De computerstoring bij acht politiekorpsen in Noord-Oost Nederland is nog steeds niet verholpen. Eerder was ontdekt dat een belangrijke software patch ontbrak, maar met die wetenschap blijkt de storing toch niet te verhelpen. Dat meldt coördinerend korpschef Pieter-Jaap Aalbersberg. Door de problemen kunnen zo'n zesduizend agenten het nieuwe landelijke registratiesysteem BVH al weken bijna niet gebruiken. De politie plaatst 750 nood-pc's.
'In tegenstelling tot de positieve ontwikkeling van vorige week, zijn de problemen met het computernetwerk sinds afgelopen weekend gebleven', zegt Aalsbersberg van het politiekorps IJsselland. Na ontdekking van het missende reparatieprogramma hoopte de politie vanaf de eerste dagen van februari gefaseerd meer gebruikers op het systeem toe te staan. Het aantal storingsmeldingen nam echter niet af, waarna Aalbersberg van het plan afzag.
Nood-pc’s
De acht korpsen hebben inmiddels 750 nood-pc's geplaatst. Zij worden gebruikt als 'snelle storingsvrije werkstations voor de operationele mensen', meldt politie IJsselland. Om het getroffen systeem te ontlasten, heeft momenteel slechts de helft van de zesduizend agenten toegang vanaf hun gebruikelijke werkplek. Vanaf donderdag 4 februari wordt dit aantal gefaseerd verhoogd met vijfhonderd.
Acht korpsen in Noord-Oost Nederland kampen sinds woensdag 20 januari 2010 met een traag computersysteem. Het betreft het in 2009 landelijk ingevoerde registratiesysteem Basisvoorziening Handhaving (BVH). Hierin worden meldingen geregistreerd, aangiftes verwerkt en incidenten afgehandeld. Het nieuwe systeem moet het voor de korpsen makkelijker maken om informatie met elkaar te delen. Eerder constateerden veel medewerkers structurele problemen met de invoering en werking van het systeem.
Het komt juist doordat het te koud is op straat. Natte voeten. Dat zei Slimpie een paar dagen geleden al op deze site.
Helpt wel mensen inhuren die 3 ton euri vangen, maar niet weten hoe een computer/server werkt.
iets met belastinggeld….
@Nico, je weet het allemaal zo goed, zeg!
Als je zo veel weet, zonder de problemen zelf te hebben gezien dan denk ik dat ze je gewoon moeten inschakelen. Tevreden Nico of moet ik je “Char” noemen?
Ik denk nog steeds dat het hier gaat om de AD-Single-Forrest Domain-Rename acties in Nov-2009 en Jan-2010, op de Top-Level van 112-Meldkamer, die verbinding hebben met vtsPN-Oost Nederland-Netwerk.
Daar is iets fout gegaan, niet op desktop niveau, maar op netwerk niveau.
Er is toen eerst een DomRen uitgevoerd op AD – bestaande servers, later 2 Server machines bijgeplaatst in de AD (4 totaal), en de oude ‘Dom.Ren. Servers’ in een Child ge-moved, DNS Reverse lookup is dan naar z’n klote, alle reden om het te zoeken in DNS+Host-file-entries.
@Pietje precies. Ze gaan daar niet over 1 nacht ijs: ze gaan daar met 250 man 10 werkdagen plus een weekend over een gletsjer.
Je kunt als buitenstaander heel goed een oordeel vellen als ze na 10 dagen met 250 man kennelijk nog steeds niet weten wat er nou eigenlijk aan de hand is en ze nu maar overhaast pc’s gaan plaatsen. Wanneer kun jij dan een oordeel vellen? Als ze de tent in de fik hebben gestoken? Ik zeg bovendien niet helemaal niet waar het aan ligt. Ik zeg alleen maar wat ik regematig tegenkom in grotere organisaties (soms vol met dure topspecialisten).
@pietje precies:
“Hoe kun je als buitenstaander nu een oordeel vellen waar het allemaal aan ligt.”
Daar ben ik ’t op zich mee eens…
“Denken jullie nu echt dat men daar over 1 nacht ijs gaat?”
…maar dat denk ik inderdaad. ’t Is toch duidelijk dat hier niet goed vantevoren getest is, voordat er werd overgestapt? De praktijk bewijst het.
