Kenniscentrum Ecabo geeft het mainframe meer aandacht binnen het mbo. Dat doet de instelling op verzoek van ict-leverancier IBM, die zegt dat net afgestudeerde ict'ers van het mbo weinig afweten van de technologie. Daarom organiseert Ecabo in maart een masterclass over mainframes voor mbo-docenten.
‘De ervaring van IBM is dat ict'ers die van het mbo komen geen idee hebben wat een mainframe is', zegt ict-adviseur Hans Blankendaal van Ecabo. ‘Natuurlijk komt in de lessen wel aan bod wat een mainframe is, maar leerlingen komen fysiek niet met een mainframe in aanraking. Er is daarom weinig kennis over de praktische toepasbaarheid ervan.'
Masterclass
De eerste stap om mbo-docenten kennis te laten maken met het mainframe is een masterclass op 23 maart. Docenten vanuit IBM leggen het ontstaan van het platform uit, de architectuur en hoe het platform wordt toegepast in het bedrijfsleven. ‘Het animo voor de masterclass is helaas nog niet zo groot', zegt Blankendaal. ‘Dat typeert wel weer de problematiek die IBM aankaart.'
Als er animo is, zullen Ecabo en IBM verder praten hoe het mainframe aandacht te geven binnen het mbo. Een mogelijkheid is het programma Academic Initiative van IBM. Dit lesmateriaal kunnen de docenten gebruiken in hun ict-lessen.
Bij Blankendaal hebben zich nog geen andere leveranciers aangeklopt, die ook problemen hebben bij het vinden van mainframespecialisten. ‘Dat kan natuurlijk wel. We staan open voor iedereen die een masterclass wil organiseren.'
Er zijn wel meer dingen die mbo’ers niet weten als ze van de opleiding komen
Ze kunnen beter voor de algehele verbetering van mbo ict opleiding pleiten
Op 23 maart ben ik de docent van deze Masterclass. Leuk dat jullie hier aandacht aan besteden. Voor het bedrijfsleven organiseren we van 9 t/m 11 maart een uitgebreid evenement met allerlei onderwerpen rondom het mainframe. Geinteresseerde kunnen terecht op http://www.redbooks.ibm.com/redbooks.nsf/pages/TSEz2010?Open
Ben in al die jaren dat ik er op geprogrammeerd heb nog nooit een mbo-er tegengekomen die aan een mainframe mocht zitten.
“De ervaring van IBM is dat ict’ers die van het mbo komen geen idee hebben wat een mainframe is”
1. Wat wil je ook als je je gehele leven als gehersenspoeld bent met Windows en game technologie. Aan echter serieuse toepassingen en BRONNEN van de techniek kom je – als mboer – niet toe, zolang je hoofd gevangen gehouden word in het MIND_FRAME van Windows technologieen.
2. Scholen doen daar driftig aan mee, mede ook omdat het lesgevend personeel zelf niet beter weet. De meeste pabo-afstudeerders hebben zelf ook nog nooit gehoord van zo’n apparaat, “want dat krijg je niet op de leraren-opleiding!”. (en dat word door de staat bepaald)
3. Dit pleit dus voor een afschaffing van het “staats-gedicteerde-ict-THEORIE-onderwijs” en ict-leraren-opleiding. Gewoon weer overgaan op “common-sense” met deze hele maatschappij weer terug naar de basis, square_0, de root van kennis overdracht.
4. De rol van (leer)meester en gezel (ja zoals vroegah in praktijkonderwijs,de handen-arbeid-sectoren zoals metaal, bouw, bakkers, boerderijen) waarbij
– zoveel mogelijk in de PRAKTIJK
– door een MATERIE-DESKUNDIGE
– en ERVAREN Meester in het vak,
– de kennis HANDS-ON-TERMINAL
word overgedragen aan de leerling
5. Het menselijk wezen leert alleen optimaal volgens het principe “Show and Experience”. Gewoon in de realiteit EERST LATEN ZIEN hoe het werkt en dan LATER pas de benodogde hoeveelheid THEORETISCHE ondergrond eraan toevoegen. Dan kunnen leerlingen meteen de RELATIE leggen tussen ERVARING uit de PRAKTIJK en de THEORIE die daarbij hoort. Zo leer je leerlinge ZELF verbanden leggen en je leert ze LEREN.
Tip voor ECABO:
Begin vast met dit “Show and Experience” te implementeren in AL jullie opleidingsvormen. Kennisoverdracht puur op theoriebasis gaat het verliezen in de toekomst. Daar plukken er nu al met zijn allen de vruchten van, kijk maar om je heen. Een MBO diploma hebben en er nog niet meer aan de SLAG kunnen in het bedrijfsleven!
Tip voor IBM:(en andere partijen)
Laat leerlingen eens een (oud)mainframe uit elkaar slopen en weer in elkaar zetten. Dan hebben alle onderdelen letterlijk in HANDEN gehad, zien ze de VERBANDEN en SAMENHANG in de REALITEIT en snappen ze ook beter hoe het werkt van binnenuit 😉
Tip voor iedereen die zich “opleiders” wil noemen:
Verdiep je hier eens in.. met een OPEN en POSITIVE MIND
in “The Hacker Ethic”
http://en.wikipedia.org/wiki/Hacker_ethic
Dit is – in mijn ogen – de beste, meest zuivere en inzichtbevorderende manier van KENNISOVERDRACHT! (Dit PRINCIPE heeft totaal niets met vernietigde computer inbraken te maken.. voor degene die het niet begrijpen)
@Marcel, Ik ben een MBOer, begonnen als operator en inmiddels al 10 jaar systeembeheerder. Dus ze zijn er echt wel hoor.
