Het moment dat ict-dienstverlener Getronics zijn reorganisatie begon, heeft voordelig uitgepakt voor het bedrijf. Dat vertelt directeur Erik van der Meijden van het dienstenbedrijf tijdens een terugblik op de afgelopen twee jaar. 'De timing was mooi. Het was voor iedereen duidelijk dat we ingrepen door de crisis binnen Getronics en niet in verband met de crisis wereldwijd.' Als de maatregelen later waren genomen, waren ze moeilijker uit te leggen aan klanten, redeneert hij.
'Reeds vóór de economische crisis hebben we de patiënt beter gemaakt', zegt Van der Meijden. Vanaf de overname door telecombedrijf KPN (oktober 2007) voerde hij een grootschalige reorganisatie bij Getronics door. Zo moest de destijds verliesgevende organisatie werken aan een 'goed financieel fundament' en zich richten op zijn nieuwe kerncompetenties.
Dat betekende volgens de topman onder meer het afstoten van niet-relevante bedrijfsonderdelen, zoals Business Application Services (BAS), PinkRoccade, Document Services en Everest. Getronics ging zich vooral richten op werkplekbeheer en tegenwoordig ook op cloud computing en security. Ook werd besloten tot verkoop van de buitenlandse dochterondernemingen en sluiting van binnenlandse vestingen. De 61 locaties in Nederland werden teruggebracht naar vijftien.
Heronderhandelen
Van der Meijden besloot verder het aantal arbeidsplaatsen met 10 procent te verminderen en verliesgevende contracten te heronderhandelen. Alles bij elkaar leverden de maatregelen volgens de topman een jaarlijkse besparing op van ongeveer zestig miljoen euro, waardoor Getronics inmiddels weer winst draait.
Ook werden diverse KPN- en Getronics-afdelingen samengevoegd, zoals de datacenteractiviteiten en de verkoopdivisies voor klanten met meer dan vijfhonderd medewerkers. De dienstverlener sloot bovendien een wereldwijd samenwerkingsverband met zes grote regionale branchegenoten, om zo nieuwe internationale klanten te werven en te bedienen. Van der Meijden verwacht dat deze alliantie in de toekomst zorgt voor extra omzet voor zijn bedrijf.
Ik kom bij die toko vandaan. Heb nog nimmer zo’n mentaliteit gezien als daar. Hij kan het leuk vertellen, maar NIEMAND was/is meer gemotiveerd daar. Ja, het management om de bonussen te halen. Personeel en klant is totaal ondergeschikt, alleen proberen ze dat een beetje onder te sneeuwen met management jargon.
Getronics is inderdaad niet goed voor Personeel en totaal niet klantgericht, ook het opleiden van personeel is ondeskundig, onprettig om voor te werken en bij de klant sta je als personeel vaak voor L.Daarbij komt nog dat het salaris en de arbeidsvoorwaarden ver beneden de maat zijn, ga zo door zou ik zeggen en je klantenbestand en personeel met Kennis zal groeien ( NoT)
Heb in de rol van klant ook gezien dat Getronics niet echt goed bezig is. Alles verzand in procedures en (proactief) meedenken met de klant is echt te veel gevraagd. Ze zijn momenteel erg gefocused op kosten, voor elke non-standard change komt er weer een aparte rekening terwijl dit wel in het raamovereenkomst zit. Van medewerkers hoor ik inderdaad veel klachten over de arbeidsvoorwaarden.
Hoi Bob alles ok?
Ik herken je verhaal, management is hier de piranha in een vijver vol met mooie guppies (die wel klant vriendelijk zijn).
Tsja waarheid is hard, nog steeds werkt het geheel niet samen, met KPN erbij wis iedere engineer een sales persoon.. maar waarom niet gewoon een goede sales afdeling en goede interne structuur? schoenmaker houd je bij je leest. Men wil de grote vissen maar iedereen wil dezelfde vis, daar is weinig meerwerk uit te behalen door de zoveelste engineer.
Arbeids voorwaarden idd bizar.
Binnenkort een grote uitstroom van engineers??..
Wat een vreemd artikel. Dit valt wat mij betreft in de categorie “advertenties” en niet “redactioneel”! Zo verliest Computable alweer een stukje geloofwaardigheid.
@ Valcon, dat idee had ik nou ook. Er moest blijkbaar eens iets positiefs te melden zijn over Getronics. Helaas werd er niks gevonden dus dan roepen we iets over timing en heronderhandelen. Benieuwd of de ontslagen medewerkers het ook zo’n goede timing vonden. Een dinsdagavond om 19.00 was het toch??
Ze draaien inmiddels weer winst. Dat doen ze dan wel weer goed. Maar dat neemt niet weg, dat in het algemeen bij reorganisaties alles geoorloofd lijkt, om maar die de verliescijfers te tackelen. Zeker bij de grotere bedrijven gaat dat vaak met de botte bijl.
Is het bij Getronics anders dan bij welk ander groot bedrijf dan ook? Vergeet niet dat er ook veel tevreden mensen zijn die dit natuurlijk niet zomaar uiten, dat is namelijk ‘vanzelfsprekend’. De mentaliteit van de gemiddelde(!) Nederlander is dat we ons melden als er te klagen valt maar onze successen zien we als vanzelfsprekend. Alleen met een positief zelfbeeld en jezelf als ondernemer kom je verder in het leven. Niemand verplicht je om bij Getronics te blijven als je het ergens anders beter kunt hebben. King of the world…..!
@Marc:
Tuurlijk is het niet verplicht er te blijven. De ’tevreden’ medewerkers proberen nu alleen niet op te vallen. Zeker niet met die ontslag rondes die er openbaar en niet openbaar geweest zijn.
Als straks de markt verder aantrekt en de mooie aanbiedingen voor personeel weer komen, zal Getronics een grote uitstroom mee gaan maken.
Feed them peanuts, you get monkey’s
S.J.:
Het is zo dat mensen nu kansen pakken om zichzelf daarmee goed te kunnen verkopen dus ik onderschrijf wat je zegt. Personal Performance…@@ Results 😉