HP Nederland-directeur Hans Daniels krijgt in zijn nieuwe Europese functie de opdracht HP in West-Europa te laten groeien. De groei moet vooral komen uit kansen die de ict-dienstverlener er nu laat liggen.'Mijn taak wordt het de EDS-overname te gelde te maken', aldus Daniels.
Daniels werd eind januari 2010 aangesteld als managing director general Western Europe. In die functie wordt hij verantwoordelijke voor de HP-activiteiten in de Alpenlanden, de Baltische staten, de Benelux en Scandinavië. Voorlopig blijft hij ook directeur van HP Nederland, tot een opvolger is gevonden. 'We zoeken intern en extern naar een geschikte kandidaat. Die moet zo snel mogelijk worden gevonden. Ik heb nu twee volledige banen.'
Het afgelopen jaar werden onder leiding van Daniels de HP-organisatie en HP-dochter EDS in elkaar geschoven. 'Dat is verrassend snel verlopen, zeker als je kijkt naar vergelijkbare trajecten uit het verleden als de integratie van Compaq.' De integratie ging ten koste van 700 arbeidsplaatsen, van de zes EDS-vestigingen werd er één gesloten en één sterk vermagerd.
Cultuurverschil
Struikelblok bij de integratie waren de tempoverschillen binnen beide bedrijven. 'HP denkt in cycli van 90 dagen. Als outsourcingsdienstverlener werkt EDS met contracten met een looptijd van vijf tot zeven jaar. Daardoor is het cultuurverschil groot.' Dat de operatie slaagde en de deadline van 1 augustus 2009 werd gehaald, was volgens Daniels vooral te danken aan de juiste mix van mensen in het integratieteam. EDS is ondergebracht in de HP-divisie Enterprise Services.
Of de integratie van HP en EDS in zijn nieuwe landen ook zo goed is verlopen, weet hij nog niet. 'Ik heb inmiddels iedereen gesproken, maar om daar een gevoel van te krijgen zal ik er zelf moeten gaan kijken. Een voordeel is dat ik voor mijn aanstelling in Nederland in 2005 onderdeel uitmaakte van het internationale team dat ik nu ga leiden. Ik ken de mensen, dat helpt mij enorm.'
Als ex EDS medewerker, en het feit dat ik HP ook al zo’n 35 jaar ken als leverancier, concurrent en provider, zou ik mij niet zo’n zorgen maken over de mensen bij HP, die een EDS diensstaat hebben.
Buiten het grote cultuur verschil tussen beide bedrijven intern, is er ook een groot verschil tussen de verwachting die de klanten hebben, klanten die voorheen gebruik maakten van EDS diensten hebben namelijk ook allemaal een zeer lange termijn verwachting.
Als HP zijn korte termijn visie wil waarmaken bij deze ex EDS klanten, zouden zij wel een heel veel klanten kunnen verliezen, wat ik trouwens ondertussen ook al de eerste heb zien vertrekken.
Het verschil tussen de korte termijn visie van kantoor automatisering en klanten die grote server farms gebruiken om hun bedrijfsprocessen te ondersteunen is wel heel erg groot.
De laatste groep verwacht een beschikbaarheid, waarbij een onverwachte niet beschikbaarheid soms maar enige minuten per jaar mag bedragen, hiernaast zijn zij vaak niet gediend van merkgebonden servers en hebben zij meer oog voor het hosten van applicatie software op platforms, waarop het ontwikkelt en getest is.
Als HP de kennis van bedrijven, die zij de laatste jaren hebben overgenomen, verder ontwikkeld zouden hebben, was dit wel mogelijk geweest. Echter hier blinkt HP uit in het ten gelden maken van de verworven kennis, zonder hier verder in te investeren.
En er komt dus een tijd dat er geen vooruitlopende technologische bedrijven meer zijn om over te nemen.
Als je bijvoorbeeld naar de ontwikkeling van processors kijkt is dit nu al het geval is, de weinige merken die nog zelf processors ontwikkelen is op een hand te tellen, wat zich uit in monopolie posities met bijbehorende bedrijfsvoering en zeer weinig innovatie.
Als je alleen focusseert op rendement ten opzichte van de omzet, gaat het op den duur fout, nieuwe ideeën en producten kosten al snel 3 tot 5 jaar onderzoek en investeringen, voordat zij tot algemeen goed worden en tegen redelijke prijzen geleverd kunnen worden.
Als manager en als partner van een ex EDS medewerker lees ik dit verhaal met stijgende verbazing. Om het cultuurverschil te wijten aan tempoverschil is zeer kort door de bocht en dekt de lading in het geheel niet. Als je een bedrijf overneemt dat al jarenlang tot de top of the bill behoort in outsourcing, weet je dat je een tak van sport overneemt, waarvan je de spelregels nog niet kent. Als je vervolgens alleen een korte termijn strategie wenst te handhaven om de aandeelhouders tevreden te houden, ga je respectloos met een aantal zaken om. Kennis en kunde van medewerkers wordt zonder pardon geschrapt, zonder te kijken wat dit voor gevolgen heeft voor de klant, die betrouwbare medewerkers van EDS jarenlang hebben gewaardeerd. Het kind wordt met het badwater weggegooid. Wat je zaait, ga je een keer oogsten. Klanten die door deze strategie benadeeld worden, zullen zich 2 x bedenken voor zij met HP als partner verder gaan. Leuk voor de bonus en aandeelhouders op korte termijn, de tijd zal leren hoe het op lange termijn zal gaan.
Ik ben het volledig eens met de schrijfster van de vorige reactie. HP is volkomen respectloos tegen zijn (ex) werknemers. Men wordt alleen maar gestimuleerd om te vertrekken. Dit om de opgelegde FTE besparingen te halen. Dat dit gevolgen heeft voor de klanten deert HP op geen enkele manier.
In mijn optiek een duidelijk voorbeeld van (zeer) korte termijn politiek waarbij de aandeelhouders weer even tevreden zijn gesteld, maar of de grote klanten van EDS/HP hier op de lange termijn nog net zo blij mee zijn valt zeer te bezien.