Tip voor IBM, de reden dat men niet met mainframe in aanraking komt heeft ook te maken met het feit dat het niet voor thuisgebruik beschikbaar is. Windows en linux zijn wel thuis beschikbaar, zelfs voor toepassingen als office is een studentenlicentie beschikbaar.
Zorg nu eens voor een hobby licentie op zOS, zVM, zVSE en onderliggende producten. Dan kunnen mensen thuis ook een beetje spelen met (virtuele) mainframes. Op dit moment zijn alleen de oude versies als VM370-R6, MVS38 en DOS r3.4 beschikbaar om op een herculesomgeving (hercules-390.org) te gebruiken. Op zich leuke systemen voor het ophalen van herinneringen maar het staat toch te ver af van de huidige versies van mainframe software. Het enige moderne OS dat je vrij op hercules kan draaien is linux maar de meesten zullen dan toch de x86 versie pakken.
@RV
Ik ben het met je eens dat aandacht voor de principes van ICT-gebruik dan wel informatica nuttig is. Maar de oorzaak ligt naar mijn ervaring niet bij de overheid. Het zijn de docenten die bepalen wat de inhoud van het vak is. En die hebben te maken met competentiegericht onderwijs en een zware werkbelasting. Dat laat geen ruimte om jezelf goed te orienteren. En dus volgen ze het aangeboden cursusmateriaal van de uitgever. Misschien laat het zelfs geen ruimte om ook echt geinteresseerd te zijn in de inhoud van het vak en niet alleen in de leerlingen zelf. Kijk ook eens bij BON (Beter Onderwijs Nederland) en de vakbond LIA …
Het verbaasd me dat de vervolgopleidingen zo weinig proberen de inhoud van dat cursusmateriaal (van de uitgevers) te beinvloeden.
@RV Mag ik je er op wijzen dat ECABO al in 2001 alle ICT-opleidingen omgeschreven heeft naar competentiegerichte opleidingen. Inmiddels hebben ECABO en haar collega-kenniscentra ALLE mbo-opleidingen (zorg, techniek, administratie etc.) omgezet.
ECABO heeft haar oorsprong in het leerlingwezen en is nog steeds een groot voorstander van zo praktijkgericht mogelijk beroepsonderwijs. Ik zou zeggen: neem eens een kijkje op bijv. http://www.ecabo.nl of verdiep je eens op een andere manier dan je laten leiden door (vaak negatieve) signalen.
@Joep:
“Dit pleit dus voor een afschaffing van het “staats-gedicteerde-ict-THEORIE-onderwijs”
Deze uitlating is dus niet gericht tegen ECABO, maar tegen de bedenkers van het hollandse staats-onderwijs-stelsel in Den Haag. DE onderwijskooi waarin ook jullie gedwongen worden te opereren, als kennis-burgenbouwers tussen staatsonderwijs en bedrijfsleven.
Ik ben heel blij dat er een (commerciele) club als ECABO bestaat als tegenwicht aan de richtlijnen uit “overheids Den Haag”. Jullie zitten immers dichter op het bedrijfsleven wat uiteindelijk gebaat is bij – in de praktijk – goed opgeleide mensen.
Toekomst:
Ik hoop dat jullie club het voor elkaar gaat krijgen dat alle beroepsopleidingen VERPLICHT gebaseerd gaan worden op de PRAKTIJK, met een vleugje theorie, gegeven door inhoudelijk ervaren docenten, handson the workplace.
“verdiep je eens op een andere manier dan je laten leiden door (vaak negatieve) signalen.”
Wat de een als “negatief” bestempelt, word door de ander gezien op een manier. Dat mijn eigen visie op “onderwijs en kennis overdracht” totaal anders is dan gebruikelijk in deze westerse maatschappij Joep, had je hier kunnen lezen (in het weekend 14/15/2/2010) als reactie op het stukje van Leo Marris.
Echter omdat de redactie van computable dit stukje heeft geschrapt, verwijderd, geredigeerd, gecensureed (of hoe ze dit ook noemen) valt het hier online niet meer te lezen 🙂 Gelukkig hou ik mijn eigen logfiles bij van alle geplaatste reacties op deze website 😉
Hier nog een leuke verdiepingsbronnen aangaande het onderwijs:
1. “The Underground History of (american european) education”
Amerikaanse Onderwijzer, met 30 ervaring (John Taylor Gatto) doet een boekje open over de ware aard van het schoolsysteem op het westerlijk halfrond.
http://www.johntaylorgatto.com/underground/index.htm
2. Youtube filmpjes van John Taylor Gatto
http://www.youtube.com/results?search_query=john+taylor+gatto&search=Search
3. Education and brainwashing:
http://www.youtube.com/results?search_query=brainwashing%20education&search=Search&sa=X&oi=spell&resnum=0&spell=1