Rekeningrijden was niet het eerste idee dat bij Minister Eurlings opkwam om het fileprobleem op te lossen. Oorspronkelijk wilde de minister gewoon een kwartje boven op de benzineprijs doen, maar dat kon natuurlijk niet want we hebben geen kwartjes meer.
Dus moest hij iets anders bedenken: het rekeningrijden. De ANWB en de Telegraaf kwamen beide met een enquête waarvan de uitslag van de Telegraaf wel zeer voorspelbaar was. De Telegraaflezer wil het autorijden niet extra belasten, de Telegraaflezer haalt liever geld op met de kopvoddentax. Autorijden met een burka is dus straks echt niet meer te betalen.
Ook ik ben tegen het rekeningrijden, maar dat komt vooral uit praktische overwegingen. Ik ben tegen omdat de invoering van het rekeningrijden één groot ict-project wordt. Op papier heel eenvoudig. Het enige wat je nodig hebt is een Tom Tom met burgerservicenummer die de route onthoudt en verstuurt. Doe het aantal kilometers maal een tarief en je weet hoeveel je moet betalen. Leuke extra feature is dat men ook direct kan zien waar je te hard hebt gereden dus die boetes krijg je er ook direct bij.
Eenvoudig
Maar zo eenvoudig gaat het natuurlijk niet werken, want zodra het apparaatje getest gaat worden (waarschijnlijk twee jaar later dan gepland dus we hebben nog even), gaat de eerste de beste student het apparaatje kraken en moet de minister in de Tweede Kamer weer uitleggen dat er een update komt die veel beter is beveiligd. De student kraakt hem weer, de minister moet weer uitleggen. Afijn, leest u de artikelen over de invoering van het nieuwe paspoort en de OV-chipkaart nog maar eens terug en u weet wat er gaat gebeuren.
Dus hierbij nog een keer mijn voorstel: Ga thuiswerken, pas je werktijden aan, ga carpoolen of betaal gewoon extra geld om elke werkdag op prime time in de rij naar Amsterdam te staan om vanuit je leasebak tegen de kont van een andere leasebak aan te kijken.
[Quote]
Dus hierbij nog een keer mijn voorstel: Ga thuiswerken, pas je werktijden aan, ga carpoolen of betaal gewoon extra geld om elke werkdag op prime time in de rij naar Amsterdam te staan om vanuit je leasebak tegen de kont van een andere leasebak aan te kijken.
[/Quote]
Waarom stoppen we gewoon niet met werken in dit land dan zijn we overal van af toch ?? Dus Nederland massaal in de sociale bijstand.
P.s.: W.t.f. heeft kopvoddentax te maken met kilometerheffing of was dat een grapje om de Telegraaf lezer belachelijk te maken ?
De linkse lobbyisten zijn gedreven om alles wat eerlijk zijn opinie geeft over zaken die tegen multikul ingaan af te zeiken..
Je hoeft Camiel niet na te doen door je handen tegen je wangen te houden want die heeft inderdaad zoete rode bolle wangetjes…
Gewoon verlaging van de wegenbelasting en tolheffing in de spits. Dan heb je alleen korte files voor het oprijden (vergelijk de péage in Frankrijk). Wie een abbonnement neemt, kan door het speciale poortje dat kentekens leest.
Bijv. A2 bij Utrecht op richting Amsterdam tussen 07.00 en 8.30 of 17.00-18.30 kost €2,50; geen gedoe, boter bij de vis.
inderdaad weer een column die kant noch wal raakt. computable, wanneer worden we nou es van deze nonsens verlost?
Het is volgens de Europese privacywetgeving niet toegestaan iemand wanneer en waar naartoe te registreren zonder diens schriftelijke toestemming.
Eurlings heeft dus DAGELIJKS zo’n 9.000.000 handtekeningen nodig van ons, maar daar kan zijn opvolgminister misschien wat aan doen…?
Waarvan akte.
De analyse klopt; ingewikkeld en waarschijnlijk weer uit de tijd en de kosten lopend ICT project waar de overheid sowieso slecht in is.
De oplossing echter is veel simpeler.
Rekeningrijden is via de brandstof heel eenvoudig te regelen waarbij dan ook het milieuvriendelijke rijden op LPG kan worden gestimuleerd (ipv afgestraft via de motorijtuigebelasting zoals nu)
Voor het file probleem volstaat dan om iedere kentekenhouder een pasje met rfid chip te verstrekken, naar keuze MET of ZONDER spits autorisatie.
Dit pasje kost niets (of een kostendekkend € 10,- p.j.)zonder de spits optie en een bedrag (bijv. € 500,- p.j.) met spits optie.
Rijden in de spits met een onjuiste pas kost direct € 500,- voor elke overtreding. Probleem opgelost en geen duur ICT project.
(controle van de pasjes kan via bestaande systemen)
Humor is niet aan alle ICT’ers besteed…
Multikul? We leven in een multiculturele samenleving, graag of niet (dat wil niet zeggen dat je alles maar moet toestaan).
Van deze column verlost worden is erg eenvoudig, niet lezen en klaar ben je.
Verder las ik in het stukje dat de bezwaren vooral van praktische aard zijn. Helaas heeft Jacob daar een punt. Elk ICT – IT project waar de hogere overheid aan begint eindigt maar al te vaak in een eindeloze brij van opvolgende versies die niet goed werken en/of te gemakkelijk gekraakt kunnen worden.
55 miljoen aan een landelijke database met een duizendtal opgeleide ambtenaren en een nooit geimplementeerde toepassing, paspoorten, de OV chip, de UWV site, belastingaangiften die in een bottleneck komen te zitten etc. Even ter correctie Jacob, de zgn kopvoddentax was een idee van de onvolprezen heer Wilders en heeft inderdaad geen @!* met het rekeningrijden te maken, tot slot, niet iedereen kan thuiswerken, tenzij bijvoorbeeld de lopende band van diverse fabrieken demontabel is en naar huis verplaatst kan worden. Deze opmerking heeft een zeker dedain en had je eigenlijk niet moeten plaatsen, beetje kortzichtig hé. Afijn zoveel mensen, zoveel wensen
Beste Jacob, ondanks dat ik best snap dat een column critisch/ironisch is bedoeld, kan ik me niet voorstellen dat het de bedoeling is om feitelijke onjuistheden te vermelden. Rekeningrijden is in 1999 bedacht onder leiding van minister Netelenbos.
Tot zover de feiten. Nu mijn persoonlijke mening.
Nadat ze [Netelenbos] op de post van Onderwijs onherstelbare schade had aangericht, vond men het blijkbaar nodig om haar hetzelfde te laten doen bij Verkeer. En met succes, dat moet gezegd worden! Pas sinds minister Eurlings er zit, wordt een deel van die puinhoop eindelijk opgegeruimd. Ondanks dat ik rekeningrijden in principe heel eerlijk zou vinden, denk ik dat het in praktijk niet realiseerbaar is door problemen, fraude en ander onvoorziene omstandigheden. Maar Eurlings heeft helaas geen keuze: de beslissing om “ooit” rekeningrijden te gaan invoeren, is niet door hem gemaakt.
@Jan Filipsen blijf jij inderdaad maar thuis we zijn zo klaar met je en je telegraaf vriendjes
Telegraaflezertax betalen en mondje dicht
We doen in NL al jaren aan rekeningrijden. Immers: wie het meest autorijdt, tankt het meest en betaalt het meest accijns en BTW. Hoe simpel kan het zijn?