UWV gaat zijn servicemanagementtool HP Openview Service Desk 4.5 vervangen. Het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen heeft hiertoe besloten omdat HP stopt met de ondersteuning van deze versie. Omdat bij een overstap naar de meeste recente versie van de HP-servicetool de migratiekosten boven de wettelijke aanbestedingsgrens uitkomen, heeft het UWV een tender uitgeschreven voor zowel de nieuwe programmatuur als de implementatie ervan.
Volgens UWV kwam de aankondiging van HP om HP Openview Service Desk 4.5 uit te faseren, niet als een verrassing, omdat de ondersteuning van oude softwareversies niet oneindig duurt. Daarnaast is een overstap naar een hogere versie nodig omdat de uitvoeringsinstantie steeds meer beperkingen constateerde in het gebruik ervan.
Het aantal gebruikers van ITSD4.5 -zoals de tool binnen de organisatie wordt genoemd- is met 1200 behoorlijk groot. Uit onderzoek naar de kosten van een overstap naar de meest recente versie, HP Service Manager 7, bleek dat de migratiekosten boven de aanbestedingsgrens zouden komen. Daarom heeft UWV een aanbesteding uitgeschreven voor zowel de nieuwe software als de invoering ervan. Andere marktpartijen dan HP kunnen zich dan ook inschrijven.
Nu weet ik niet hoe groot het UWV tegenwoordig is, maar 1200 gebruikers van de openview servicedesk lijkt me nogal veel.
In totaal werken er ca. 20.000 man bij het UWV, waarvan zo’n 2.000 in de IV-functie. Dus dan kom je al snel bij >1.000 gebruikers van een service managementtool. FB-ers e.d. gebruiken hem tenslotte ook.
Misschien is Microsoft System Center Operations Manager wel wat voor ze, kun je meer mee monitoren dan HP hardware alleen, als je dan toch moet investeren waarom dan niet “alle” systemen monitoren
@ICT-er bij UWV
Sorry, maar IV en FB zegt me zo niets (IV is bij mij IntegratieVerifcatie bijvoorbeeld)
Maar, 1200 servicedesk-stations op 20000 gebruikers, ruwweg 1 op 17 …. vind ik best veel
@ PaVaKe
IV is bij ons InformatieVoorziening. En FB Functioneel Beheer.
Wat ik bedoelde is dat ITSD voor meer wordt gebruikt dan servicedesk (daar werken een paar honderd mensen). Ook offertes, changes en dergelijke staan erin. Het wordt dus iets breder gebruikt.
@ICT-er bij UWV
dat verklaart e.e.a., bedankt
Wel jammer dat het weer via een aanbesteding moet. Betekent in het ergste geval dat je, naast de implementatie en testen van nieuwe software, ook nog eens 1200 mensen moet trainen in een nieuw tool.
Dan moet het nieuwe pakket toch wel heel veel goedkoper zijn dan een upgrade naar de nieuwe HP versie
Wij hebben een positieve ervaring met een NL monitoring tool uit Drachten. Weet niet of de naam genoemd mag worden, maar het is TSMS.
@ Loewie en Wim
HP Service Desk is geen IT monitoring tool, maar een tool voor de administratieve ondersteuning en automatisering van de ITIL / Service management processen. Een meer voor de hand liggende vervanging zou zijn BMC Service Desk Express, BMC ITSM, Topdesk, etc…
Waarom niet gewoon verder met Prolin? Zij hebben inmiddels de update/upgrade op HP OpenView Service Desk 4.5 ontwikkeld. Op deze manier hoeft UWV helemaal geen tender uit te schrijven, alleen maar over te stappen van HP naar Prolin. SMART?
@haha
Lijkt me een onverantwoorde keuze om voor een groot bedrijf te gaan over stappen naar een klein bedrijfje, dat wat software in elkaar knutselt. Is misschien leuk voor het klein bedrijf. Een beetje serieus bedrijf zal nooit zo’n oplossing nemen.