Bank Insinger de Beaufort heeft het kort geding tegen Centric gewonnen. De rechter gebiedt de automatiseerder volledige medewerking te verlenen en te blijven verlenen aan Insinger in het kader van de migratie naar een nieuw backofficesysteem, onder dreiging van een dwangsom van vijftigduizend euro per dag. Dit heeft de Amsterdamse rechtbank uitgesproken in een zogeheten kop-staartvonnis, waarbij de toelichting later wordt verstrekt.
Voorzieningenrechter mr. Blankevoort heeft in verband met de spoedeisendheid van de zaak, die afgelopen vrijdag diende, vandaag al uitspraak gedaan. De uitwerking van het vonnis volgt op 25 februari aanstaande. De rechter heeft bepaald dat Centric Financial Solutions & Services binnen 24 uur na de betekening van dit vonnis al de bij de dienstverlening aan Insinger betrokken personen (zowel eigen personeelsleden als door haar ingeschakelde derden) te instrueren om hun volledige medewerking te verlenen en te blijven verlenen aan de bank. Voor iedere dag dat Centric in strijd handelt met deze beslissing moet het bedrijf een dwangsom van vijftigduizend euro betalen, tot een maximum van vijfhonderdduizend euro.
Conflict
De partijen zijn met elkaar in conflict geraakt over vergoedingen voor het migratiewerk dat Centric verricht. Centric schortte de werkzaamheden voor onbepaalde tijd op. Bank Insinger de Beaufort stapte daarop naar de rechter om de automatiseerder te dwingen mee te werken aan de overgang naar een nieuw backofficesysteem. De automatiseerder kreeg de bank als klant binnen nadat het de business proces outsourcing-tak van Ordina in 2009 had overgenomen, maar Insinger de Beaufort zegde het contract wegens wanprestatie vorig jaar op.
Aan het eind van het kort geding afgelopen vrijdag bleek de bank een deel van de facturen betaald te hebben en heeft Centric alweer wat werkzaamheden bij de bank uitgevoerd. Beide partijen konden echter geen gezamenlijke uitweg in het conflict vinden tijdens een door de rechter voorgestelde schorsing.