UWV gaat zijn servicemanagementtool HP Openview Service Desk 4.5 vervangen. Het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen heeft hiertoe besloten omdat HP stopt met de ondersteuning van deze versie. Omdat bij een overstap naar de meeste recente versie van de HP-servicetool de migratiekosten boven de wettelijke aanbestedingsgrens uitkomen, heeft het UWV een tender uitgeschreven voor zowel de nieuwe programmatuur als de implementatie ervan.
Volgens UWV kwam de aankondiging van HP om HP Openview Service Desk 4.5 uit te faseren, niet als een verrassing, omdat de ondersteuning van oude softwareversies niet oneindig duurt. Daarnaast is een overstap naar een hogere versie nodig omdat de uitvoeringsinstantie steeds meer beperkingen constateerde in het gebruik ervan.
Het aantal gebruikers van ITSD4.5 -zoals de tool binnen de organisatie wordt genoemd- is met 1200 behoorlijk groot. Uit onderzoek naar de kosten van een overstap naar de meest recente versie, HP Service Manager 7, bleek dat de migratiekosten boven de aanbestedingsgrens zouden komen. Daarom heeft UWV een aanbesteding uitgeschreven voor zowel de nieuwe software als de invoering ervan. Andere marktpartijen dan HP kunnen zich dan ook inschrijven.