Na een dagenlange speurtocht door ruim 250 medewerkers is de oorzaak van de computerstoring bij acht politiekorpsen in Noord-Oost Nederland achterhaald. Bij onderhoud in een datacentrum van de politie blijkt een belangrijk reparatieprogramma niet te zijn geplaatst. Daardoor liepen servers in het datacentrum 'langzaam vast', meldt coördinerend korpschef Pieter Jaap Aalbersberg. Het probleem is inmiddels gedeeltelijk verholpen, maar er zijn nog regelmatig andere storingen.
'We zijn weer een stap verder, maar zijn er nog niet', zegt Aalbersberg van het korps IJsselland op de website van zijn organisatie. De helft van de ongeveer zesduizend gebruikers kunnen inloggen en het systeem blijft stabiel. 15 procent van de gebruikers die kunnen inloggen, ondervindt echter nog steeds problemen.
Plan
Bij de speurtocht waren ruim honderd mensen van de acht getroffen politiekorpsen en 150 medewerkers van vtsPN, de ict-afdeling van alle Nederlandse politiekorpsen, betrokken. De organisaties werken sinds het weekend aan een plan om de oplossing verder te implementeren, zodat de systemen weer op normale piekbelasting van zesduizend gebruikers functioneren.
Het plan voorziet erin dat vanaf maandagmiddag 1 februari het aantal gebruikers op de systemen kan worden verhoogd. Pas in de tweede week van februari zouden alle gebruikers weer toegang tot de systemen hebben.
Traag
Acht korpsen in Noord-Oost Nederland kampen sinds woensdag 20 januari 2010 met een traag computersysteem. Het betreft het in 2009 landelijk ingevoerde registratiesysteem Basisvoorziening Handhaving (BVH). Hierin worden meldingen geregistreerd, aangiftes verwerkt en incidenten afgehandeld. Het nieuwe systeem moet het voor de korpsen makkelijker maken om informatie met elkaar te delen. Eerder constateerden veel medewerkers structurele problemen met de invoering en werking van het systeem.
hmm..ja de specialisten en ex-vts’ers weten het allemaal, ja als je een keer aangifte gedaan hebt snap je de it-omgeving welke de korpsen wordt opgedrongen door de vtspn! De “aangifteapplicatie” ook wel BVH genoemd heeft als basis Xpoll, hetgeen al jaren werd gebruikt in oa Amsterdam. Iedereen weet het beter maar de korpsen/medewekers hebben er maar mooi last van, zij hebben hier ook niet om gevraagd.
Ik denk dat er maar eens een ICT-onderzoeksjournalist een beroep moet doen op de Wet Openbaarheid Bestuur.
Ja ik snap ook niet waarom burgers niet gewoon zelf hun aangifte invullen via een website met je burgerservice nummer…moet het nu echt speciaal door de vingers van een agent worden getikt?
@Joost, van bepaalde incidenten kan je al aangifte doen via internet, maar er zijn ook delicten waarvan dit niet kan of niet mag. lees http://www.politie.nl/PolitieABC/U_en_de_politie/aangifte_doen/default.asp.
@Rob:
“Ik denk dat er maar eens een ICT-onderzoeksjournalist een beroep moet doen op de Wet Openbaarheid Bestuur.”
Mooi streven Rob, Maar hier noem je meteen 2 onmogelijkheden:
– Een journalist die zijn EIGEN onderzoek nog KAN doen
– Een journalist met inhoudelijk verstand van ICT.
“De wet openbaarheid bestuur” is een hoax, farce, een holle decoy om de gewone burger de illusie te bezorgen dat ze maar blijven denken dat hen ooit een ware blik gegund zal worden in de wereld van alle incompetentelingen die werken binnen de overheids-diensten. Als je daar informatie vandaan wil hebben, moet je echt deep undercover er zelf gaan werken.
