De Apeldoornse leverancier van verkeerssystemen voor lucht- en scheepvaart Hitt zegt zo goed als zeker een opdracht van Rijkswaterstaat ter waarde van 17 miljoen euro te hebben gewonnen. De tienjarige opdracht omvat het ontwerp, de levering en het onderhoud van een systeem voor de begeleiding van het scheepsverkeer in en rond het Noordzeekanaal. De definitieve gunning vindt op 18 februari plaats, maar het beursgenoteerde bedrijf brengt het nieuws nu al naar buiten.
Hitt heeft het bericht ontvangen dat Rijkswaterstaat van plan is om de opdracht aan dat bedrijf te gunnen. De andere bedrijven die in de race zijn voor de aanbesteding, het Noorse Nor-Control en de automatiseringstak van het Zweedse Saab, hebben nog enkele dagen om tegen de gunning in beroep te gaan.
De gunning van de opdracht kent een hobbelige weg. Zowel Nor-Control als Hitt vochten eerdere gunningen tot aan de Hoge Raad aan. Die verklaarde de klachten tot twee keer toe gegrond. Rijkswaterstaat paste daarop de voorwaarden van de opdracht aan zodat de gunning dit keer waarschijnlijk niet tot een juridisch steekspel zal leiden tussen de winnende en verliezende partij.
Verkeerscentrales
De opdracht omvat onder meer de bouw en installatie van 26 radarposten, beveiligingscamera's en andere detectie-, presentatie- en communicatiesystemen voor de scheepvaartbegeleiding. Het contract omvat ook het ontwerp en de inrichting van twee verkeerscentrales, de opleiding van het personeel dat het systeem bedient en een tienjarig onderhoudscontract.
Het Apeldoornse bedrijf voerde eerder de vervanging van systemen in IJmuiden en de haven van Amsterdam uit en zal in de nieuwe situatie ook het tussenliggende Noordzeekanaal onder dekking van radar en beveiligingscamera's brengen. Dat moet de veiligheid en efficiëntie van het scheepsverkeer waarborgen. Voor de uitvoering van de opdracht werkt Hitt samen met ict-dienstverlener Imtech, dat bedrijf helpt met de technische infrastructuur. KPN werkt aan de telecommunicatie.
‘Scoren’
Hitt kan de opdracht goed gebruiken. Het bedrijf noteerde in 2009 een verlies van 25.000 euro bij een omzet van 32 miljoen euro. Vooral de opdrachten voor marineschepen en verkeerssystemen liepen terug. In augustus 2009 verdwenen 24 arbeidsplaatsen waarbij twaalf medewerkers gedwongen werden ontslagen.
John van Asperen financieel directeur van Hitt: 'Het is erg mooi dat wij deze opdracht binnenhalen. In eigen land moet je scoren. Wij hebben veel klanten buiten Nederland, bijvoorbeeld in het Verre Oosten. Maar als je de opdrachten in eigen land niet wint, dan kom je daar ook lastiger binnen.'