Branchevereniging ICT~Office onderschrijft de mening van de Europese werkgeversorganisatie BusinessEurope dat de Europese Unie iets moet doen aan het tekort aan ict'ers. 'Hoewel de arbeidsmarkt er momenteel wat minder rooskleurig uitziet, verwachten wij ook in Nederland weer een tekort', laat woordvoerder Lucas Stassen weten. Volgens de Nederlandse brancheorganisatie is het grootste probleem dat vraag en aanbod in de ict-sector niet op elkaar aansluiten.
BusinessEurope, waar onder andere VNO NCW onderdeel van uitmaakt, stelde in een rapport met adviezen aan de EU om de Europese economie uit het slop te helpen, dat actie geboden is. Met gespecialiseerde trainingsprogramma's en andere educatiemaatregelen moet de EU op de veranderende behoeften op ict-gebied inspelen. Ook zou de migratie van hoogopgeleiden naar Europa moeten worden versoepeld.
Dubbele vergrijzing
Dit geldt volgens Stassen ook voor Nederland. 'Er zijn nog steeds bedrijven die ict'ers zoeken maar de specialisten die zij nodig hebben niet kunnen vinden. Het is heel vervelend dat er momenteel ict'ers buiten de boot vallen, maar de verwachting is dat het tekort na de crisis weer snel toeneemt. Dit komt door de zogenoemde dubbele vergrijzing. Dit betekent dat ondanks de verhoging van de aow-leeftijd de uitstroom van ict'ers enorm stijgen, terwijl er tegelijkertijd weinig aanwas is van jongeren op de ict-arbeidsmarkt.' Dat de tarieven in de ict-sector zijn gezakt is volgens Stassen ook inherent aan de crisis.
De discussie met betrekking tot het tekort aan ict'ers moet volgens Stassen dan ook gaan over de mismatch die er is tussen de kennis en vaardigheden van de ict'ers zonder baan en de vraag uit het bedrijfsleven. Ook volgens werkgeversorganisatie VNO NCW die participeert in BusinessEurope is het nodig om juist nu te werken aan het oplossen van tekorten. 'Wij komen uit een periode met grote arbeidsmarkttekorten. Door de crisis is de ict-markt momenteel ingezakt, maar wanneer de economie weer aantrekt zal dit weer omslaan en hebben wij weer te maken met een tekort op de arbeidsmarkt', laat een woordvoerster weten.
Ik begrijp dat er nog steeds mensen uit India ingevlogen worden, dat er nog steeds sprake is van OUTS!ourcing en dat er tegelijkertijd duizenden ict-ers op de bank zitten… Kijk eens naar het aantal reacties soms binnen het uur op sommige free-lance sites….
Ondertussen zie je typische trucjes in advertenties… zoals een dringende eis dat de ict-er Hongaars moet spreken… bij een Nederlandse bank dus….
Er zit nog een grote klap aan te komen analoog aan de financiële crisis. Door het korte-termijn denken is er veel uitbesteed aan buitenlandse partijen. Eigen mensen met veel kennis van het eigen bedrijf, zijn ingeruild voor mensen in het verre die weinig tot niets weten van de business waar ze voor moeten werken. “Files” wordt probleemloos vertaald in traffic-jam. Erg logisch wel in de mainframe hoek…. De mutatie-graad van de mensen in het verre is ook groot. Na een periode van inwerken van veelal slechts enkele maanden, kunnen ze weer elders een paar centen meer verdienen en zijn ze weer weg. Opnieuw start er dan een troosteloze periode waarin alles ongeveer letterlijk moet worden voorgekauwd voor zaken die je zelf in een fractie van die tijd zou hebben gerealiseerd. Want dat is ook zo een aspect: zoiets simpels als een update-cyclus bij fouten in software. Als een programmeur zijn zelf ontdekte fouten verbetert, is de cyclus van source-verbetering t/m testen vaak in minuten tijd doorlopen. Als er een extra schijf of afdeling tussen zit, dan duurt zo een cyclus vlot een dag. Als het een buitenlandse club is, dan duurt zo een cyclus vlot een week, waarbij de kans op succes bij een langere cyclus omgekeerd evenredig is aan de doorlooptijd. Dus ook het aantal cycli neemt toe. De zaken zodanig organiseren dat er langere cycli ontstaan, is dus vooral kostbaar en het extreem inleveren van effectiviteit.
Als nu de concurrent komt met een fraai nieuw product en je wilt graag hetzelfde product aan je eigen klanten kunnen aanbieden want je merkt al dat de klanten wegtrekken, wat ga je dan doen als je inmiddels geen eigen experts meer in dienst hebt? De huidige ict-afdelingen van menig groot bedrijf zijn een schim geworden van wat ze ooit waren, dank zij het winstbejag van het hoger management. Van de effectiviteit van die afdelingen is weinig tot niets over. De ene dwaze beslissing na de andere volgt. Dot-net zou het moeten zijn in plaats van het traditionele mainframe. Alsof daar een financiële instelling op zou moeten willen leunen.
