De politie verwacht nog tot zeker na het weekend last te hebben van computerproblemen. Acht korpsen in Noord-Oost Nederland kampen sinds woensdag 20 januari met een traag computersysteem. VtsPN, de ict-afdeling van de samenwerkende politiekorpsen, heeft daarom besloten dat slechts beperkt mag worden ingelogd. De politie zegt dat de situatie nu beheersbaar is.
Het duurt lang voordat politiemedewerkers zijn ingelogd. Ook het werken met twee programma's tegelijk lukt niet. VtsPN zegt servers te hebben bijgeplaatst en heeft een maximum gezet op het aantal medewerkers dat mag inloggen. Er kan nu op maximaal drieduizend accounts in de regio worden ingelogd. Dat is de helft van het aantal accounts dat normaal gesproken wordt gebruikt.
De politie weet nog niet wat de oorzaak van het probleem is. ‘De problemen zijn dusdanig complex dat niet wordt verwacht dat deze snel kunnen worden opgelost', zegt de politie in een persbericht. Het is wel duidelijk dat er geen sprake is van een hack of virus. De politie verwacht tot begin februari 2010 bezig te zijn met het oplossen van de problemen.
Alleen de regio Noord-Oost
De korpsen Friesland, Groningen, Drenthe, IJsselland, Noord- en Oost-Gelderland, Gelderland Midden, Gelderland Zuid en Twente hebben last van de computerproblemen. De overige korpsen en het KLPD ondervinden geen problemen. ‘Het vreemde van de storing is dat alleen de regio Noord-Oost last heeft. We verwachten niet dat de storing overslaat naar de andere regio's', zei woordvoerder Fred Kluit eerder over de storing.
De politie zegt dat de computerproblemen geen invloed hebben op de primaire processen, zoals de noodhulp en de reguliere hulpverlening aan de bugers. Het politie service center, het noodnummer en het communicatienetwerk C2000 functioneren normaal. Er kan ook nog steeds aangiftes worden gedaan, al kunnen ze niet direct in het systeem worden ingevoerd. Aangiftes die via het internet worden gedaan, kunnen wel gewoon doorgaan.
De hele week? Even onder een stuk of vijf (non-administrative) domain-user accounts op het console inloggen en je kunt 90% van de mogelijke oorzaken al uitsluiten aan de hand van wat je tegenkomt.
Tjonge weer zo iemand die het beter weet.
Rob, dit zegt alleen iets over jouw onkunde.
Yep, weer zo’n knuppel die denkt op basis van een Computable artikel de problemen op te kunnen lossen voor een netwerk met ca. 26000 accounts, twee grote RC’s honderden locaties en daarbij behorend netwerk.
En Rob voor jou oplossing is het resultaat simpel. 5 keer de melding: “You are not allowed to logon interactively”
Domain Users hebben normaliter niet de rechten om in te loggen op het console!:-)
lol @ marc!
Ach ja, net als in de andere topic hierover, je hebt altijd weer mensen met 0,0 verstand van zaken die zich er tegen aan bemoeien.
@marc, heb je het persbericht gelezen?
@Rob,
Yep, heb ik!
Hoe kun je nou 26000 accounts adequaat beheren en zo volslagen incompetent zijn? (zoals uit dat persbericht blijkt)
@Marc, You’re not allowed to login interactively?? Sinds wanneer mag je dan wel onder RDP inloggen en niet onder console? Kun je me de policysettings even noemen?
Ik wil niet lullig zijn maar normaliter mogen domain USERS niet inloggen op een server hoor…dat behoor je toch echt wel af te sluiten. (OOK via console!).
Da’s inderdaad lekker veilig, maar wel een beetje lastig op een terminal server. Ze kunnen dan namelijk niet werken.