Het moment dat ict-dienstverlener Getronics zijn reorganisatie begon, heeft voordelig uitgepakt voor het bedrijf. Dat vertelt directeur Erik van der Meijden van het dienstenbedrijf tijdens een terugblik op de afgelopen twee jaar. 'De timing was mooi. Het was voor iedereen duidelijk dat we ingrepen door de crisis binnen Getronics en niet in verband met de crisis wereldwijd.' Als de maatregelen later waren genomen, waren ze moeilijker uit te leggen aan klanten, redeneert hij.
'Reeds vóór de economische crisis hebben we de patiënt beter gemaakt', zegt Van der Meijden. Vanaf de overname door telecombedrijf KPN (oktober 2007) voerde hij een grootschalige reorganisatie bij Getronics door. Zo moest de destijds verliesgevende organisatie werken aan een 'goed financieel fundament' en zich richten op zijn nieuwe kerncompetenties.
Dat betekende volgens de topman onder meer het afstoten van niet-relevante bedrijfsonderdelen, zoals Business Application Services (BAS), PinkRoccade, Document Services en Everest. Getronics ging zich vooral richten op werkplekbeheer en tegenwoordig ook op cloud computing en security. Ook werd besloten tot verkoop van de buitenlandse dochterondernemingen en sluiting van binnenlandse vestingen. De 61 locaties in Nederland werden teruggebracht naar vijftien.
Heronderhandelen
Van der Meijden besloot verder het aantal arbeidsplaatsen met 10 procent te verminderen en verliesgevende contracten te heronderhandelen. Alles bij elkaar leverden de maatregelen volgens de topman een jaarlijkse besparing op van ongeveer zestig miljoen euro, waardoor Getronics inmiddels weer winst draait.
Ook werden diverse KPN- en Getronics-afdelingen samengevoegd, zoals de datacenteractiviteiten en de verkoopdivisies voor klanten met meer dan vijfhonderd medewerkers. De dienstverlener sloot bovendien een wereldwijd samenwerkingsverband met zes grote regionale branchegenoten, om zo nieuwe internationale klanten te werven en te bedienen. Van der Meijden verwacht dat deze alliantie in de toekomst zorgt voor extra omzet voor zijn bedrijf.
Deze reacties zeggen meer over Getronics dan het artikel dat er boven staat. Ook ik ben al heel wat jaren werkzaam bij dit bedrijf en ik zit er NIET meer met plezier! Voor Marc: Over tevreden medewerkers kan ik heel kort zijn. In mijn pand heb ik na deze ontslagronde er nog geen één gezien. Het moraal was al gedeeltelijk verdwenen na de ontslagronde medio vorig jaar, maar nu volledig. Helaas liggen de banen (nog) niet voor het oprapen, anders waren er al een hoop mensen weg. Wat ik persoonlijk verwacht is dat het bedrijf het niet lang zal uithouden, gezien de stroom interne en externe klachten over de zware onderbezetting. De 10% inkrimping is namelijk op de totaal verkeerde afdelingen uitgevoerd door het verkeerde selectiecriterium. Er zijn zelfs al weer tientallen externen binnengehaald om de gaten op te vullen en de eerste interne vacatures en RAF’s zijn alweer gezien zijn. Goed uitgevoerde actie voor de winst, maar jammer voor de klant- en interne tevredenheid en het verwachte verloop van het eigen personeel.
Misschien moet Dhr. Van der Meijden eens kijken naar zijn eigen prestaties en daar een conclusie uit trekken…..
Volgens directeur Erik van der Meijden hadden de reorganisaties de afgelopen 2 jaar een mooie timing. Deze man toont geen enkele compassie voor de medewerkers. Hoe kan deze man spreken van een mooie timing, die honderden banen heeft gekost. Honderden goed gekwalificeerd personeel is op straat komen staan. Het was niet hun falen, maar het falen van het management dat de oorzaak was van de reorganisaties. Het management blijft zitten en de ontslagen medewerkers zitten met de problemen om een nieuwe baan te vinden. Vervolgens blijkt dat er ook nog teveel mensen zijn ontslagen, een aantal is weer in dienst genomen! Ook de reorganisaties zijn een voorbeeld van slecht management. Het lijkt mij tijd dat de directeur met terugwerkende kracht wordt ontslagen en natuurlijk zonder bonus of afvloeiingsregeling. Dat zou ik pas een mooie timing vinden.