Maar ja dan val je ook meteen op.. als je werkt 😛 En aangezien de leugen regeert, zal de waarheid wel nooit naar buiten komen, en blijven we lekker allemaal bezig om een poging te doen toch om deze illusie te doorbreken
@Rv:
Je klinkt nogal gefrustreerd, alsof iedereen die bij het bedrijfsleven werkt de goeroe is…Om bij het onderwerp te blijven van het artikel: 70% van de loonlijst bij vtspn was tot voor kort extern (inhuur, zzp’ers etc) wat we dus mensen uit het”bedrijfsleven” noemen. De resultaten behoeven geen verdere uitleg denk ik?
@ex vtsPN’er: Juist geheimzinnig doen over de oorzaak en de oplossing werkt het geruchtencircuit alleen maar in de kaart. Openheid van zaken (zeker zaken die met ONS belastinggeld zijn betaald) zou de overheid sieren. Kap er nou eens mee om de burger als debiel te behandelen met termen als ‘een reparatieprogramaatje’.
En over de IT-architectuur: daar zit ‘m nou juist de kneep! Het overzicht en de totale controle is er niet meer! Het resultaat van jarenlang ongebreideld complexiteit introduceren door allerhande eilandjes die het allemaal beter wisten. En door het verschuilen achter politieke correctheid is deze chaos gecreeerd!
Je geeft zelfs aan dat vastklampen aan vertrouwelijkheid eigenlijk de oorzaak is van het falen en de chaos veroorzakende complexiteit. Dus? Doe daar wat aan! Blijf niet hangen op vastgeroeste denkbeelden en blijf geen pleisters plakken.
Maar ja, het blijft wel overheid natuurlijk en die heeft nooit de doelstelling dat iets goed, betrouwbaar, efficient en effectief moet werken. Alle heilige huisjes en eilandjes moeten in stand blijven. Zoveel mogelijk mensen moeten vooral geen zinnig werk doen en laten we onszelf vooral bezig houden met bezig houden…
Dat begint aan de top, loopt door in de organisatie (ook de IT organisatie) en eindigt met de diender op straat die alleen nog maar bezig is om z’n verbalen quotum binnen te halen. O wee als je hulp nodig hebt omdat er b.v. is ingebroken, dan heeft men geen tijd, geen middelen, geen administratie, geen prioriteit, geen…. niks eigenlijk. 🙁
Als je met zijn allen in een miljoenendans verwikkeld bent, sluiten zich voortdurend de gelederen. Dat heb ik vaker gezien. Je gaat elkaar dan niet voor prutser uitmaken want er moet ook nog brood op de plank. En als het wel gebeurt: de beslissers kunnen er niet over oordelen, maar willen geen ruzie in de tent. Dus de onruststoker wordt tot zover vriendelijk bedankt.
Bij veel overheids omgevingen is sprake van gelijksoortige, structurele problemen. Als het kalf verdronken is… komt het in de pers. Vervolgens zijn er zogenaamd zoveel oorzaken… Maar wat is de gemeenschappelijke factor? Vergelijk structureel succesvolle ict-omgevingen eens met de plaatsen waar het structureel mis gaat. Organisaties die niet echt door de pers gevolgd worden, maar wel periodiek opvallend in het nieuws komen… Wij kennen die organisaties wel en we weten ook wat die grote verschillen zijn…. Boeiend onderwerp voor een feuilleton….
@ex vtsPN’er: wel eens gehoord over een té complexe omgeving. Je bent wel de enige ex- vtsPN’er die zo positief is over de vtsPN.
Als jij net zoveel ICT ervaring hebt als dat wat je doet laten lijken dan weet je toch ook dat de term ‘reparatieprogramma’ van geen kant klopt. Dit heeft niks te maken met het voor iedereen begrijpelijk maken maar meer met pamperen. Leg dan gewoon uit waar het aan ligt! Of anders wat dit zogenaamde reparatieprogramma dan doet dat zo belangrijk is dat het problemen van zo’n gigantische omvang kan veroorzaken. En is reparatie niet vooral re-actief beheer terwijl een goede en stabiele ICT structuur vooral ook in pro-actief moet voorzien.
Overigens zijn de problemen nog helemaal niet van de baan!