Na een dagenlange speurtocht door ruim 250 medewerkers is de oorzaak van de computerstoring bij acht politiekorpsen in Noord-Oost Nederland achterhaald. Bij onderhoud in een datacentrum van de politie blijkt een belangrijk reparatieprogramma niet te zijn geplaatst. Daardoor liepen servers in het datacentrum 'langzaam vast', meldt coördinerend korpschef Pieter Jaap Aalbersberg. Het probleem is inmiddels gedeeltelijk verholpen, maar er zijn nog regelmatig andere storingen.
'We zijn weer een stap verder, maar zijn er nog niet', zegt Aalbersberg van het korps IJsselland op de website van zijn organisatie. De helft van de ongeveer zesduizend gebruikers kunnen inloggen en het systeem blijft stabiel. 15 procent van de gebruikers die kunnen inloggen, ondervindt echter nog steeds problemen.
Plan
Bij de speurtocht waren ruim honderd mensen van de acht getroffen politiekorpsen en 150 medewerkers van vtsPN, de ict-afdeling van alle Nederlandse politiekorpsen, betrokken. De organisaties werken sinds het weekend aan een plan om de oplossing verder te implementeren, zodat de systemen weer op normale piekbelasting van zesduizend gebruikers functioneren.
Het plan voorziet erin dat vanaf maandagmiddag 1 februari het aantal gebruikers op de systemen kan worden verhoogd. Pas in de tweede week van februari zouden alle gebruikers weer toegang tot de systemen hebben.
Traag
Acht korpsen in Noord-Oost Nederland kampen sinds woensdag 20 januari 2010 met een traag computersysteem. Het betreft het in 2009 landelijk ingevoerde registratiesysteem Basisvoorziening Handhaving (BVH). Hierin worden meldingen geregistreerd, aangiftes verwerkt en incidenten afgehandeld. Het nieuwe systeem moet het voor de korpsen makkelijker maken om informatie met elkaar te delen. Eerder constateerden veel medewerkers structurele problemen met de invoering en werking van het systeem.
@ Joop Bosman
Wellicht overbodig te melden dat, wanneer er in dit kader steeds gesproken wordt over “De Politie”, we het nog wel steeds hebben over automatiseerders, niet over agenten (dus ook @hendriks: het heeft niets te maken met vergelijken met moordzaken, dat doen IT’ers niet…O open deur, maar ik moest het even kwijt)
@ EH Verdiep je svp eens in IT-architectuur, IT-procesbeheer, Netwerkbeheer, serverbeheer, datacenterbeheer, OTAP, ITIL, BISL …. ad infinitum. Sommige omgevingen zijn gewoonweg niet eenvoudig te houden. We hebben het hier daarbij ook nog eens over een omgeving waar het verleden parten speelde, toen ieder Pol.bureau nog verantwoordelijk was voor zijn eigen omgeving, dat is in de loop van de jaren stapsgewijs gemigreerd naar meer centrale omgevingen, maar men is er (nog lang) niet.
VMS draait (gewoon oerdegelijk) en kan niet zomaar naar huidige oplossingen worden omgezet, zonder daarbij deze grote gebruikersomgeving op zijn kop te zetten.
Nog veel meer voorbeelden, maar dat is een belangrijk deel van de complexiteit.
Virtualisatie is nu een van de stromingen die wordt toegepast, maar kan niet overal.
Ook het beveiligingsaspect speelt bij deze IT-omgeving een belangrijke rol. Alles zit redelijk potdicht en dat maakt het beheer ook lastig.
Soms weet je als beheerder niet (en mag je ook niet weten) wat je buurman doet aan beheer van bepaalde omgeving.
Vertrouwelijkheid is bij vtsPN een groot goed en dat moet zo blijven
Performance problemen zijn volgens mij niet het grootste probleem. Toen ik 2 weken geleden een aangifte in apeldoorn deed zag ik hoe desastreus die applicatie is opgezet. De dienst doende agent gaf ook aan dat hij liever op straat bezig was. Dit aangifte systeem is alles behalve gebruikersvriendelijk en ook al zou de techniek de vertraging niet veroorzaken dan blijft het doen van een aangifte een ramp.
Ik begrijp nu waarom er zo weinig blauw op straat is. Maak hier een webapplicatie van die je thuis al grotendeels zelf kan invullen. De handtekening kun je zetten op het bureau na een korte check van een agent.