Dit artikel heeft een hoog dronken aardbeien karakter, net als een hoop omhooggevallen lieden die niet gehinderde door enige kennis van zaken de leiding hebben over de ict-afdeling bij menig financiëel instituut. De rampzalige gevolgen daarvan, tekenen zich iedere dag meer en meer af. Een aanstaande crisis zal de ict-crisis zijn. Niet zozeer over een tekort aan ict-ers, maar een opeenstapeling van management-domheid die tot uitholling van de bedrijfs-eigen ict-slagvaardigheid heeft geleid, gebrek aan kennis-management dat keihard nodig is in een tegenwoordige omgeving waarin keer op keer overdracht moet plaatsvinden, gebrek aan kennis m.b.t. betrouwbaarheid van ict-omgevingen, gebrek aan beleid m.b.t. kwaliteit, een totaal gebrek aan inschakeling van deskundige adviseurs op de ontwikkel-werkvloer, enz. enz. Alles wordt gestuurd op basis van geld. Alsof dat helpt.
Een oude zegswijze is: “if you pay peanuts, you buy monkeys”. Over de graaiende leiders die ons de nog immer en ongekend voortwoekerende crisis ellende hebben gebracht: “als apen hoger klimmen willen, ziet men slechts de blote billen”…..
Wanneer zou men tot het besef komen dat het nemen van beslissingen op het hoogste niveau, minimaal het kwalitatieve advies op het hoogste niveau vereist.
In ieder geval is dit artikel absolute onzin, tendentieus en mee-praterij met de nog immer coorporate annorexia veroorzakende so called managers.
“Een open deur intrappen”, kent u die uitdrukking ? Een tekort uit strategisch geplaatste idioten misschien, maar dat is nogal inherent aan de IT industrie, niet ? Ik vraag me af, buiten alle lachwekkende slimmigheidjes van vlotte managers, hoe veel projecten er eigenlijk *niet* gebeuren vanwege zulks structureel tekort..
Ik ben wel blij met de huidige protesten. Wellicht binnenkort eens een revolutie.. en dan iedere IT-er met een iq lager dan 120 vermalen tot koekjes.
Wauw, wat een reacties!
Zullen we alle geboden oplossingen voor het ’tekort’ eens samenvatten en opsommen?
Dan kunnen we dat stiekem inzenden als een persbericht en wie weet wordt het gewoon overgenomen.
@crox
Hulde voor uw reactie !
Outsourcing brengt slechts armoede en is onetisch ondernemen. Een bedrijf dat zich hier in Nederland vestigt, dient dan ook lokaal te investeren in personeel.
Toch maar weer reageren. Zolang net afgestudeerde marketing meisjes die net beginnen hetzelfde salaris krijgen als de ervaren DBA-er van 35 met gezin is er geen tekort aan ICT-ers.
Het aantal mensen dat in de IT werkzaam is als Change Manager, Problem Manager, Incident Manager, Demand Manager, Supply Manager, Customer Liaison Manager, Account Manager, Itil Manager, Outsourcing Manager neemt zodanig toe, dat de echte techneuten gemarginaliseerd dreigen te worden. Daardoor wordt ook het produkt IT nodeloos duur, waardoor de klant uiteindelijk teveel betaald en te weinig service krijgt.
De IT lijkt hierdoor eenzelfde lot beschoren als de zorg en het onderwijs.
Tot mijn spijt ben ik vergeten uit te leggen wat bij veel bedrijven verstaan word onder onvervulde vacatures. Het is niet dat het werk dat blijft liggen, dat word gedaan door zelfstandigen. Deze zelfstandigen zijn gekwalificeerd voor de aangeboden baan maar willen niet werken voor een salaris dat hetzelfde of zelfs lager is als het salaris van voornoemde marketing meisje. Het probleem van onvervulde ICT vacatures is dan ook een niet bestaand probleem. Het echte probleem is tweeledig: niet investeren in opleidingen voor (nog niet) gekwalificeerd personeel en het niet willen betalen van een reeel loon. De ervaring hierboven is opgedaan bij een multi-national met beursnotering.
Tot mijn spijt ben ik vergeten uit te leggen wat bij veel bedrijven verstaan word onder onvervulde vacatures. Het is niet dat het werk dat blijft liggen, dat word gedaan door zelfstandigen. Deze zelfstandigen zijn gekwalificeerd voor de aangeboden baan maar willen niet werken voor een salaris dat hetzelfde of zelfs lager is als het salaris van voornoemde marketing meisje. Het probleem van onvervulde ICT vacatures is dan ook een niet bestaand probleem.
Dit topic is een goudmijn voor bedrijven met een tekort aan ICT’ers.