Europese werkgevers willen dat de leiders van de Europese Unie snel iets doen tegen het tekort aan goed geschoolde ict'ers. Naast meer trainingsprogramma's zouden volgens werkgeversorganisatie BusinessEurope meer goed opgeleide migranten moeten worden aangetrokken. Dit stelt het samenwerkingsverband van verschillende nationale werkgeversorganisaties in een actieplan dat het presenteerde om de crisis het hoofd te bieden.
Volgens de Europese werkgeversorganisatie waarin ook het Nederlandse VNO NCW participeert, is de paradox van Europa dat gestegen werkloosheid hand in hand gaat met onvervulbare vacatures. Met name de tekorten in de ict-sector zijn volgens BusinessEurope zorgwekkend. Volgens huidige prognoses is in Europa dit jaar gebrek aan zo'n 300.000 hoogopgeleide ict'ers.
Migratie
Naast het bestrijden van de oplopende werkloosheid, moet de EU daarom tegelijkertijd zorgen voor meer hooggeschoolde werknemers. Met name de vergrijzing zorgt dat het tekort aan ict'ers alleen maar toeneemt. Om de crisis te boven te komen is het volgens de werkgevers nodig om dit aan te pakken, bijvoorbeeld met gespecialiseerde trainingsprogramma's en andere educatiemaatregelen om op de veranderende behoeften op ict-gebied in te spelen. Ook zou de migratie van hoogopgeleiden naar Europa moeten worden versoepeld.
De meeste maatregelen die momenteel worden genomen om meer en beter geschoolde ict'ers op de markt te krijgen, zijn nationaal van aard. Volgens de werkgeversorganisatie is een Europese masteropleiding die wordt ondersteund door alle Europese universiteiten echter veel beter.
De EU-leiders komen 11 februari aanstaande bijeen om manieren te bespreken om weerstand te bieden aan de economische crisis en de Europese economie uit het slop te trekken.
@Rob
En jij denkt dat die arbeidsmigrant wel meteen productief en inzetbaar is en alle kennis heeft die je klant vraagt ?
Dream on.
Sinds we en masse buitenlanders invliegen om hier werk te doen of ons werk offshoren gaat het heel wat minder op rolletjes op de werkvloer. Daar gaan we nog heel veel last van krijgen, we gaan in Nederland en Europa een chronisch kennistekort krijgen op ICT-gebied.
@Rob:
Wat biedt je klant voor een systeembeheerder met SQL, Unix en PERL ervaring?
Zal wel Tekelec zijn … Cheapskates.
@Rob, alles wat je noemt is te leren door een ‘gewone’ Unix beheerder, als hij/zij het werk wíl doen. En daar zit ‘m de essentie. Wil je als werkgever NU iemand hebben, dan zal je tegemoet moeten komen. Dus minder hoge eisen, en iemand de kans geven om zich de dingen eigen te maken. Zolang de basis maar goed is werkt dat prima.
Als een garage een nieuwe monteur aanneemt verwachten ze toch ook niet iemand die direct weet hoe hij nieuwe remsoftware in de prius kan laden? Dat staat immers gewoon in een boekje. Met SMS verkeer is het niet anders. Richt je meer op algemene eigenschappen en je zult ook meer mensen vinden!!
Het gaat in de eerste plaats helemaal niet zozeer om de kennis van een ICT’er, maar meer of ze goedkoop zijn. Een ICT’er uit welk land dan ook heeft ook niet de specifieke kennis van een bepaalde onderneming.
Bestuurders en aandeelhouders maken grote winsten door kennis van lokale ICTers door te geven aan banen in India, Maleisië en China.
Daarom moet alles gedocumenteerd worden, zodat u daarna aan de kant gezet kan worden voor een goedkope kracht uit een lagelonenland die er met uw baan en documentatie vandoor gaat.
Dat is nog eens winst maken en ze hebben Den Haag ook in de houtgreep door continu te dreigen Nederland te verruilen voor Azië.
Wanneer komen we hier nou eens tegen in opstand, voordat al onze banen en kennis worden verkocht aan de Aziaten?
Tussentijdse Oplossingen:
Documenteer braaf, maar geen whitepapers en niet Low Level
Houd innovaties voor u en geef ze niet aan werkgever (zelf gebruiken)
Doe alsof u uw werk handmatig verricht en zeg niets over scripting
Geloof managers niet wanneer ze claimen gedragsdeskundige te zijn.
Dit is alleen bangmakerij, waarmee ze doen alsof zij jou doorhebben.
Feit is, ze snappen vaak niks van ICT, liegen te veel en bluffen te vaak
Vraag managers waar ze een deadline inhoudelijk op baseren en geloof niet in onzin zoals voor zoveel servers staan max zoveel uren.
Accepteer ook geen overwerk als ze structureel weigeren om genoeg personeel aan te nemen of zogenaamd kunnen vinden (omdat ze te duur zijn). Ik heb al een aantal collega’s met hartritme problemen meegemaakt na een weekend overwerk ellende, dus gewoon tent af laten branden en je eigen hartje sparen.
Trap niet in die onzin excuus manage your managers expectations.
Feit is, dat wat zij vergeten / niet weten zo op jou bord wordt gezet.
Dit smoesje ontstaat uit pure onkunde / incompetentie van manager
Wat je niet weet kun je niet vragen, er zijn 1,000,000 vragen mogelijk.
Werkgevers zijn verplicht middelen te verstrekken die nodig zijn voor uitvoering van werkopdrachten, als jij dingen nodig hebt en je krijgt ze niet, verwijs dan rustig door naar de arbowet.
Laat je telefoon eens per ongeluk opnemen terwijl je even naar de WC gaat of een peuk roken en kijk dan wat er wordt gezegd.
Houdt de proxy server eens wat vaker in de gaten, om te zien hoeveel tijd jouw manager besteedt aan vrijetijds-surfen op het web in de baas zijn tijd en laat het maar ergens (anoniem) lekken zodat het bij zijn baas terecht komt.
Is het je al eens opgevallen, dat het altijd slechter wordt als je langer zit bij een werkgever, aardige managers kosten het bedrijf teveel geld aan personeel, dus de grootste kwaadaardige narcisten blijven over om het personeel te mangelen voor grotere winsten. Managers die de eerlijk zijn geven veel te hoge cijfers op jaarlijkse voortgangsgesprekken en moeten het veld ruimen voor harteloze wolven, die er geen probleem mee hebben, om een goed presterende medewerken te onderwaarderen als voorbereiding op eventueel goedkoop en snel ontslag (iemand met slechte voortgangsgesprekken) is makkelijker en goedkoper te ontslaan.
En zo kan ik nog wel even doorgaan, maar de lijst met rattengedrag van werkgevers wordt gewoon te lang en geloof me, ze zijn ALLEMAAL het zelfde !
Geef niet teveel van jezelf en geloof niet in het lied van saamhorigheid, de werkgever gedraagt zich er zelf helemaal niet naar !
Goed plan om die managers te vervangen door mensen uit lagelonenlanden, kostenreductie voor het bedrijf. Het maakt toch niet uit, waar ze vandaan komen. Managers weten toch niets.
‘ICT’er’: hele goeie vraag hoor aan ‘die’ ” Rob van Elburg”.
Hele goeie vraag. Wat een bijdrage had ie.