Lenovo zegt naast het zakelijk aanbod van pc’s nu een breed portfolio te hebben voor het mkb, de retail- en consumentenmarkt. Met een nieuw partnerprogramma, dat eind 2009 is geïntroduceerd, zegt het bedrijf een goede partij te zijn voor resellers die pc’s, notebooks en netbooks verkopen in verschillende markten. Er worden daarom meer resellers gezocht.
Dit zeggen diverse Lenovo verantwoordelijken op de onlangs gehouden Europese channelconferentie van Lenovo in Parijs. Daar waren een aantal toppartners van Lenovo aanwezig, onder andere uit Nederland, zoals Tech Data en MSA-ICT.
Lenovo wil nu meer groeien in de markt voor mkb en retail, nu de zakelijke markt nog te vaak de hand op de knip houdt. David McQuarrie, vice president small and medium-sized businesses bij Lenovo, zegt dat zijn bedrijf in 2009 zo is gereorganiseerd dat het nu beter met partners kan samenwerken. "We hebben een sterke organisatie die zakelijke klanten ondersteunt. Dat kunnen we nu ook doen voor klanten en resellers in het mkb en retail."
McQuarrie vraagt resellers nog eens te overwegen om samen met Lenovo zaken te gaan doen. Dat geldt voor partners die Lenovo in het verleden heeft benaderd, maar de boot afhouden, of voor partners die nooit eerder met Lenovo zaken hebben gedaan. "We hebben nu een breder portfolio en een beter partnerprogramma voor onze resellers. We hebben goede en nieuwe producten, die we onlangs op de CES in Las Vegas hebben geïntroduceerd, voor de retail en de consumentenmarkt. We verkopen onze producten geheel indirect via distributeurs en resellers."
De Australiër McQuarrie, die voorheen werkzaam was bij Dell, zegt dat resellers met Lenovo in Nederland verder kunnen groeien. "In Nederland staan veel kantoren, onder andere van multinationals, die in de loop van dit jaar nieuwe pc’s nodig hebben, Ook de verkoop in de retail is belangrijk en aantrekkelijk. We werken daarbij samen met resellers en grote partijen zoals Media Markt. Of met KPN rond verkoop van netbooks met 3G abonnementen."
Lenovo voelt zich gesterkt door recente kwartaalcijfers van IDC. Lenovo zag de verkoop van zijn producten in Azie en Europa flink toenemen. Daardoor groeide het marktaandeel van 7,5 tot 9,2 procent. Yang Yuanqing, ceo van Lenovo, zegt dat het vernieuwde partnerprogramma een mooi ´momentum´ is waar Lenovo en partners samen verder in de markt kunnen groeien. "We zijn een betrouwbare partner en we willen een bedrijf zijn waar resellers graag zaken mee willen doen."