Het klopt dat _goed_ testen erg duur is. Maar dit gehannes is nog veel duurder en vooral onwenselijker. Als een systeem in de praktijk ook moet werken met 10.000 PC’s, dan moet de test _ook_ met _minimaal_ zoveel (al dan niet virtuele) PC’s worden gedaan. Liefst met een dubbel aantal van wat in de praktijk nodig zou zijn.
Anders had men als test maar even een Russisch botnetje moeten afhuren en die PC’s dan vtspn-clientsoftware laten draaien… 😉
Verder weet ik niet of ’t systeem met Windows-PC’s werkt, maar dat zou mij inderdaad niet goed lijken. Een simpele security- of andere local update kan de boel al in ’t honderd sturen. Maar ik neem even aan (of hoop in elk geval) dat de software niet local draait, maar alleen extern. Als ’t maar geen Silverlight nodig heeft – want dat is hier ook nodig voor een bepaalde applicatie. En die blijkt vervolgens niet meer te starten op sommige PC’s – de client roept dan opeens dat de Silverlight-versie verouderd is. Moet er eerst weer een beheerder langs om een update te installeren… Wordt je toch moedeloos van. Net als bij duizenden andere Windows-zaken. Denk simpelweg aan de benodigde virusscanner. Die vreet zoveel recources dat er wereldwijd gezien gewoon extra energiecentrales voor nodig zijn.
Dan toch maar Linux. Dat ben ik met Rob eens. Tuurlijk, daar gaan ook dingen mis.
Maar de zaken die je in de kranten leest: dat blijkt bijna altijd over Windows-servers/clients te gaan. ’t Geloof in Windows blijft echter rotsvast. Onterecht. Er zitten meer bugs, onhebbelijkheden, onlogische- en efficientieproblemen in dan dat een miljoenpoot aan poten heeft.
Ik ben hooglijk verbaasd dat al die slimmerikken, die hiervoor allerhande ongenuanceerde commentaren hebben gegeven, niet bij de politie werken. Of is het misschien weer een bewijs dat de beste stuurlui meestal aan de wal staan.
Prachtige ideeën om snel nieuwe implementaties te realiseren, Linux in te zetten etc. Daarmee los je echter de huidige problemen niet op, je zorgt voor een “work-around” (net als de plaatsing van 750 tijdelijke systemen). Geef de mensen van Citrix, Res en Microsoft maar gewoon even een paar dagen de tijd om goede analyses te maken. Ik denk dat dat veel beter werkt dan het tentoonspreiden van cowboy gedragingen.
Gelukkig zijn er ook nog mensen die wel rustig kunnen nadenken (w.o. pietje precies en bob).
@Henri, ja Pietje Precies kan wel nadenken. Anderen kunnen het wat hem betreft niet, maar hij kan zich wel probleemloos zonder informatie een mening vormen over andermans deskundigheid.
Duidelijk is, dat bij de Politie een goede stuurman zo snel mogelijk aan de wal wordt gezet als ie per ongeluk binnen gekomen was.
Nou ja, iedereen veel succes en sterkte ermee.
Aan alle mensen die vinden dat dit een o zo gecompliceerd en ingewikkeld probleem is…je bent zeker op je plaats bij de politieorganisatie. Ik kan je vertellen dat mocht dit in de real world gebeuren er bedrijven op het spel kunnen staan en koppen van CIO’s kunnen rollen. Typisch de Hollandse ziekte….compliceren die boel, compleet verITILD, ASLt en weet ik veel. Just fix it en de rest is bullshit. (13 IT jaar ervaring in US multinationals)
@Geen buitenstaander. Helaas geen enkele ervaring met Domain renames. Voor zover wij wisten, had dat veel consequenties en hebben we het gemeden. Oude servers verplaatsen naar een child-domain kun je verschillend opvatten. Opnieuw domain-controller van gemaakt in een ander domein? Geen idee.
Als er door die rename wat aan de hand is, zou het op domeinniveau (authentication e.d.) moeten zijn, niet op DNS- of IP-niveau. Bovendien kun je zo nakijken of er met DNS of IP wat aan de hand is. Als er wel op domeinniveau iets is, staat de eventviewer vol met meldingen.
http://www.msexchange.org/tutorials/Domain-Rename.html
Als gezegd, succes en sterkte.