De politie verwacht nog tot zeker na het weekend last te hebben van computerproblemen. Acht korpsen in Noord-Oost Nederland kampen sinds woensdag 20 januari met een traag computersysteem. VtsPN, de ict-afdeling van de samenwerkende politiekorpsen, heeft daarom besloten dat slechts beperkt mag worden ingelogd. De politie zegt dat de situatie nu beheersbaar is.
Het duurt lang voordat politiemedewerkers zijn ingelogd. Ook het werken met twee programma's tegelijk lukt niet. VtsPN zegt servers te hebben bijgeplaatst en heeft een maximum gezet op het aantal medewerkers dat mag inloggen. Er kan nu op maximaal drieduizend accounts in de regio worden ingelogd. Dat is de helft van het aantal accounts dat normaal gesproken wordt gebruikt.
De politie weet nog niet wat de oorzaak van het probleem is. ‘De problemen zijn dusdanig complex dat niet wordt verwacht dat deze snel kunnen worden opgelost', zegt de politie in een persbericht. Het is wel duidelijk dat er geen sprake is van een hack of virus. De politie verwacht tot begin februari 2010 bezig te zijn met het oplossen van de problemen.
Alleen de regio Noord-Oost
De korpsen Friesland, Groningen, Drenthe, IJsselland, Noord- en Oost-Gelderland, Gelderland Midden, Gelderland Zuid en Twente hebben last van de computerproblemen. De overige korpsen en het KLPD ondervinden geen problemen. ‘Het vreemde van de storing is dat alleen de regio Noord-Oost last heeft. We verwachten niet dat de storing overslaat naar de andere regio's', zei woordvoerder Fred Kluit eerder over de storing.
De politie zegt dat de computerproblemen geen invloed hebben op de primaire processen, zoals de noodhulp en de reguliere hulpverlening aan de bugers. Het politie service center, het noodnummer en het communicatienetwerk C2000 functioneren normaal. Er kan ook nog steeds aangiftes worden gedaan, al kunnen ze niet direct in het systeem worden ingevoerd. Aangiftes die via het internet worden gedaan, kunnen wel gewoon doorgaan.
I.v.m. de geheimhoudingsplicht hoeft niet alles wat de politie zegt ook waar en volledig te zijn. Waarom zou je buitenstaanders vertellen hoe je netwerk in elkaar zit.
In nov-2009 is 112-Meldkamer Oost-Nederland/Apeldoorn gekoppelt aan VTS-PN Oost-NL, begonnen met een Domain-Rename migratie, op de Top-Level van AD in de Single-Forrest, van 112-Meldkamer Oost-NL.
Ergens in Jan-2010 zou Meppel, Drachten en Zeewolde gaan volgen.
Misschien hebben ze door deze actie nu last van een Multi-Hommed-Domain, dat kan toch?
Als dat zo is, is er werk aan de winkel, op het gebied van Host-files bijwerken, DNS-A-Records omleiden en WINS uitschakelen, dacht ik zo…
Sorry allemaal, maar ik nu eenmaal DE GOEROE. Ik snap alles. Ik weet alles. Iedereen wil mij inhuren.
@Geen buitenstaander, als een server meerdere dns-registraties heeft, kan een client inderdaad een adres uit een ander segment krijgen. Als ie hem langs dat adres dan helemaal niet kan bereiken…..
Wellicht dat DNS voor loadbalancing bij de volgende request het aan ander adres geeft waardoor ie hem dan weer wel (even) bereikt.
@Rob
Jij bent echt DE GOEROE. Nu de handjes voor je gezicht weghalen en dan … kiekeboe
http://www.eggheadcafe.com/software/aspnet/32056388/domain-controller-multipl.aspx
Ja, daar wordt je stil van hè.
1. Misschien kunnen ze beter gaan denken aan een ROLL-BACK naar hun oude systeem 🙂 Dat werkte tenminste wel goed. Ze zullen vast de oude hardware nog niet opgeruimd hebben?
2. Tenzij het helemaal niet meer de bedoeling is dat de politie gemakkelijk aangiftes kunnen invoeren.
Een INGEVOERDE aangifte betekend immers ook dat er IETS MEE GEDAAN MOET WORDEN en dat kost – den belastingbetaler – centjes. Deze systeemfailures zijn volgens mij gewoon een manier op kosten te besparen of het legale excuus te hebben van… sorry we hebben er niets aan gedaan want…. de computer was STUK 🙁
@Rob, (ik was niet de 2e reactie) normaal gesproken heb jij gelijk, bij VTS-PN/Meldkamer ligt het allemaal ietsje ingewikkelder. ‘Terug’ een Roll-Back zo als ‘RV’ dit noemde, is hier niet zo zeer een optie.
(Ik zal inhoudelijk niet te veel op detail in gaan, want dat mag ik niet)
Wat bij VTS-PN/Meldkamer een directe optie zou zijn, is alle fysieke koppelingen tussen VTS-PN en de Meldkamer van Oost-NL tijdelijk uitschakelen, alle Clients via een remote command een ‘seek’ op DNS laten uitvoeren en remote alle opgebouwde ARP-Cache flushen – en dat kan en mag officieel niet, dat begrijpt iedereen, (vanwege openbare veiligheid) maar dat is wel de uitkomst om de priorities van alle verkeerd gebonden Clients in 1 keer te resetten.
Het probleem ligt hem in het feit dat er toch ergens onderin ‘hidden connections’ zijn, connections waarvan ze niet geregistreerd zijn, maar wel degelijk aanwezig.
Ik geloof dat ze bij VTS-PN even terug moeten schakelen naar ‘The Basics of Networking’, en AD even ongemoeid moeten laten, AD zit on Top Off, niet bij de bodem.
VTS-PN heeft geen verbindingen met 112-Meldkamer (zeggen ze), maar 112-Meldkamer is wel diegene die een ‘Major Network Change’ is ondergaan, juist in Oost Nederland, juist daar waar nu de problemen zijn, dat is echt geen toeval – ik geloof niet in toeval!
@1e Geen Buitenstaander. Ik kan me er niks bij voorstellen. Als alles weer goed staat, herstelt het vanzelf. Anders zeker na een herstart.
Ik overleg bij de eerste gelegenheid hier intern even en kom er op terug (als ik dan betere suggesties heb).