De Hilversumse ict-dienstverlener Inter Access bundelt zijn kennis op het gebied van enterprise content management (ecm), business intelligence (bi) en datakwaliteit. De dienstverlener richt zich daarmee op het nieuwe werken: de situatie waarbij medewerkers van bedrijven altijd en overal toegang hebben tot bedrijfsinformatie. Ongeveer 45 consultants van de dienstverlener delen hun specifieke kennis van informatiemanagement. Dat zogenoemde competence center dient als een interne kennisbank en een vraagbaak voor klanten.
Technisch directeur Han Dieperink: 'We proberen de bestaande situatie waarbij consultants kennis van specifieke onderdelen van ecm of bi hebben, te doorbreken. We bundelen die kennis over bijvoorbeeld de producten van IBM, SAP, Microsoft en open source software zoals Alfresco.' Volgens de dienstverlener vervaagt de grens tussen de verschillende disciplines van informatiemanagement en analyse van bedrijfsinformatie. Dieperink: 'Het nieuwe werken vraagt om het bundelen van kennis over informatiemanagement.'
Dieperink benadrukt dat zijn consultants specifieke en technische kennis van producten beschikken. De functie van het competence center is om die specifieke kennis te delen en te adviseren over de toepassing van informatiemanagement. 'Informatiemanagement bij een verzekeraar is heel iets anders dan informatiemanagement bij een gemeente, kennis van deelgebieden is niet meer genoeg. Voor de nieuwe situatie is een overkoepelend kenniscentrum nodig waarbij de kennis over de verschillende onderdelen van informatiemanagement wordt gedeeld.'
Het nieuwe werken
Met het nieuwe werken wordt de situatie bedoeld waarbij medewerkers van een bedrijf los van tijd, plaats of apparaat toegang hebben tot relevante bedrijfsinformatie en die gegevens kunnen delen, bewerken of presenteren.
Klinkt logisch, ECM gaat immers over het ontsluiten van informatie en toegang tot applicaties (portals). BI is alleen zinvol wanneer informatie gebruikt kan worden, liefst direct op operationeel niveau. Dan is een enterprise portal een uitstekend middel om informatie te consumeren en tegelijkertijd deze informatie toe te passen (in applicaties die worden ontsluiten door het portal). Dit raakt dan gelijk het vraagstuk van integratie, bij uitstek in deze tijd het vraagstuk dat bij menig informatiemanagement op het bordje ligt. Overigens, is deze “trend” (en die van het nieuwe werken en portals zoals SharePoint) al heel oud. Blijkbaar zien nu pas organisaties in dat BI zonder portal veel minder rendement kan opleveren (zie ook de intelligente organisatie van d. van beek).
En later bleek deze move van Inter Access een trucje te zijn om de BO mensen aan boord te houden?!?!?!
SAP is “afgestoten”….. Wie schreeuwt nu van de daken dat je BI en ECM bundelt als je alleen de IBM en SAP mensen bij elkaar zet? Waar is de andere helft (Microsoft en Oracle)??
Volgens mij moet de lijn naar de “overname” van Rapar doorgetrokken worden…. what’s next?