Na een dagenlange speurtocht door ruim 250 medewerkers is de oorzaak van de computerstoring bij acht politiekorpsen in Noord-Oost Nederland achterhaald. Bij onderhoud in een datacentrum van de politie blijkt een belangrijk reparatieprogramma niet te zijn geplaatst. Daardoor liepen servers in het datacentrum 'langzaam vast', meldt coördinerend korpschef Pieter Jaap Aalbersberg. Het probleem is inmiddels gedeeltelijk verholpen, maar er zijn nog regelmatig andere storingen.
'We zijn weer een stap verder, maar zijn er nog niet', zegt Aalbersberg van het korps IJsselland op de website van zijn organisatie. De helft van de ongeveer zesduizend gebruikers kunnen inloggen en het systeem blijft stabiel. 15 procent van de gebruikers die kunnen inloggen, ondervindt echter nog steeds problemen.
Plan
Bij de speurtocht waren ruim honderd mensen van de acht getroffen politiekorpsen en 150 medewerkers van vtsPN, de ict-afdeling van alle Nederlandse politiekorpsen, betrokken. De organisaties werken sinds het weekend aan een plan om de oplossing verder te implementeren, zodat de systemen weer op normale piekbelasting van zesduizend gebruikers functioneren.
Het plan voorziet erin dat vanaf maandagmiddag 1 februari het aantal gebruikers op de systemen kan worden verhoogd. Pas in de tweede week van februari zouden alle gebruikers weer toegang tot de systemen hebben.
Traag
Acht korpsen in Noord-Oost Nederland kampen sinds woensdag 20 januari 2010 met een traag computersysteem. Het betreft het in 2009 landelijk ingevoerde registratiesysteem Basisvoorziening Handhaving (BVH). Hierin worden meldingen geregistreerd, aangiftes verwerkt en incidenten afgehandeld. Het nieuwe systeem moet het voor de korpsen makkelijker maken om informatie met elkaar te delen. Eerder constateerden veel medewerkers structurele problemen met de invoering en werking van het systeem.
tsss, een ordinaire memory-leak in een Line of business app. Dat zie je in een productieomgeving toch in één oogopslag? Toch in het eindrapport de volgende keer maar wat minder luchtig omgaan met ‘evidence’. Test-clients tegelijk met de app ontwikkelen zodat je vooraf weet wat de belastbaarheid is bij gegeven hardware-constraints en wat de schaalbaarheid is.
Maar als een l.o.b. op een terminal server je geheugen staat weg te trekken, zie je toch direct? Dit had ik echt niet voor mogelijk gehouden.
Een “reparatie programma”. Arg, dat klinkt als een programma dat om de zoveel tijd een programma met memory leaks opnieuw opstart. Hoe debiel zijn ze daar? En vooral, hoe debiel is de klant dat ze betalen voor dat soort afval?
Hoe komen dit soort kansloze projecten tot stand?
Tjonge wat weten jullie het weer goed en wat was het allemaal makkelijk en wat zijn vooral die anderen dom en incompetent.
Jongens, als jullie het niveau van Windows-PC-monteur zijn ontstegen en een beetje droog achter de oren zijn, komen jullie hier dan weer ’s terug?
Wel eens gewerkt in een complexe omgeving, met een zeer complex netwerk en nog veel complexere en zorgvuldiger procedures, waar niet zomaar iedereen zijn proefballonnetjes kan oplaten? Natuurlijk zijn er op voorhand allerlei mogelijkheden denkbaar, ik heb hier veel onzin over zien schrijven.
De pers verwoordt dat kennelijk in aapjestaal, zoals in dit artikel “reparatie programma”, zodat oma het ook begrijpt.
welterusten, betweters.
Overigens…
Goed gedaan, ex-collega’s!!
Wel, als iemand bekwaam zou moeten zijn om problemen op te sporen, is het de politie!
Wat een kul om en uitvlucht om TWEEHONDERDVIJFTIG man weer gewoon aan het werk te krijgen. Hoeveel man worden er ingezet bij een ‘reguliere’ moordzaak?
Als het gaat dooien lost het probleem zich vanzelf op. Ze zitten nu allemaal achter het bureau!
Duidelijk een gebrek een goed opgezet wijziginsbeheer en probleembeheer.
Dit biedt geen garanties maar wel de mogelijkheid om het beter uit te zoeken.
@ex vtsPN’er: We zijn hier op een IT website. Dus als je het zo goed weet, wat is dan dat ‘reparatieprogrammaatje’?
Eigenlijk zeg je het al zelf “complexe omgeving” “zeer complex netwerk”. Da’s nou juist het probleem! Wat wordt er altijd geleerd? Maak het niet zo ingewikkeld! Zorg dat het beheersbaar en overzichtelijk blijft! Aan de andere kant, door al die complexiteit wordt wel de inzet van honderden IT-ers, zowel intern als extern gerechtvaardigd… Triest dat er zo verkwistend met belastinggeld wordt omgesprongen.
@ex vtsPN’er:
Als externe wordt van je verwacht dat je een gedegen kennisniveau bezit. Dan vallen de “complexe omgevingen” allemaal nog wel mee. Daarnaast staat nog het feit dat er memoryleaks zouden zijn, deze zijn makkelijk te ondervangen in een OTAP straat. Elk fatsoenlijke grote en “complexe” omgeving zou hiermee moeten werken.
Waar kan ik trouwens tekenen om als ZZP-er een paar weken een paar ton naar binnen te slepen bij de politie? Je zou bijna denken dat met die hoge salarissen, mensen bijna opzettelijk dit punt voorbij gelopen zijn 😉