Rekeningrijden was niet het eerste idee dat bij Minister Eurlings opkwam om het fileprobleem op te lossen. Oorspronkelijk wilde de minister gewoon een kwartje boven op de benzineprijs doen, maar dat kon natuurlijk niet want we hebben geen kwartjes meer.
Dus moest hij iets anders bedenken: het rekeningrijden. De ANWB en de Telegraaf kwamen beide met een enquête waarvan de uitslag van de Telegraaf wel zeer voorspelbaar was. De Telegraaflezer wil het autorijden niet extra belasten, de Telegraaflezer haalt liever geld op met de kopvoddentax. Autorijden met een burka is dus straks echt niet meer te betalen.
Ook ik ben tegen het rekeningrijden, maar dat komt vooral uit praktische overwegingen. Ik ben tegen omdat de invoering van het rekeningrijden één groot ict-project wordt. Op papier heel eenvoudig. Het enige wat je nodig hebt is een Tom Tom met burgerservicenummer die de route onthoudt en verstuurt. Doe het aantal kilometers maal een tarief en je weet hoeveel je moet betalen. Leuke extra feature is dat men ook direct kan zien waar je te hard hebt gereden dus die boetes krijg je er ook direct bij.
Eenvoudig
Maar zo eenvoudig gaat het natuurlijk niet werken, want zodra het apparaatje getest gaat worden (waarschijnlijk twee jaar later dan gepland dus we hebben nog even), gaat de eerste de beste student het apparaatje kraken en moet de minister in de Tweede Kamer weer uitleggen dat er een update komt die veel beter is beveiligd. De student kraakt hem weer, de minister moet weer uitleggen. Afijn, leest u de artikelen over de invoering van het nieuwe paspoort en de OV-chipkaart nog maar eens terug en u weet wat er gaat gebeuren.
Dus hierbij nog een keer mijn voorstel: Ga thuiswerken, pas je werktijden aan, ga carpoolen of betaal gewoon extra geld om elke werkdag op prime time in de rij naar Amsterdam te staan om vanuit je leasebak tegen de kont van een andere leasebak aan te kijken.
Voor een column die “kant nog wal raakt” maakt ie toch heel wat reacties los 😉
Dank je Ed, met jou kan ik praten. Als het mag tenminste.
[quote Anoniem]
Filerijden is een keuze. Je kan er ook voor kiezen om dichter bij je huis te werken of te verhuizen zodat je dichter bij je werk woont.
[/quote]
En voor verhuizen mag je dan weer een dure overdrachtsbelasting betalen; daar kun je een tijd voor rekeningrijden hoor!
Die uitdrukking ‘kopvoddentax’ is volgens mij door Wilders de Kamer in geslingerd om op het niveau van de onderdrukking van de moslima te komen, denk ik. Dat Wilders bedoeld dat het voor een niet-moslim heel moeilijk te verteren is dat de moslima zo gepiepeld wordt. Beneden peil, dat ze zo beperkt worden in hun vrijheid. Lastige materie. Jacob probeert het allemaal wat luchtiger te maken zeker met zijn column?
De weg is net als een trein of vliegtuig een openbare voorziening. Met als kenmerken dat de capaciteit per definitie eindig is, en met de mogelijkheid het gebruik door beprijzing te reguleren. Bij trein en vliegtuig gebeurt dat al sinds de eerste commerciële inzet, en vinden we dat normaal. Bij de auto gebeurt dat nu pas, en reageren de gebruikers op de manier zoals ze doen naar aanleiding van deze column.
@Pietje Precies: `
We doen in NL al jaren aan rekeningrijden. Immers: wie het meest autorijdt, tankt het meest en betaalt het meest accijns en BTW. Hoe simpel kan het zijn?`
Antwoord: Lijkt hetzelfde, maar is het niet: je kunt dezelfde tank ín een stil gebied op een stil tijdstip oprijden, waarmee je niemand in de weg rijdt. Of je kunt diezelfde tank in de Randstad op spitstijden oprijden, waarbij je een bewijsbare bijdrage aan de file levert. De bedoeling van de spitsheffing is het onnodig in de spits rijden te verminderen door juist daar geld voor te rekenen. Hotels en skiliften zijn in het hoogseizoen ook duurder dan in voor- en naseizoen.
Kom je na 43 jaar werken in de ww en heb je het geluk weer een baan te vinden op een afstand van 48 kilometer enkele reis, ga je straks gestraft worden omdat je zo’n lul bent om met je eigen autootje nog 8 jaar die dure autoritjes te moeten betalen terwijl je alleen maar openbaar vervoer krijgt betaald.
@Francine.
Ooit gehoord van wegenbelasting (zo’n €500 per jaar), brandstofaccijns(70%) of bpm(40% van nieuwwaarde)? Die zijn er toch een tijdje hoor. En opgeteld met btw over de onderdeeltjes en beurtjes ontvangt de fiscus daar jaarlijks een mooi bedragje van. Maar zo te horen heb jij zo’n mooie OV-pas en moeten die personen zich er per definitie NIET mee bemoeien, want dat treintje wordt betaald met het geld van die auto’s.
Oja, de BPM gaat verdwijnen na invoering km heffing? De auto’s bij de dealer zullen vast niks goedkoper worden hoor. Net als bij de invoering van de euro gaan ze daar mooi misbruik van maken.
Valcon, in 1988 was Intercai al bezig met het onderzoek naar rekeningrijden op bepaalde trajecten in opdracht van het Projectteam Rekening Rijden van het ministerie van V&W. In 1989 kwam het rapport Functional Design Specification: Automatic Passage Charging System.
We praten dus meer dan 20 jaar over rekeningrijden / rekening rijden. Al die onderzoeken hebben ons belastingbetaler al heel veel geld gekost.
Jacob, dit was leuk. Gewoon doorgaan.
Wat een column over auto’s en kosten allemaal toch losmaakt! Schitterend, zo’n columnist moet je zien te houden.