Woningbouwverenigingen zetten het werkplekbeheer steeds meer buiten de deur. NCCW zag het aantal klanten binnen twee jaar groeien naar twintig. De corporatie-automatiseerder uit Almere heeft hiervoor een joint venture gesloten met werkplekbeheerder NEH. Die krachtenbundeling leverde vorig jaar 5,2 miljoen euro aan handel op. NCCW zag in 2009 zijn totale omzet lichtjes stijgen tot 34,5 miljoen euro en de winst verdubbelen tot bijna twee miljoen euro.
Een nieuwe, goeddraaiende dienst voor NCCW is werkplekbeheer. Daarvoor werkt het Almeerse ict-bedrijf NCCW sinds begin 2008 in een joint venture samen met werkplekbeheerder NEH onder de naam NCCW Shared Services. 'In het tweede jaar heeft NCCW Shared Services nieuwe opdrachten binnen weten te halen ter waarde van 5,2 miljoen euro', vertelt directeur Jan Pieter Cleveringa van de joint venture. 'Wij nemen corporaties de zorg voor de kantoorautomatisering uit handen. Dat is voor hen belangrijk, maar geen kernactiviteit, en zij hebben al hun handen vol aan de vele verwachtingen die er tegenwoordig aan ze worden gesteld. Sommige corporaties maken zich zorgen over de continuïteit van hun data of hebben moeite voldoende gekwalificeerd personeel binnen te halen. Dan is uitbesteding een reële optie.'
Ontzorgen
Woningstichting Wageningen was de eerste woningbouwvereniging die het werkplekbeheer aan NCCW Shared Services uitbesteedde. In twee jaar tijd is het aantal klanten opgelopen tot twintig en Cleveringa voorziet in 2010 opnieuw een sterke groei. Enkele corporaties die in 2009 hun werkplekbeheer hebben uitbesteed, zijn Dudok Wonen (Hilversum), Kennemer Wonen (Alkmaar), Rijswijk Wonen en Woningstichting De Veste (Ommen).
Cleveringa wijst erop dat NCCW Shared Services het beheer van de werkplekomgeving op afstand (als asp: application service provider) aanbiedt. 'Daarbij verzorgen we het beheer van alle werkplekken, servers, opslagsystemen en netwerkcomponenten, ongeacht of deze bij de corporatie op locatie staan of in ons asp-centrum. Voor de ondersteuning van de gebruikers is er een servicedesk. Klanten betalen een vaste prijs per maand per gebruiker.' Volgens de directeur van het 'shared service center' draaien er inmiddels zo'n 175 verschillende applicaties, variërend van MS Office tot aan primaire systemen. 'Ook de bedrijfspakketten van andere leveranciers dan NCCW kunnen wij beheren.'
Omzet en winst
Algemeen directeur Wibo Pollmann van NCCW toont zich tevreden over het afgelopen jaar. De omzet steeg lichtjes van 34 miljoen in 2008 naar 34,5 miljoen, maar de winst verdubbelde van bijna 9 ton naar bijna twee miljoen euro in 2009.
De grootste woningbouwautomatiseerder zag in 2009 98 procent van de aflopende contracten verlengd worden. 'En dat terwijl veel corporaties toch ook last hebben van financiële tegenwind door de opgelegde vennootschapsbelasting en de tegenvallende huur- en verkoopinkomsten.' Hoewel de omzet licht groeide en de winstverdubbelde heeft Pollmann de organisatie ingekrompen. Vooral in de overhead is gesneden. Het aantal werknemers daalde van bijna 300 naar 278.
Klanttevredenheidsonderzoek
Uit een klanttevredenheidsonderzoek van USP Marketing Consultancy, een onderzoeks- en adviesbureau voor de vastgoed, bouw- en woningsector, blijkt dat NCCW als organisatie redelijk tot goed wordt beoordeeld. Klanten zijn met name te spreken over de deskundigheid en branchekennis van de medewerkers en de beschikbaarheid van de producten. Ook krijgt de automatiseerder een hogere score voor het innovatief karakter van het bedrijf. Pollmann wijst op het belang dat NCCW vorig jaar nam in ProImpact, leverancier van beeldschermcommunicatie-oplossingen. Ook de recente samenwerking met bpm-specialist Cordys voor het leveren van functionaliteit op het gebied van 'business process management' (bpm) is een voorbeeld hiervan, aldus de directeur.
USP merkt op dat hoewel uit het onderzoek blijkt dat de algemene tevredenheid van klanten over de prestaties van NCCW licht stijgt (van een 6,9 naar 7,1) deze score achterblijft bij het streven om een 7,2 te halen. Met name de mogelijkheid tot maatwerk zien klanten als beperkt. Volgens Pollmann is dit echter beeldvorming. 'In 2009 is hiervoor juist een aparte groep opgericht, die dit jaar al is uitgebreid tot tien arbeidsplaatsen met het oog op de hoeveelheid uit te voeren maatwerk. Daar moeten we klanten kennelijk duidelijker op wijzen.'
De producten die de beste beoordeling (7+) krijgen zijn BIS, DBS, FMP, PIM en Intrawis. Het zware bedrijfsvoeringspakket First Housing, dat nu wordt geimplementeerd bij woonbedrijf Rochdale, kreeg een 6,9 als waardering (was 6,5). Pollmann: 'USP is nagegaan in hoeverre corporaties NCCW en onze belangrijkste concurrenten zouden aanbevelen bij vrienden en collega's. Het aantal promotors en tevredenen is in ons voordeel toegenomen met totaal 9 procent, het aantal criticasters is afgenomen met 7 procent. Onze positie ten opzichte van onze concurrenten is duidelijk versterkt.'
Er staat:
“Klanten zijn met name te spreken over de deskundigheid en branchekennis van de medewerkers en de beschikbaarheid van de producten.”
Dat zal misschien zo gelden voor NCCW, maar bij NEH schort het daar aan, alleen al de Service-desk, heeft meer dan 50% van de mederwerkers geen algehele IT-opleiding papieren! Gekker nog, een schammele 35% heeft een MCP, en niet meer!
Zelfs de Implementatie en Beheer Engineers die daar rondlopen hebben voor 50% geen MCSE.
De “de deskundigheid en branchekennis van de medewerkers” ligt voornamelijk bij NCCW, niet bij NEH.
NEH lift alleen mee, met het succes van de NCCW Branch-producten, en niet anders.
Beetje jammer van je dat je je oud werkgever zou afschilderd, zegt genoeg over jou en waarom dat je niet meer voor ons werkt.