Voor het midden- en kleinbedrijf (MKB) wordt internet meer en meer hét ideale verkoopkanaal. Het aantal geregistreerde domeinnamen en verkochte webhostingpakketten is het afgelopen jaar dan ook explosief gestegen. Providers zien in de explosieve stijging van de verkochte pakketten ook de eerste tekenen van economisch herstel.
Een van de bedrijven die de verkoop explosief heeft zien stijgen, is TransIP.nl, de grootste domeinnaam- en hostingprovider van de Benelux. In 2009 werden er maar liefst 82 procent meer webhostingpakketten verkocht ten opzichte van 2008. Het aantal geregistreerde domeinnamen steeg met 56 procent. "De groei is spectaculair te noemen", zegt Ali Niknam, oprichter van TransIP.nl.
Volgens Niknam duidt de groei op de eerste tekenen van economisch herstel na de financiële en economische crisis van 2009. "Ondernemers krijgen geleidelijk het vertrouwen terug en durven weer vooruit te kijken", legt Niknam uit. "Je ziet sowieso dat het MKB steeds actiever wordt op het internet dankzij een aantal significante voordelen die dat oplevert. Zo is het bereik groter en zijn de kosten lager. Daarnaast koopt de consument steeds meer online. Je ontkomt er niet aan om hier als ondernemer op in te spelen, crisis of niet."
Niknam heeft geen glazen bol en waagt zich dan ook niet aan het voorspellen van het economische en financiële klimaat in 2010. "Ik wil wel benadrukken dat internet als verkoopkanaal altijd interessant is voor het MKB. Niet alleen in crisistijd, maar ook in goede tijden. Consumenten zullen in de toekomst alleen maar meer online gaan winkelen. De MKB-er kan hiervan profiteren door deze trend te volgen en met net zoveel enthousiasme zijn online winkel in te richten als zijn fysieke winkel."