Bij Shell lopen tenders voor nieuwe hardware en software bij de pompstations in Nederland. Aanleiding is de invoering in 2012 van de internationale EMV-standaard voor betalingen en geldopnames met bankpassen die zijn uitgerust met een chip met pincode. Wincor Nixdorf beschikt over goede papieren om de nieuwe kassasystemen voor Shell te leveren. De leverancier rustte de Duitse Shell-stations reeds uit met een nieuw platform.
Een woordvoerder van Shell wijst erop dat de bankkaarten met magneetstrip vanwege de internationale standaard EMV (Europay Mastercard Visa) verdwijnen. In Nederland is deze kaart nog volop in gebruik. ‘Daarom moet Shell in 2012 aanpassingen in de hardware en de software bij tankstations doorvoeren. Daar lopen verschillende tenders voor, alleen het is nog te vroeg om over de afloop ervan te berichten.’
Een goede kanshebber is Wincor Nixdorf, de leverancier van financiële hardware-, software, en serviceoplossingen voor de bankwereld en de detailhandel. Het bedrijf sloot vorig jaar een vijfjarig contract met Shell voor het invoeren van een nieuw softwareplatform bij de 1300 Shell-stations in Duitsland. Daarmee beheert het olieconcern zowel de ‘droge kant’ – de winkel – als de ‘natte kant’, de benzinepompen en wasstraten, van de tankstations.
Duitse Postbank
Ook heeft Shell in samenwerking met de Duitse Postbank gekozen voor Wincors Cash Management-oplossing, oftewel gesloten geldrecyclingsystemen, bestaande uit zelfbedieningsterminals waarbij klanten zowel contant als elektronisch kunnen betalen.
Bovendien kunnen rekeninghouders van de Duitse Postbank geld opnemen bij de Shell-tankstations. Op deze manier heeft de Postbank er 1300 nieuwe contactpunten bij. De zegsman van Shell stelt dat deze laatste oplossing in Nederland voorlopig niet aan de orde is. Hij wijst erop dat er in Duitsland nog veel contact wordt betaald, terwijl in Nederland veel meer pinbetalingen worden gedaan. ‘Brancheorganisaties promoten ook het pinnen. Er bestaat weinig behoefte aan zo’n cashmanagementsysteem.’
Producten en diensten
Onder de naam Namos i-Service Station biedt Wincor Nixdorf een standaard platform voor service-omgevingen, waarbij franchisenemers de software ook op hun individuele wensen kunnen afstellen. De software ondersteunt de kassa-omgeving en de vooraad in de winkel, maar is ook bedoeld om activiteiten buiten een winkel te bewaken. In het geval van tankstations gaat het dan om bijvoorbeeld het benzinepeil van pompen of de werking van een wasstraat.
Bij de Cash Management-oplossing van Wincor NIxdorf zijn medewerkers af van de zorg over het geld in de kassa. Op de toonbank voor de kassa is een munt- en bankbiljettenmodule gepositioneerd, hier kunnen klanten hun contante geld invoeren. Het geld wordt automatisch geteld, gecontroleerd op echtheid, en het eventuele wisselgeld wordt ‘uitspuugd’. Ook kunnen klanten geld pinnen. Een geïntegreerd, gesloten geldkluissysteem slaat het geld op en houdt de transacties bij, waardoor baliepersoneel, nadat hun dienst erop zit, ook geen kasgeldtellingen meer hoeft te doen. Zij kunnen ook niet bij de kluis. Het systeem bestuurt zichzelf en de cyclus blijft geheel gesloten. De geldrecyclers kunnen alleen worden geopend door de waardetransporteur. Ook deze apparatuur wordt bewaakt via het softwareplatform van Wincor Nixdorf.