De politiekorpsen in Noord-Oost Nederland hebben sinds 21 januari last van een netwerkstoring. Het inloggen op de computers duurt erg lang. Ook kunnen de medewerkers niet met meerdere programma's tegelijk werken. Een beperkt aantal medewerkers mag nog maar op het netwerk inloggen. De oorzaak van de storing is onbekend.
‘Het duurde soms wel tien minuten tot anderhalf uur voordat medewerkers waren ingelogd', zegt woordvoerder Mengs Gerritsen. Het gaat om inloggen in een Windows-besturingssysteem. ‘Als het programma eenmaal was opgestart, werkte het prima. Ook het werken met meerdere programma's tegelijk, bijvoorbeeld Word en Excel, ging niet goed', zegt de woordvoerder.
De ict-afdeling, voorziening tot samenwerking Politie Nederland (vtsPN), heeft maatregelen genomen. Er zijn extra servers in het netwerk bijgeplaatst. Ook is er een maximale belasting met de korpsen afgesproken, er mogen nu een beperkt aantal medewerkers op het netwerk inloggen.
Minder mensen ingelogd
Door de maatregelen kunnen de ingelogde medewerkers weer zonder problemen werken. ‘In het weekend zijn er sowieso minder mensen ingelogd dan door de week. Door een maximum aan ingelogde medewerkers af te spreken, hebben we vanochtend geen problemen gehad. Vanmiddag laten we meer medewerkers inloggen en kijken we hoe dat gaat', zegt Gerritsen.
Naar de oorzaak van de storing wordt nog gezocht. ‘We hebben kunnen uitsluiten dat het een hack of een virus is', zegt woordvoerder Fred Kluit. ‘Het vreemde van de storing is dat alleen de regio Noord-Oost last heeft. We verwachten niet dat de storing overslaat naar de andere regio's.'
Het gaat om de drie korpsen in Gelderland, twee korpsen in Overijssel en de korpsen in Drenthe, Friesland en Groningen.
@Frank, ze denken aan een update, maar wat voor update moet dat dan wel zijn dat zij daar alleen last van hebben? Dan zou het eventueel van een antivirusprogramma moeten zijn.
Wat op terminal sever behoorlijk funest wil uitwerken is een eventueel netwerkmapping naar zichzelf. We hadden in ons grouppolicy gestuurde loginscript een check op de servernaam. Als ie dan een drivemapping deed naar een netwerkshare op zichzelf als server, veranderde het script dat altijd in een Subst. Als ie niet aan een switch hing, maar aan een hub was het helemaal dramatisch.
We hebben in 1998 een keer een taart van 50 bij 50 cm gehad van Bibliotheekcentrale Brabant. Ze hadden zich ergens suf gekocht aan hardware maar het presteerde totaal niet door dit probleem. Ik weet niet of het nog in Win2008 zit, maar volgens mij nog steeds wel in 2003 Sever R2.
@iedereen hierboven die het beter denkt te weten.
Waarom wordt er vanuit gegaan dat het prutsers zijn, zonder de feiten te weten? Er zijn zat bedrijven die met dezelfde grote problemen kampen, maar die worden niet zo uitgelicht door de media als hier het geval is.
De opmerkingen lijken wel erg veel op die van onwetende gebruikers die het thuis ook veel beter kunnen dan de ICT afdeling op het werk. Waarschijnlijk is het netwerk van de politie ook iets complexer dan jullie netwerkje.
Fijne collega’s zijn jullie! Gelukkig niet de mijne!
ps. Nee, ik werk niet bij de politie
@Allesbasje,
Sorry hoor, maar dit persbericht is gewoon te belachelijk voor woorden. Hoe collegiaal is het als je 3000 collega’s twee weken laat aanmodderen? En hoe triomfantelijk wordt dit als excuus gebruikt naar tienduizenden burgers? En het is vanaf het begin: ik had ergens vorig jaar een agente van Bureau Vinkhuizen aan de lijn die zich direct al excuseerde met het feit dat ze die dag op een nieuw systeem waren overgegaan. Ik opperde dat ze dat toch waarschijnlijk al een tijdje getest zouden hebben waarop ze zei dat ze dat ook aannam. Daarna kwam er een soort Koefnoen-sketch van haar kant die na een paar minuten eindigde met: het spijt me, ik kan u niet helpen.
Als je dan ook nog tweemaal de Balkenende-norm toucheert (tot woede van de korpsbeheerders) om het zo complex te maken dat vrijwel geen enkele diagnostiek meer mogelijk is, heb ik niet zoveel boodschap aan collegialiteit.
@Allesbasje
Prutsers zijn mijn woorden niet dus daar voel ik me niet op aangesproken dat zijn jouw woorden.
Feit is (voor mij tenminste wel) dat de berichtgeving uiterst onprofessioneel is en de incompetentie laat zien van de organisatie.
Ik vindt het volstrekt onacceptabel dat men niet eens een onderscheid kan maken in Lan / Wan / Servers / Terminal cluster / Profielen server / (Thin) Cliënt /? .
