) en Basisvoorziening Opsporing (BVO) kunnen worden gebruikt.
Ook is een nieuwe procedure ingevoerd om verlies van niet-opgeslagen gegevens te voorkomen. Bovendien is de helpdesk voor gebruikers uitgebreid.
In BVH, dat eind 2009 landelijk werd opgeleverd, worden meldingen geregistreerd, aangiftes verwerkt en incidenten afgehandeld. Uitgangspunt voor de brief naar de Kamer is de situatie van 8 februari 2010.
Nou, we hebben dan in ieder geval ‘evidence’ dat het tot nu toe niet goed liep. Dat kan HEC dan mooi in een nieuw eindrapportje zetten. Maar het is toch mooi dat het aan niemand blijkt te liggen: het gaat om een combinatie van factoren die – uitsluitend in wisselwerking met elkaar – tot de geschetste problematiek leiden. Het leek even spannend of ze nu nog weer de kool en de geit zouden kunnen sparen. Maar ze komen er verder wel uit zo. Hier kan iedereen mee leven.
Misschien wat extra externen inhuren om het probleem te verhelpen?
😉
Erg vreemd met goeie monitoring etc zou e.a. toch sneller getackeld moeten kunnen worden. Ik zeg huur een externe partij in! Wellicht dat de applicaties slecht lopen door nare queries op de database etc.
Als je als kamerlid toch al flauw bent van je baan, zou je natuurlijk voor de grap Guusje kunnen vragen wat die fatale combinatie van factoren dan wel is. Dan kunnen we er allemaal nog wat van leren. Maar ja, coalities moeten in de toekomst ook nog door één deur natuurlijk.
Gelukkig hebben ze van het weekend weer actief met externen gezocht naar het probleem en zijn ze erachter gekomen dat er weer een vinkje geplaatst dient te worden bij de updates >:~*
Het gaat allemaal goed komen met vtsPN. Al het externe tuig, al die zakkenvullers vtsPN breed, daar zijn de contracten van opgezegd per 31 maart 2010 en het achterblijvende interne personeel, dat pakt gewoon alles op wat nu door ongeveer 350 mensen meer wordt gedaan!
“I ensure you, there are no Americans in Baghdad”. “Please remain calm and return to your daily business”.
Tis de schuld van de upgrade MS10-015 upgrade, hadden de rootkit er eerst maar af moeten halen, sukkels daar bij M$
VMS ? Draaide de BVH daar maar op, dan had dit nooit plaats gevonden.
Welnee, wat een onzin hier, ze weten hier niet waar het om echt om gaat. Ouwe VMS meuk gewoon.
@Gerard, klopt, volgens mijn analyse had de Tdss rootkit er een hele dikke vinger in.