Staatssecretaris Tineke Huizinga van Verkeer en Waterstaat stelt 6,7 miljoen euro beschikbaar voor de migratie naar de chip NXP Smart MX in de ov-chipkaart. Trans Link Systems (TLS), dat verantwoordelijk is voor de invoering van de ov-chipkaart, stelde een plan op voor de migratie naar de nieuwe chip. De Royal Holloway University of Londen (RHUL), die eerder kritisch over de chipkaart was, stemt in met het plan.
RHUL stelde in 2008 dat de Mifare Classic, de chip die nu in de ov-kaart zit, zwakheden vertoont en dat op termijn beter kan worden overgestapt naar een nieuwe chip. Huizinga liet al eerder weten deze aanbevelingen over te nemen en vroeg leverancier TLS te komen met een plan voor de migratie. Nu ook dit plan door RHUL is goedgekeurd, kan de migratie naar een nieuwe chip beginnen, stelt Huizinga.
TLS is niet happig om over te stappen op een nieuwe chip. De leverancier vindt de overgang naar een nieuwe chip om ‘bedrijfseconomische redenen' niet gerechtvaardigd. ‘Immers, op dit moment is de omvang van dien aard dat het systeem niet interessant lijkt voor grootschalige fraude', schreef Huizinga daarover in een brief aan de Tweede Kamer. Omdat het voor de klantwaardering wel belangrijk is dat wordt overgestapt naar een nieuwe chip, ‘zijn de vervoersbedrijven toch bereid gevonden te te starten met de eerste fase van de migratie', aldus de staatssecretaris.
Migratieplan
TLS moet nog wel een aantal wijzigingen in het migratieplan doorvoeren. De vervoerders hebben aan Huizinga toegezegd dit te doen voor 1 april 2010.
De huidige chip van de ov-chipkaart werd in 2008 gekraakt door twee Duitse hackers. Daarop besloot Huizinga dat de invoering van de chipkaart in januari 2009 niet door zou gaan en dat de kaart op termijn een andere chip zou krijgen.
Naast de problemen met de chip, kent de invoering van de kaart ook andere problemen. Elke openbaarvervoerregio in Nederland is bijvoorbeeld zelf verantwoordelijk voor het kiezen van een leverancier van oplaadautomaten voor ov-chipkaarten, en voor de plaatsing en installatie van deze apparaten. Die situatie zorgde voor nieuwe vertragingen bij de uitrol van de ov-chipkaart.
“op dit moment is de omvang van dien aard dat het systeem niet interessant lijkt voor grootschalige fraude.”
De persoonlijke financiele veiligheid/privacy van burgers die getroffen worden moet dus wijken voor de gezamenlijke financien. Oftewel: onschuldigen horen te lijden om een paar centen uit te sparen. Dat is wat Tineke in feite zegt.
Toch uitermate onnozel hoor, dat niet in _een_ keer voor een veiliger chip werd gekozen. Nu heb je extra (geheel onnodige) kosten. Dat komt weer omdat ’t in de regels (m.b.t. ’t opstellen van eisen omtrent de veiligheid/privacy) ontbreekt danwel dat het toezicht daarop faalt. Betrokken mensen zouden hun verantwoordelijkheid in dezen moeten nemen en opstappen (zonder extra maand salaris of gouden handdruk), en een bonus moeten _betalen_ i.p.v. krijgen. Zelf opstappen zal niet gebeuren. ’t Ligt dus weer aan de regels danwel het toezicht daarop die falen.
“Omdat het voor de klantwaardering wel belangrijk is…”
Klantwaardering in dezen is slechts een uitvloeisel van de daadwerkelijke problemen die er met de classic zijn. Praat dan ook over die daadwerkelijke problemen, blijf daarbij, en verschuil je niet achter de ‘publieke opinie’. Door toch ‘klantwaardering’ erbij te halen, wordt er net gedaan of die klanten gek zijn met hun ‘verhaaltjes’ over de veiligheid/privacy. En met ’t individu die met een gehackte kaart kampt, wordt gewoon helemaal geen rekening gehouden. Al is dat er maar _een_ – dat is _een_ hack teveel. Want probeer dan maar eens je recht te halen.
Een nieuwe veiligere chip, helemaal goed. Maar wat men dan meteen mee moet nemen is de geldigheid van de chipkaart. In Rotterdam (RET) blijkt dat er nog steeds OV-kaarten worden verkocht met als ‘uiterste geldigheidsdatum’ 31-12-2012. Zo’n kaart kost je wel 7,50 euro, geld dat je kwijt bent en dat elke 5 jaar (of korter zo blijkt) opnieuw.
Een veel beter systeem is om (1) de kaart langer houdbaar te maken en (2) de geldigheidsdatum pas in te laten gaan op het moment van eerste gebruik (opladen of reizen). Dat is een eerlijk systeem. En waarom geen geldigheidsduur van 10 jaar? Na 10 jaar ben ik wel bereid een nieuwe kaart voor 7,50 aan te schaffen, waarbij dan wel het hele nog aanwezige saldo op de nieuwe kaart moet worden gezet. Het is wel geld van de reiziger.
De RET beweert (onlangs in het AD) dat ze TSL ook 7,50 voor een kaart moeten betalen. Wie heeft hier boter op zijn hoofd? Oftewel, wie verdient er het meeste aan?
Als ze eindelijk verstandig worden gooien ze die hele chipkaart in de prullenbak en gaan gewoon weer terug naar de strippenkaart.
Scheelt ook nog eens kapitalen aan belastinggeld.
We betalen nu 6.7 milj voor een nieuwe chip boven op het aankoop bedrag van het systeem
7.1/2 euro voor een nieuwe kaart 0.70 opstap tarief geen veiligheid/privacy meer
er word een product gekocht dat het niet doet en in plaats van te zegen zorg dat het wel goed werkt anders kopen we het niet gooi je er nog eens 6.7 milj tegen aan
Doet ze dat thuis ook als ze een nieuwe TV koopt ??
( DE nieuwe TV doet het niet laten we TV winkel maar een vette bonis geven misschien gaat de nieuwe TV het dan wel doen )
volgens mij zit er een draatje los