Trans Link Systems (TLS) had weinig keuze toen de organisatie een andere chip voor de OV-chipkaart zocht. Dat stelt Royal Holloway University of London (RHUL) in een beoordeling van het migratieplan voor de nieuwe chip. De kern van de ov-chipkaart is nu de Mifare Classic van fabrikant NXP. Op termijn wordt overgestapt naar de chip SmartMX, ook van NXP.
‘Door de vereisten van TLS voor ondersteuning van het oude protocol (Mifare Classic) waren er weinig alternatieven', stellen de onderzoekers van RHUL in de beoordeling. De vervoerders willen een periode twee soorten chipkaarten naast elkaar blijven gebruiken. Daarom moet de nieuwe kaart ook het oude protocol, Mifare Classic, blijven ondersteunen. ‘Deze beslissing beperkt de aanvankelijke keuze voor een platform tot een keuze tussen de NXP Smart MX en de NXP Mifare Plus', stellen de onderzoekers.
TLS stelt namelijk in het migratieplan dat het minder afhankelijk wil zijn van oplossingen die door leveranciers worden aangeboden en een eigen protocol wil ontwikkelen. De gekozen chip is echter wel een product van één leverancier. ‘Dit levert dan ook het conflict op met de beslissing van TLS om het systeem volledig in eigen hand te houden', stellen de onderzoekers.
Ander protocol
Voor een volgende kaart heeft TLS rekening gehouden met de mogelijkheid te kiezen voor een ander platform, algoritme of protocol, stellen de onderzoekers.
De Mifare Classic werd in 2008 gekraakt door twee Duitse hackers. Een paar dagen later bleek de chip de kern te zijn van de Nederlandse ov-chipkaart. Het grootste zwakte van de Mifare Classic is dat de chip gebruik maakt van een geheim algoritme. De onderzoeker van RHUL noemen de Smart MX-chip ‘veel geavanceerder dan de Mifare Classic en is met succes getoetst aan de Common Criteria-veiligheidsnormen (niveau EAL4+).'
Ze hebben zich zelf in die positie gewerkt. Het lijkt nu als soort van excuus gebruikt te worden, maar het is dus gewoon een fout (besluit)
Ik vind de ov-chipkaart sowieso een fout. Vooral voor studenten en abonees voor openbaar vervoer. Wat is makkelijker dan gewoon doorlopen. Nu moet je elke keer in en uit checken meer handelingen. Hoor je bij automatisering niet iets gemakkelijker te maken? Zodat je minder handelingen hebt?
Ik snap ook niet waarom er zoveel ellende is bij het gebruik van zo’n pasje. In Shanghai(china) en Hongkong gebruiken ze het al jaren zonder problemen en is het gewoon handig.
En nu ze het al hebben over een volgende kaart vraag ik me af hoe slecht dat weer gaat aflopen. Het krijgen van een kaart was al zo’n ramp en nu moeten we het nog gaan ruilen. Ik zeg dat het zeker niet goed gaat.
En als ze gewoon minder personlijke gegevens opslaan in de kaart heb je ook minder problemen met al dat gehack. Gewoon alleen krediet op de kaart zetten.
Hier is het echt dramatisch want de appartuur werkt vaak niet.
Wat is er eigenlijk mis met de strippenkaart en abonnement met fotootje?
Het meest storend is dat je IN bus of tram moet uitchecken. Dat zou op de halte moeten. Vergeet je het in de drukte dan ben je minimaal vier euro kwijt. Volkomen onnodig. Slecht systeemontwerp/analyse.
Overigens was het niet nodig het zone systeem op te doeken. Met de km beprijzing van nu ben je vaak duurder uit. Tot wel meer dan 30%!
= = =
Dit wordt een internationale klassieker in de ICT-studieboeken… Het hele concept deugt niet. En als het experiment dan mislukt, toch nog doorgaan! De NS weet er zich ook al geen raad mee en wilde de zwarte piet toestoppen aan de studenten die zich nog niet hadden laten registreren. Dat kan nu niet meer, want de studenten hebben zich inmiddels (bijna) allemaal geregistreerd. Ik kan zo 5 voorbeelden noemen van regelingen die eigenlijk nog van kracht zijn, maar met de chipknip niet meer uitvoerbaar. Is dit de politiek die eerst een oplossing heeft bedacht, zonder het probleem te kennen dat opgelost moest worden?
In ander nieuws:
Sommige mensen hebben steeds meer moeite om de voedselbank te bereiken met het OV…
Huizenprijzen zijn weer gedaald, ondanks een recentelijke kleine toename in de koop van villa’s?
Maar blijf vooral doorgaan met de OV-graaikaart. Al moet het hele land falliet die kaart zal worden ingevoerd.
Zo zie je maar weer dat je met behulp van vendor-lockin leveranciers beloont voor prutswerk… NXP brengt een gammele kaart op de markt en omdat het een gesloten systeem is, heb je geen andere keus dan maar weer een nieuw stukje prutswerk aan te schaffen bij NXP… kortom, 2x rommel leveren, 2x cashen voor NXP.