Dienstenbedrijf Getronics heeft de afgelopen twee jaar ongeveer tien grote contracten heronderhandeld met klanten. Het gaat om klussen die al vanaf het begin onrendabel waren, vertelt algemeen directeur Erik van der Meijden. Hij wil niet zeggen welke klanten het betreft. Ze reageerden vrijwel allemaal positief.
De inlijving van Getronics door telecomconcern KPN in oktober 2007 was aanleiding om alle contracten onder de loep te nemen. Daaruit bleek dat ongeveer tien contracten niet winstgevend waren. 'Ik weet niet wat de mensen dachten toen ze de contracten opstelden', zegt Van der Meijden.
Merkwaardig
De bewuste klanten reageerden volgens de topman 'merkwaardig positief' toen Getronics voorstelde om over de voorwaarden te heronderhandelen. 'Ze hadden ook kunnen zeggen dat het vooral een probleem voor Getronics was en niet voor henzelf. Dat heb ik echter nooit gehoord.'
Tijdens de gesprekken kon het bedrijf zijn klanten overtuigen van verbeterde dienstverlening, nieuwe investeringen en een concurrerend prijsniveau. Van der Meijden vertelt dat je niet altijd je beste beentje voor zet, als een project onrendabel is. Volgens de topman zijn de tien contracten inmiddels wel winstgevend.
Fundament
Heronderhandelen was een van maatregelen om het 'financieel fundament' te verbeteren. Ook werden niet-relevante bedrijfsonderdelen afgestoten, een aantal Nederlandse vestigingen gesloten en buitenlandse dochterondernemingen verkocht. Om internationale klanten te bedienen, sloot Getronics in het buitenland een pact met zes grote regionale spelers.
In 2009 daalde de omzet met 5 procent naar bijna 2,1 miljard euro. De brutowinst daalde in die periode met 18 procent naar 62 miljoen euro. In het jaarverslag meldt de ict-leverancier last te ondervinden van de slechte economische situatie. 2010 verwacht Getronics een winstpercentage van 8 procent, terwijl dat in 2009 nog geen 3 procent was. In het laatste kwartaal bedroeg de marge echter al 6,9 procent.
En dit is dus de reden waarom er afgelopen jaar meer dan 600 nederlands op de straat gezet zijn?
Het ligt alweer aan de salesgroep, bij kleine afdelingen worden geen klanten binnen gehaald om de incentives voor de verkopers te laag liggen en voor de grote NSDM klanten zijn de deals gewoon Slecht.
Ik snap niet waarom ik nooit hoor dat er in die hoek ook klappen vallen.
“Van der Meijden vertelt dat je niet altijd je beste beentje voor zet, als een project onrendabel is.”
Dit bewijs maar weer eens de professionaliteit van Getronics. Zou het niet komen doordat het personeel daar steeds weer een oor aangenaaid wordt en zodoende moeilijk de motivatie kan vinden?
Die verlieslatende contracten dateren soms al van 3 tot 5 jaar terug, dus dat is vaak niet de de schuld van het huidige management of salesforce.
En heer Sjacherijn, die professionaliteit moet overal aanwezig zijn, dus van hoog tot laag.
@marcel:
3 tot 5 jaar terug….. hmmm toen zat het huidige management er al hoor. Bij Getronics blijft het management juist zitten zolang ze alle schuld steeds nog op de medewerkers kunnen afschuiven.