Ik krijg steeds vaker te horen als ik iets aan iemand vraag, stuur effe een mailtje dan vergeet ik het niet. En dan stuur je een mailtje en dan vergeten ze het alsnog omdat ze het mailtje hebben geopend en hebben gedacht, dit doe ik straks wel effe. Het mailtje blijft vervolgens liggen in de gelezen mail, zodat deze persoon alsnog moet onthouden wat ik hem net heb gemaild.
Blijkbaar vertrouwen we meer op de harde schijf van onze computer dan op onze eigen harde schijf. Als je wilt dat iemand iets voor je doet, moet je geen mail sturen maar een taak. Een taak kun je namelijk ook accepteren of weigeren. Tevens krijg je een waarschuwing als je de datum waarop je iets zou doen hebt overschreven.
E-mail gaat ten onder aan zijn eigen succes. We krijgen er te veel om het als een effectief middel te gebruiken. Als je iemand aan iets wilt herinneren, kun je ook een geeltje plakken op zijn scherm. Maar als iedereen dat doet, is het ook niet meer effectief.
Maximum
Er is iemand bij ons in het bedrijf die heeft voorgesteld om een maximum te stellen aan het aantal te versturen interne mailtjes. Elke werknemer zou dan nog maximaal zeven interne mailtjes per dag mogen versturen. Je moet dan per mailtje een afweging maken of je het moeite waard vindt om het te versturen of niet.
Een heel goed idee natuurlijk van mijn collega Paul Mollinga en als u hem daarvoor wilt bedanken of een vraag aan Paul heeft, dan kunt u met hem mailen. Zijn privé e-mailadres is: Paul.mollinga@gmail.com. Ook aanbiedingen van nieuwe keukens, groene stroom en diploma's ziet Paul met veel plezier tegemoet.
Als mensen mij vragen of ik ze een mailtje wil sturen zodat ze mijn vraag niet vergeten, dan antwoord ik altijd: 'Wil je me dan eerst even een sms'je sturen, anders vergeet ik je te mailen.'
Mail heeft de voor en nadelen van brieven en telefoongesprekken gecombineerd.
Voors: telefonie
direct communiceren
mogelijk gelijk antwoord
tegens
geen vaste vorm
geen “legal binding agreement”
voors brieven
zwart op wit
tegens
duurt even voor het er is
met als bijkomende probleem dat mail nu wordt gebruikt om lege berichten te sturen, meldingen van Nagios, updates waar je pakketje is op de wereld, en de nieuwsbrief van computable staan (indien ongefilterd) zo in je mailbox.
Daarnaast misbruiken mensen het protocol om tekstberichten van computer naar computer te sturen (wat e-mail is) om pakketpost te versturen. Eindeloze attachements, reply op reply..
Niet meer door te komen.
Een vroegere collega deed na een weekje vakantie altijd shift-delete op zijn hele mailbox.
Als hij iets belangrijks zou hebben gemist dan kwam dat wel weer in een reply of forward langs…
Zo kan het ook
Conclusie, mailcommunicatie is leeg en vormloos 😉
Mailgebruik kan zo makkelijk zijn. Snellezen aanleren: wat is data, informatie, kennis, en actie nodig of niet.
@M, 10-02-2010 12:48
Alleen jammer dat onderzoek toch wel duidelijk heeft aangetoond dat hands-on bellen tijdens rijden niet gevaarlijker is dan handsfree bellen, de radio bedienen, het nav-systeem gebruiken, een broodje eten, je make-up bijkliederen, etc.
Weet je waar ik het meest mee in de problemen kom? Met het typen van een sms op m’n telefoon die in de cradle moet staan om een boete te voorkomen. Ze hebben hem helemaal bij de rechterstoel gemonteerd, dus kan ik er net bij, en om te lezen wat ik getypt heb moet ik er helemaal naar toe buigen. Daarom ben ik al maar gestopt met MSN in de auto, met 500 mensen online kom je niet meer aan autorijden toe joh.
Conclusie: De enige reden dat de regel nog bestaat is dat 150,- per keer toch wel lekker makkelijk cashen is.