Meer dan de helft van de managers wereldwijd in het bedrijfsleven stelt certificering als voorwaarde voor een geschikte kandidaat. Dat concludeert softwareleverancier Microsoft na het combineren van de resultaten uit onderzoek van IDC, Burlington Consultants, de Microsoft Partner Survey en de Microsoft Evaluatietool MTM.
De softwareleverancier voerde de onderzoeken uit in het kader van het veranderen van zijn certificeringsprogramma. Microsoft concludeert verder dat 63 procent van de managers vindt dat gecertificeerde medewerkers productiever werken dan medewerkers zonder certificaat. 17 procent van de ondervraagden vindt dat door certificering spoedeisende externe inhuur minder vaak nodig is.
Uit de onderzoeken komt verder naar voren dat het merendeel van de ict'ers die een Microsoft-certificering willen behalen ervoor kiezen om een cursus erbij te volgen. Een reden is dat ze denken zich zo beter voor te kunnen bereiden op het examen.
Land van de papieren
In Nederland wordt vaak een Microsoft-certificering behaald. Nederland staat op een zesde plaats in de lijst van alle landen wereldwijd als het gaat om het behalen van Microsoft-certificering. ‘Nederland is sowieso wel het land van de papieren', zegt Rob Tummers bij Microsoft Nederland verantwoordelijk voor certificering.
Microsoft paste in 2005 al zijn certificeringstructuur aan. Toch weten veel werknemers en managers in de ict-sector nog niet van de veranderende structuur. Dat komt, denkt Tummers, omdat het oude MCSE-certificaat veel aanzien had. En daarnaast zijn er veel bedrijven die nog werken met de wat oudere producten van de softwareleverancier.
tja…..’t is maar waar je je blind op wilt staren.
Alsof certificaten een garantie zouden zijn voor een hogere productiviteit.
Het belangrijkste is dat mensen bij blijven met hun kennis. Of ze dat nu doen middels boeken, cursussen, congressen of certificaten doet er dan eigenlijk niet meer zo toe.
Goh, waar lijkt dit op?
Wij van Microsoft, adviseren microsoft cursussen te volgen…
Wij van WC-Eend, adviseren WC-Eend!
En wat voor certificaties mogen wij van de managers zelf verwachten?
Dat managers papiertjes belangrijk vinden zegt meer over die managers dan over de medewerkers.
Je kunt diezelfde mensen ook persoonlijk benaderen om te kijken hoe ze het best hun kennis kunnen verbeteren wat ten gunste van het bedrijf of instelling komt.
Persoonlijk heb ik behoorlijk de schurft aan veels te dure cursussen (ook al hoef je zelf niet te betalen) waar je niets of weinig leert terwijl je met een goed boek en wat tijd meer leert en fors minder geld kwijt bent.
Ervaring > certificatie
Het is dan wel te hopen dat er ook eens een verplicht certificatie circuit voor managers gaat komen. Zodat er een uniform certificaat klimaat gaat ontstaan.
Dit heeft – als sollicitant – als voordeel dat je zelf ook meteen weet door wie of wat je beoordeelt worden en op zij,hij daar uberhaupt voor gediplomeerd is (of dat er maar een potje aan ge ***** word binnen dat bedrijf)
Gezien de kredietcrisis is de gehele certificatie – (discriminatie) – hype die de laatste jaren aan de gang is, een heel mooi en gluiperig argument om de “certificatie business” weer eens structureel te helpen aan (meer) klanten. Nu de kwaliteit van de aangeboden cursussen nog structureel opschroeven en iedereen zou er weer blij mee kunnen zijn.
Vraag:
Wie deelt hier mijn gevoel dat je opgedane (ict) ervaring tegenwoordig structureel niets meer betekent?