Na een dagenlange speurtocht door ruim 250 medewerkers is de oorzaak van de computerstoring bij acht politiekorpsen in Noord-Oost Nederland achterhaald. Bij onderhoud in een datacentrum van de politie blijkt een belangrijk reparatieprogramma niet te zijn geplaatst. Daardoor liepen servers in het datacentrum 'langzaam vast', meldt coördinerend korpschef Pieter Jaap Aalbersberg. Het probleem is inmiddels gedeeltelijk verholpen, maar er zijn nog regelmatig andere storingen.
'We zijn weer een stap verder, maar zijn er nog niet', zegt Aalbersberg van het korps IJsselland op de website van zijn organisatie. De helft van de ongeveer zesduizend gebruikers kunnen inloggen en het systeem blijft stabiel. 15 procent van de gebruikers die kunnen inloggen, ondervindt echter nog steeds problemen.
Plan
Bij de speurtocht waren ruim honderd mensen van de acht getroffen politiekorpsen en 150 medewerkers van vtsPN, de ict-afdeling van alle Nederlandse politiekorpsen, betrokken. De organisaties werken sinds het weekend aan een plan om de oplossing verder te implementeren, zodat de systemen weer op normale piekbelasting van zesduizend gebruikers functioneren.
Het plan voorziet erin dat vanaf maandagmiddag 1 februari het aantal gebruikers op de systemen kan worden verhoogd. Pas in de tweede week van februari zouden alle gebruikers weer toegang tot de systemen hebben.
Traag
Acht korpsen in Noord-Oost Nederland kampen sinds woensdag 20 januari 2010 met een traag computersysteem. Het betreft het in 2009 landelijk ingevoerde registratiesysteem Basisvoorziening Handhaving (BVH). Hierin worden meldingen geregistreerd, aangiftes verwerkt en incidenten afgehandeld. Het nieuwe systeem moet het voor de korpsen makkelijker maken om informatie met elkaar te delen. Eerder constateerden veel medewerkers structurele problemen met de invoering en werking van het systeem.
@ex vtsPN’er
Vrijdag is, zoals Webwereld ’s ochtends al meldde, één van de hoofdoorzaken van de netwerkstoring gevonden. “Er was in Windows een service pack niet geïnstalleerd of niet goed geïnstalleerd”, vertelt hoofd communicatie Mengs Gerritsen van het korps IJsselland.
Wat nou OTAP omgevingen een fabeltje? Met de juiste tools kun je zo honderden of duizenden gebruikers simuleren die inloggen en dataverkeer genereren. Dit kun je juist weer gebruiken bij de stresstesten..
“Er was in Windows een service pack niet geïnstalleerd of niet goed geïnstalleerd”, vertelt hoofd communicatie Mengs Gerritsen van het korps IJsselland op de Webwereld-site. Met andere woorden blunder van hier tot Tokio. Laat het zwarte pieten nu maar beginnen.
@ex vtsPN’er:
Ik begrijp uit jou geschreven verhalen alhier,
waarom jij een “ex vtsPN’er” bent!
Misschien is het wijs om eens NIET te reageren!
Het zal me niet verbazen dat het nog steeds een beleidsregel is om niet direct alle patches en updates te draaien. Iemand van die 250 man zal toch echt wel gezegd hebben: zullen we daar niet eens mee beginnen.
In zo’n zootje is er altijd wel iets dat niet ‘well behaved’ gebouwd is en begint te stuiteren. Al niet van henzelf, dan wel van de ontwikkelomgeving die ze gebruiken. Dus je moet praten als Brugman. Welke tools ze wel en niet gebruiken wordt uitsluitend op willekeurige sentimenten van gelegenheidsbeslissers bij de uitvoerders gekozen, vermoed ik.
Als een servicepack niet of niet goed was geïnstalleerd, hadden ze de (slechte) serverperformance direct op het console kunnen vaststellen. Er zijn de laatste 12 jaar echt geen memory leaks opgelost in de netwerk-i/o van Windows Server (als het ooit is gebeurd). Het begint een steeds vreemder verhaal te worden. Het moet dan haast een fout elders zijn die in een SP wordt afgevangen.
Misschien draaien ze met al die miljoenen nog (voor een deel) op NT-4 of Win-2000. In dat HEC-Eindrapport wordt overduidelijk de kool en geit gespaard. Ik zou dat rapport wel eens hebben willen zien als de opdracht was geweest: maak een evaluatie en laat er geen spaan van heel. Maar dat soort verzoeken doen ze alleen als ze een stok nodig hebben, nooit om de organisatie mee te verbeteren. Nu heeft vermoedelijk iemand in een vergadering geroepen dat ze ‘evidence based’ of ‘proven’ quality nodig hadden.
Rob, bij de vtsPN is het een beleidsregel om de systemen in principe up to date te houden. Het lijkt me een goede beleidsregel om niet direct alle patches en updates te installeren, maar ze eerst uit te testen en te beoordelen en eventueel daarna gefaseerd uit te rollen. De auto update is niet voor professionele omgevingen bedoeld. Voor de patches en updates was er ook al functionaliteit en na de patches en updates komen er weer nieuwe.
Sommige wijzigingen zijn alleen mogelijk na het installeren van bepaalde patches en updates. Dan moet e.e.a. als een geheel opgepakt worden. Het is dan zaak dit goed te communiceren.
[quote]ICT-problemen bij politie zijn gebleven
…
Pieter-Jaap Aalbersberg, korpschef van het korps IJsselland: ‘Collega’s hebben last van lange inlogtijden, lopen vast en hebben problemen van algehele traagheid van het systeem. Na twee weken is dit niet meer uit te leggen aan de 13.000 collega’s in de korpsen. De 750 noodpc’s worden geactiveerd om vanaf heden vast ingezet te worden als snelle storingsvrije werkstations voor de operationele politiemensen. De 3000 andere werkplekken worden vanaf donderdag stapsgewijs verhoogd met 500. De gebruikers van deze systemen zullen voorlopig nog wel storingen ondervinden.’
http://www.politie.nl/groningen/nieuws/100203ictproblemenbijpolitiezijngebleven.asp
…[/quote]
niks is ‘opgelost’ dus…
Hoe is zoiets mogelijk???
“de beste stuurlui staan aan wal” is een gezegde …
“Er was in Windows een service pack niet geïnstalleerd of niet goed geïnstalleerd”, klopt dit geld alleen voor vtsPN VG-NO 6000 man. We vergeten de overige 6 VG’s die nog eens 45.000 man bedienen waar het wel goed werkt!! Het is prutswerk door niet de juiste mensen met de juiste kennis van zaken. Bij de vtsPN zitten altijd een paar super specialisten per VG. En nu dankzij Guusje ter Horst haar bezuinigingen die maar door gaan verdwijnen die externe super specialisten… het wachten is op de volgende grote verstoring…succes.
@henk, volgens mij ben jij ook aan wal gezet 😉