Twee weken geleden is de iPad door Apple gepresenteerd. Met dit apparaat maakt Apple een stap voorwaarts in de ontwikkeling van de interface tussen mens en computer. De multi touch techniek en de grafische interface zorgen ervoor dat we eenvoudig en op een intuïtieve wijze de iPad kunnen besturen. In het verleden is geprobeerd om de computer met een spraakgestuurde interface uit te rusten, maar dit is snel van het toneel verdwenen. Apple heeft goed begrepen dat we visueel ingesteld zijn en onze oog/hand-coördinatie is reeds op jonge leeftijd sterk ontwikkeld. De iPad zal ongetwijfeld mede door zijn gebruikersinterface een succes gaan worden.
Toch laat Apple hier een kans liggen om onze manier van communiceren te wijzigen, de iPad mist namelijk een webcam. Met een webcam had de iPad kunnen uitgroeien tot dé video phone voor de consumentenmarkt. Om daarna de zakelijke markt te veroveren net als met de iPhone. Lekker vanaf de bank met je vrienden een HD-videogesprek starten was met de iPad een ideale toepassing geweest. Immers ook in communicatie zijn we visueel in gesteld. Videocommunicatie is dus een meer natuurlijke communicatievorm dan telefonische communicatie. De meeste leveranciers van telefonieproducten werken op dit moment ook hard om hun telefonieoplossingen te verrijken met video. De ict-infrastructuren, mits goed ontworpen en geïmplementeerd zijn geschikt om videocommunicatie te ondersteunen. Het gebruik van videocommunicatie zal zich gaan uitbreiden van de conference rooms naar de desktop. Niet omdat het mogelijk is, maar juist omdat videocommunicatie onze natuurlijke manier van communiceren het meest benadert, zal dat de driver van videocommunicatie zijn. Het zal in het begin nog even wennen zijn, maar videocommunicatie zal binnenkort net zo normaal zijn als telefonische communicatie en zijn plek binnen de communicatiemiddelen van organisaties gaan innemen.
Hierbij is het overigens aan te bevelen om videocommunicatie niet te zien als een losse communicatie-oplossing, maar te integreren in de bestaande communicatie-oplossingen zodat het een onderdeel is van het totale unified communications-concept. Dit levert voordelen op met betrekking tot beheer en onderhoud van de communicatie-omgeving. Maar ook heeft dit voordelen voor een uniforme gebruikerservaring. Bijvoorbeeld, de presence van een gebruiker die in een videogesprek zit zal dan ook voor een gebruiker die alleen telefoniemogelijkheden heeft zichtbaar zijn.
Voor wat betreft videomogelijkheden op de iPad zullen we moeten wachten tot de 2G-versie, er zijn aanwijzingen dat Apple aan video-ondersteuning werkt.
Ik geloof dat dit een bewuste teaser is van Apple. Ze weten allang dat de iPad met videofunctie nog succesvoller zou worden, maar gaan eerst de eerste generatie uitmelken, om zo innovators en early adapters aan te trekken die gericht zijn op trendsetting. Daarna zal de videofunctie geintegreerd worden, zoals u hierboven al vermeld heeft, waardoor Apple gokt op een grotere totale afzet. Slimme marketingtruc.
Een in de behuizing geïntegreerde webcam lijkt mij weinig zinvol, gezien de wijze waarop men met het apparaat omgaat. Van stabiele beelden zal geen sprake zijn. Een los te plaatsen webcam, al dan niet draadloos, is wellicht beter.
Is een webcam/videoconferencing wel zo prettig?
Leuk wanneer opa en oma vanaf de vakantiebestemming bellen met de kleinkinderen, maar voor de rest…. hmmm, nee, voor mij hoeft het niet zo.
Maar het zal inderdaad wel naar de iPad komen. De uitsparing voor een webcam zit al in de behuizing.
De verwachting van veelvoorkomende desk-top videoconferencing is ongeveer zo oud als ISDN. Ik werkte in die tijd bij een van de drie grootste oliemaatschappijen, waar men door middel van goede kwaliteit video-conferencing op het bureau aan te bieden de internationale samenwerking hoopte te stimuleren. Zelf heb ik het na de eerste keren nooit meer gebruikt, omdat ik het prettig vind dat ik mijn gesprekspartner niet zie en zelf niet wordt gezien. Zo kan ik me concentreren op de inhoud van het gesprek. De techniek voor 1-op-1 VC’en is er al veel langer en is niet afhankelijk van de iPad. Er zijn dus kennelijk veel meer mensen die de combinatie telefoon, webconference, email en instant messaging genoeg vinden om op afstand met elkaar gedachten en interesses te delen. De zin: “De mens is visueel ingesteld” doet me erg lachen. Hier is een techneut aan het woord, en die moet zorgen dat het allemaal werkt zoals gebruikers het willen. Wat gebruikers willen is het vakgebied van anderen, niet van de IT’ers.
Mensen veranderen, behoeften veranderen. Ervaringen uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst. Dat visuele communcatie een grote vlucht gaat nemen staat vast, alleen zal het dan geadopteerd gaan worden door generatie Y, de jonge generatie die nu gaat werken. Van generatie X zal traditioneel een minder sterke drive om vernieuwing uit gaan…
en bijna een jaar later, is er al een killer app?