In het conflict met Bank Insinger de Beaufort is Gerard Sanderink ten einde raad naar De Nederlandsche Bank (DNB) gestapt om de bank te dwingen gedane werkzaamheden van Centric te betalen. Dit zei de topman tegen de rechter tijdens het kort geding dat Insinger de Beaufort had aangespannen tegen Centric. De twee partijen zijn in conflict geraakt over het vergoeden van migratiewerkzaamheden, trage betalingen en BTW-percentages.
Centric kreeg Insinger de Beaufort als klant binnen nadat het de business process outsourcing-tak van Ordina in 2009 had overgenomen. Al snel bleek het hier om een hoofdpijndossier te gaan. Het was Ordina niet gelukt om vanaf 2005 de vernieuwing van de backoffice van Insinger de Beaufort te regelen. Hoewel Centric wilde doorgaan, koos de bank ervoor het project af te blazen wegens geleverde wanprestatie. Aan Centric werd gevraagd mee te werken aan een migratie.
De samenwerking kwam onder druk te staan nadat Insinger de Beaufort een bodemprocedure startte om schadevergoeding te krijgen voor het mislukte automatiseringsproject. Daarbij bleek volgens Centric dat de bank ook de vergoedingen voor de migratiewerkzaamheden (het exit-traject) wilde terugvorderen. Dat ging de automatiseerder te ver en het schortte de werkzaamheden op. Dit vormde weer de aanleiding voor de bank om vrijdag 12 februari een kort geding aan te spannen met als eis dat Centric weer aan het werk zou gaan. De staking zou de invoering van het nieuwe systeem vertragen en de dagelijkse operaties van de bank zouden in gevaar kunnen komen.
Niet gek
Een geëmotioneerde Sanderink riep tijdens de zitting van afgelopen vrijdag uit: ‘Ik ben toch niet van lotje getikt? Waarom zou ik aan een exit, die ik eigenlijk helemaal niet wil, meewerken als ik er niet voor betaald krijg’. Volgens de topman was vorig jaar juli een mondelinge overeenkomst met de baas van de bank gesloten waarbij twee gescheiden trajecten waren overeengekomen.
De bank zou een juridische procedure starten om te bepalen of het recht had op een schadevergoeding, en Centric zou meewerken aan en betaald krijgen voor een exit-traject. ‘In het zakenleven geldt: een man, een man, een woord, een woord.’ De bank stelt dat bij deze afspraak is overeengekomen dat er betaald wordt, onder voorbehoud van rechten. Volgens Centric is dit een tactiek om onder de betalingen uit te komen.
Gesodemieter
Volgens Sanderink begon de bank daarna ’te zieken, draaien, etteren’. Ingediende facturen van Centric werden niet betaald. Ook veranderde Insinger eigenmachtig in facturen BTW-percentages van hoog naar laag tarief, aldus Sanderink. ‘Ik ben zelfs naar DNB gestapt om Insinger de Beaufort onder druk te zetten facturen te betalen. Ik heb dit nog nooit meegemaakt.’ Nadat in zijn ogen duidelijk werd dat de bank in een bodemprocedure ook de kosten voor het exittraject wil terugvorderen, was de maat vol voor de Centric-topman en liet hij de activiteiten stilleggen die zijn bedrijf uitvoerde. Ook zou het bedrijf inmiddels een eigen bodemprocedure zijn begonnen om de bank te houden aan de gemaakte afspraken.
Uitspraak
De Amsterdamse rechter laste tijdens het kort geding een schorsing in om beide partijen ter plekke te laten uitzoeken of ze er toch onderling uit konden komen. Dat lukte niet. Naar verwachting ligt er vandaag een uitspraak. Overigens bleek de bank inmiddels een deel van het geld te hebben gestort op de rekening van Centric voor verrichte werkzaamheden, nadat het de bodemprocedure was gestart.
Uitspraak gedaan: Insinger wint. Een van de vele lopende rechtszaken. Weer een verloren door Centric.
Het zou Computable sieren om hoor en wederhoor toe te passen bij dit soort zaken.
Dus een reactie van Insinger zou wel op zijn plaats geweest zijn.
@JDV
Er zitten en zaten nooit 61 personen op de ICT afdeling bij Insinger.
Beste stukkie free publicity reclame voor Centric.
Das echt je bedrijf op een positieve manier in de picture spelen van potentiele klanten.
Sanderink is altijd al wereldvreemd geweest. Toen het bedrijf waar ik destijds voor werkte, werd overgenomen zei hij: “Als ik een bedrijf koop, dan koop ik ook de mensen”. Dan spoor je toch niet? Was voor mij de aanleiding om onmiddelijk mijn ontslag in te dienen.
Laat ik u dit zeggen; hij heeft gekregen wat hem toekomt. Als er iemand is die niet om mensen geeft, is het de heer Sanderink wel. Dit uit eigen ervaring (ex-centric medewerker) Het is een soort Dagobert Duck maar dan met een heel vreemd stemmetje. en ja dit soort artikelen nodigen uit om frustraties kwijt te raken 😉
@Dennis:
Ik ken Sanderink niet, maar waar slaat ’t op om ‘een heel vreemd stemmetje’ erbij te roepen?
@M
Ik moet Dennis helaas gelijk geven , Hij geeft een goed beeld van Sanderink, het is Inderdaad een soort Dagobert Duck met een stemmetje van een Pinguin op te krappe schoenen die zijn geld liever in het pakhuis vast houdt dan het aan zijn werknemers geeft.
Feit van een insider: aug 2004 Overname van KSI door Centric (NLG 40 mln). Deal is in gedeeltelijk contanten en een gedeeltelijk in een aandelen. Sanderink lekt gemanipuleerde informatie over de beursgang naar zijn directeuren, waarna plots de beurskoers stijgt. Hierdoor is de wisselkoers voor KSI erg gunstig geworden voor Sanderink, waarna hij direkt zijn eigen aandelen dumpt tegen de hogere koers.
Sanderink krijgt zijn zoveelste waarschuwing van de AEX.
Mooie is wel dat hij hebberige directeuren a la Nina Brink heeft beetgenomen (+100).
Verder ziet Sanderink zijn personeel inderdaad als loonslaven en spreekt dit ook gewoon uit tijdens zijn nieuwjaarstoespraken.
Het bedrag van 32 mln dat hij meegekregen heeft bij Ordina BPO kan ik bevestigen. Sailant detail: bij Ordina BPO werkte ten tijde van de overname door Centrik wel erg veen ex DSB medewerkers.
En dan janken als hij een keer wat geld verliest, dan ben je echt een eigenheimer eerste klas.
“Sailant detail: bij Ordina BPO werkte ten tijde van de overname door Centrik wel erg veen ex DSB medewerkers.”
Zou dat de oorzaak zijn van het crashen van Ordina BPO?