@ badgast
Uiteraard wordt er bij vtsPN met ontwikkel- en testomgevingen (volgens OTAP) gewerkt. Maar dat betekent niet dat het in een flits beschikbaar kan worden gemaakt in dit soort gevallen, laat staan dat de gehele complexe omgeving volledig kan worden nagebouwd. Simpelweg te complex. Ook kan je niet zomaar koppelingen maken vanuit een O- of T- of A- omgeving nnaar de productieomgeving. Stel je voor! En als daar het probleem nu juist zit, blijft het lastig. Kortom: OTAP is just a structured way, but not THE solve.
En dat geneuzel over memoryleaks is ook weer zo’n voorbeeld van klok en klepel.
Nederland zit vol betweters, niet alleen bij de banken, die achteraf precies de vinger op de zere plek kunnen leggen.
Nu duidelijk waarom de Politie (ja, nu wel de executieven bedoeld) niet werken met paragnosten en waarzeggers?
“Een belangrijk reparatieprogramma” … Is dit hetzelfde als een geschedulede IIS Reset of application pools recycle?:-)
Ben echt benieuwd wat dat reparatieprogramma toch is.
@ex vtsPN’er weet jij meer?
@ g7celica
Nee, met zo’n duiding kun je nog alle kanten op. Het is ook niet op voorhand te verwachten dat de buitenwereld precies alle details te horen krijgt. Goede zaak als men daarvoor kiest. Gaat niet iedereen aan en kan alleen maar verkeerde beelden oproepen.
Om maar wat te suggereren: het zou zelfs een bepaalde stored procedure kunnen zijn in een DB-omgeving, niet erg waarschijnlijk, maar toch.
Tja en als een sequential search dan het gevolg is ipv een indexed search, het je het al snel over vertragingen waar de NS zelfs jaloers op zou zijn.
Maar er zijn 1001 andere suggesties mogelijk.
Het foutje was wellicht onnozel, maar dat kan ons allen overkomen. Het vinden van het foutje is knap.
Een dergelijke fout is nooit uit te sluiten, ondanks testen, procedures en checklists en double-checks.
Ben daarom benieuwd wat dit gaat betekenen voor de infrastructuur. De leiding wilde alles bovenregionaal geregeld hebben. Dat zorgt al gauw voor SPOF’s voor een heel groot gebied. En dat kan weer extra beheerkosten en vooral veel tijdverlies veroorzaken.
“Bij de speurtocht waren ruim honderd mensen van de acht getroffen politiekorpsen en 150 medewerkers van vtsPN, de ict-afdeling van alle Nederlandse politiekorpsen, betrokken”
Zo, een gemiddelde taskforce zou blij zijn met zoveel FTE’s! Inderdaad vraag je je af waar OTA in OTAP voor gestaan heeft, en waarom er niet eerder een no go of rollback heeft plaatsgehad.
Wat een technische termen allemaal. Al 50 jaar weten we dat de gebruikers met een applicatie moeten kunnen werken, maar dat is nog steeds niet belangrijk. Alle hoog opgeleide theoretische ICT-ers bepalen vanuit hun eigen hobby wel wat degbruiker mooi moet vinden. Testen doen we al helemaal niet meer, want de web-designers en ander wijsneuzen weten dat weer beter. De techniek om alles aan elkaar te knopen is er dus doen we dat met alle gevolgen van dien, dus een redesign met de kans op een doordacht ontwerp laten we maar zitten. En de mensen die met hun poten in de modder staan bij het beheer van systemen en netwerken worden niet gehoord.
En zo komen we samen tot deze problemen zo heeft mij 40 jaar ICT ervaring opgeleverd. We weten het wel maar doen het niet.
@ex-vtsPN’er…
Ik weet niet wat voor voorstelling van zaken je probeert te geven, maar uit het HEC-Rapport Scan Technische Implementatie ICT-Basisvoorzieningen Politie voor IOOV komt een heel ander beeld naar voren. En dat lijkt wel ergens op gebaseerd.
En sinds wanneer werkt de politie niet meer met paragnosten en waarzeggers? Dat is anders decennia-lang een onuitroeibaar fenomeen geweest.
hint: “reparatieprogje” is een erg nederlands woord, iets wat in de NL IT toch niet vaak gebruikt wordt, zullen we t op een patch houden dan maar ?
Oja, als ik nog een hint mag geven, t zit in de citrix hoek.
Succes met raden 😉