De computers van de politie schijnen het weer te doen, ook al is dat misschien niet voor iedereen een opluchting. Dagenlang konden vele dienders nauwelijks of met grote vertraging inloggen. Er zou een 'belangrijk reparatieprogramma' niet zijn geplaatst, waardoor de servers 'langzaam vastliepen'. Begrijpt u het? Hoe gaat u voorkomen dat dit ook bij u gebeurt?
Het was een serieus probleem, want er waren honderden mensen alleen al bezig met het zoeken naar de fout. Duizenden mensen konden hun werk niet doen. Reken eens uit wat dat kost, dat loopt in de miljoenen.
Op diverse weblogs zijn er dozijnen berichten van mensen die menen te weten wat het probleem hier was. De een nog speculatiever dan de andere. Maar werkelijk diepgaande antwoorden heb ik nog niet gezien. Het is eigenlijk zeer vreemd dat de details van dit soort problemen nooit openbaar worden. Het gevolg is dat ditzelfde probleem gewoon ergens anders weer kan optreden.
Zo moeilijk moet het toch niet zijn om de details hiervan te publiceren. Oké, het zal best technisch zijn, maar je mag er niet vanuit gaan dat al je lezers dom of onkundig zijn. Nadat Robert Morris ruim twintig jaar geleden de eerste internetworm losliet duurde het maar een paar dagen tot iemand het ding helemaal had ontleed, en alle trucjes erin tot in detail publiek had gemaakt.
Misschien moet onze sector een voorbeeld nemen aan de luchtvaart. Daar is de veiligheid en betrouwbaarheid tot ongekende hoogte gestegen. Dat komt omdat deze sector een traditie heeft om in alle openheid de oorzaak van elk ongeluk te onderzoeken. Men zoekt niet naar schuldigen om te straffen, maar naar fouten in technologie of systeem die kunnen worden verbeterd. In de luchtvaart weet men, en accepteert men, dat er met technologie wordt gewerkt die we niet helemaal begrijpen. In de informatietechnologie denken we blijkbaar nog steeds dat we onfeilbaar kunnen zijn.
Kortom, laat Pieter van Vollenhoven zijn Onderzoeksraad Voor Veiligheid maar weer eens bij elkaar roepen. Maar dan voor ict!
Bij de luchtvaart vallen meer doden als er iets fout gaat.
ICT moet je niet te serieus nemen ook al is dit dan een serieus probleem. Ik neem aan dat die politiemensen wel wat anders konden doen en niet allemaal bleven wachten tot het weer werkte..
Bij de luchtvaart is een beperkt aantal vliegtuigbouwers en een hoop protocol voor het gebruik. De ict is meer vergelijkbaar met: iedereen een eigen vliegtuig uit voor driekwart standaard componenten en de 1/4 we-zijn-zo-bijzonder-maatwerk. De protocollen zijn een mengeling van een stukje itil, een beetje t-map, een restje Prince I en/of II, die er allemaal op gericht zijn het krappe tijd- en geldschema zo min mogelijk te verstoren. En dan . . ., dan gaat er iets mis. Geen toestel van ONUR-air met een defect metertje en een onoplettende piloot, maar een keten van foute belangen. Ooit had ik een cartoon van een projectplan met allerlei onderdelen en afhankelijkheden. Die kwamen allemaal samen in 1 blokje vlak voor het projecteinde. In het blokje stond ” and then a miracle happens ” . Perfectie bestaat niet, en als je het wel verwacht helpen allaen bovenstaand projectplan of bidden, maar tot welke God? Waarschijnlijk diegene die zich bij het zien van zoveel geknutsel rollebuikend van het lachen over de wolken draait.
Redelijke kans dat er een “Epic Fail” heeft plaatsgevonden (van een leverancier, of beheer), en als ik daarvan de veroorzaker was en nog schuldig ook, zou ik waarschijnlijk ook niet de eerste zijn die er een mooie blogpost aan zou wijden.
En wiens belang dien je daarmee? Zelf deel ik graag mijn kennis, alleen heb ik geen ingewikkelde belangen en overleg nodig om zoiets te beschrijven, in dit geval ligt het wel anders.
Wat voor de hand ligt wordt zeker niet altijd gedaan. Het zou wel beter zijn….