Een Europees consortium van universiteiten en bedrijven heeft een jaarlijkse EU-subsidie binnengehaald van 22 miljoen euro. Hiermee moet het de Europese ict-sector in zeven jaar tijd mondiaal een leidende rol bezorgen. 'Europa is in staat om geslaagde nieuwe technologie te ontwikkelen en van de grond te tillen. Europa is niet succesvol in het in de markt zetten van deze technologie', zegt professor Peter Apers, die vertegenwoordiger is van het consortium in Nederland.
Daar moet EIT ICT Labs verandering in brengen. Dit willen de onderzoeksinstellingen en bedrijven bereiken door innovatie in de ict-sector te versnellen. Apers: 'In ons voorstel hebben wij aangegeven dat er meer samenhang moet komen tussen onderwijs, onderzoek en innovatie. Bijvoorbeeld door studenten in contact te brengen met het Europese bedrijfsleven. Ook willen wij een Europese graduate school opzetten om ict-toptalenten aan te trekken.'
Concurreren
Het consortium is een samenwerkingsverband van vijf landen. Nederlandse deelnemers zijn bijvoorbeeld Philips, het samenwerkingsverband van de drie Technische Universiteiten en Novay, het vroegere Telematica instituut, CWI en TNO-ICT. Onder de deelnemers uit Frankrijk, Finland, Zweden en Duitsland bevinden zich onder andere Siemens, SAP, Nokia, en Alcatel-Lucent. Apers: 'Hoewel sommige partijen op bepaalde gebieden met elkaar concurreren, hebben zij elkaar tegelijkertijd hard nodig om succesvol te blijven.'
Uiteindelijk is het de bedoeling om gezamenlijk tot één Europees systeem te komen dat een infrastructuur biedt waarin uitwisseling van kennis centraal staat. Apers verwacht niet dat deze cultuuromslag van de een op de andere dag een feit is. 'Het is een lange-termijn-project. Maar wij moeten investeren in onderling vertrouwen.'
EIT ICT Labs is momenteel nog op zoek naar een CEO die de dagelijkse leiding op zich neemt, maar moet dit jaar volledig operationeel zijn.
Goed, dus omdat ze niet kunnen concurreren bedelen ze om geld (en stelen dus relatief van hun concurrenten) om op die manier door oneerlijke concurrentie de markt te domineren. Goed idee, hoor.
Als mensen nu eens een keertje het er een keertje eens zouden kunnen zijn of we nu een vrije markt economie hebben of niet, dan zou dat al helpen.
“Europa is niet succesvol in het in de markt zetten van deze technologie”
Dat komt voornamelijk omdat diezelfde (!) bedrijven de produktiefaciliteiten liever in het verre Oosten opzetten.
@Gast
Oneerlijke concurrentie noem ik outsourcing van werk van hier naar India voor een fractie van de prijs.
Geweldig hoor.. Ja, als ik een stimulans zou willen geven aan al die duizenden ervaren IT-ers die in de Europese arbeidsmarkt vanwege gebrekkige toekomstpersectieven in een management rol of iets anders zijn belandt, dan zou ik ook net doen alsof het Amerikaanse model actie gerichte universiteiten veel meer met hun dominante success te maken had dan met honderden miljoenen investering gedurende WOII..
Goedbedoelde flauwekul…
Oh ja, misschien kunnen de landelijke regeringen enkele miljarden gaan eisen voor het vrijhouden van frequenties voor mobiele applicaties, zodat we met chirurgische precisie de jarenlange voorsprong van Europa in één keer kunnen wegvagen..
“Ook willen wij een Europese graduate school opzetten om ict-toptalenten aan te trekken.”
1. Als dat je doelstelling is, zul je toch ergens OP DE BODEM moeten beginnen met een totale andere vorm van (ICT) onderwijs. Nu word je alleen geleerd om op te zitten een pootjes te geven naar leer-krachten, en de (grote leveranciers en hun producten) getegelde paden af te lopen. Waar blijft de stimulans, de prikkeling, de vrijheid van denkwijze en geest in het onderwijs model? De aanmoediging om BUITEN de betreden pand te MOGEN onderzoeken, denken, innveren en handelen?
2. Zolang dat nog diepgaand veranderd zit in het schoolsysteem (vanaf de basis) zul je ook nooit aan de TOP het TOP-talent eruit kunnen vissen. Hooguit wat kopieen van succesvolle – reeds betreden paden die hooguit wat efficienter zijn gedaan. Maar INNOVEREN doe je vanaf de BASIS (niet vanaf de universitaire top)
3. Top talenten TREK JE NIET AAN< die kweek je zelf (is mijn motto). Door een andere en vooral betere vorm van KENNISOVERDRACHT in te bouwen in je "onder-wijs-methode" - Lesser food for the brains, - More hands-on experiences.. Daar groeien potentiele (top?)talenten van. Niet domme voorbeeldjes leren kopieren als een aap die een banaan wil pellen. 4. Zolang onderwijs een verkapte manier van overheids-hersenspoeling blijft, kun je er miljarden euros subsidie tegenaan blijven gooien, zonder dat je vernieuwd resultaat krijgt 😉 "Als je altijd blijft doen wat je deed, zul je ook altijd dezelfde resultaten blijven behalen" Quote van een beroemde NLP-er
Goed initiatief. Kunnen ze SAP als voorbeeld stellen!