Ik zelf denk dat de communicatie / organisatie / cultuur en niet te vergeten de politiek het probleem is. Ik denk (weet dat bijna wel zeker), dat niet de techneuten het probleem zijn (maximaal de communicatie). De types die het pluche warmhouden die zijn het probleem, zij weten niet wat (pro)actief beheer inhoud, en vinden dat nieuwe toepassingen gewoon ingevoerd moeten kunnen worden zonder dat gecontroleerd wordt of dat gevolgen heeft (dus testen, maak een blauwdruk van systeembelastingen bij x aantal gebruikers op servers en ook van verkeer op netwerk en WAN verbindingen op type en hoeveelheid dan kun je snel deduceren waar het probleem zit)
Zo moeilijk is het allemaal niet!!
En natuurlijk gaan er dingen mis, simpel toch mensen maken fouten ik ook, Overal!
Ik heb er dagelijks mee te maken, ken je systeem! Ik heb geen medelijden met systeembeheerders die ’s nachts moeten werken dan had je maar een ander vak moeten kiezen, je bent dienstverlener en het hoort er gewoon bij! Immers het systeem moet in de lucht zijn, want je klant, in dit geval de diender op straat moet zijn werk kunnen uitvoeren! (wat zowiezo al niet leuk is met hun target aan bonnenschrijven, en wat Rob hierboven noemde etc.)
En laat ik het dan ook nog maar niet hebben over de onvoorstelbare hoeveelheid van onze belastingcenten er al over de balk zijn gegooit met ICT projecten Grrr… Lees de rekenkamer verslagen er maar eens op na!
Ik heb wel te doen met de (systeem)beheerder die ondergesneeuwd worden door de organisatie, de diender die niet blij is want het systeem werkt niet, hij kan het bijna niet goed doen!
Het probleem zit ‘m mi. in de (macho/afreken)cultuur, mensen willen geen verantwoordelijkheid meer dragen omdat er niet naar geluisterd wordt, waardoor er een houding ontstaat van da’s mijn verantwoordelijkheid niet, daar wil ik mijn vingers niet aan branden, ze willen immers niet luisteren.
frank, de wisselend macho/afreken dan weer hiërarchische ambtenarencultuur bij de politie maakt goed functioneren wel eens moeilijk. Daarbij komt dan ook nog eens de aansturing door de zij instromers met hun politieke banden en door de politici. Luisteren naar argumenten is niet de sterkste kant van van de politie, m.u.v. de recherche.
Inderdaad arme systeembeheerder, -ontwikkelaar.
Het probleem speelt al veel langer. Iemand was vandaag ergens in Heerenveen. Daar mochten maar 8 mensen inloggen en ze moesten seconden opschrijven hoelang het duurde voordat een nieuw scherm opkwam. Dat liep in de tientallen. Wat een aanfluiting. In Noord/Zuidholland bij de provinciale bibliotheken zitten ze met de 4000 man op één server!! (en dat loopt fluitend). Die doet dan ook nog echt wat (queries uit een catalogus van zoveel Terabyte). Hier zitten ze voor 99% in Windows een pdfje te beloeren of een briefje in te tikken. In het beste geval een procesverbaal macrootje. Slaat allemaal nergens op. Op een server van 256GB met vier 6-core cpu’s kun je makkelijk een paar duizend man draaien als je het goed inricht. Je kunt er even makkelijk met 50 man per server al een drama van maken. Outlook 2003 per user 600MByte (real) werkgeheugen laten wegpakken en zo. IP-verkeer stelt ook geen ruk voor bij thin client. Het zal me benieuwen hoe of ze alles op laag 3 ingericht hebben. Je moet met vLans tot op de interface van de virtuals, maar ik vermoed dat het op laag 2 al een puinhoop is in die hut. Het zou met niet verbazen als ze op serverniveau met een partij virtuals zitten van ieder 4 GByte of zo (omdat ze denken dat 32bit niet meer adresseert). Maar uitgerekend bij TS speelt dat niet.
Tja zou je niet eens overstappen van Windows op Linux of Mac OS?
We kunnen ook terug naar Commodore 64. Linux is een gestolen versie van Xenix van Microsoft (waarvoor niemand rechten durfde te claimen en dus maar als public domain werd gelanceerd). Microsoft verkocht het aan SCO toen ze met IBM in zee gingen voor OS/2 voor een 20% belang in SCO. Overigens inmiddels een prachtig product als Unix systeem voor bijvoorbeeld BGP en VOIP. Echter nog lang geen desktop product. Dan nog liever OS/9 of zo wat bij de ABN nog een tijd furore heef gemaakt.
Apple is een fancy niche product voor yuppies, niet voor agenten.
4000 man op 1 citrix server?! Ben je wel goed wijs man LOL. Ga jij maar lekker bij je bibliotheek werken vraag me wel af wat je daar hebt draaien maar goed…
Mag toch echt hopen dat je meer in de trand van Oracle bedoelt (wat dan weer nergens op slaat want dat is helemaal het probleem niet VG-NoordOost)
Rob, Linux is een geheel nieuw ontwikkeld OS i.t.t. bijvoorbeeld HP-UX, Solaris of AIX die code van System V en BSD overgenomen hebben. Het is dus geen gestolen versie van Xenix, eerder een Minix look-alike met UNIX familie eigenschappen.
Microsoft heeft wel degelijk de claim tegenover Linux geuit via haar FUD campagnes. Maar dat heeft MS nooit expliciet via de rechtbank hard proberen te maken omdat ze wisten die zaak te verliezen.
Linux is ook al jaren een heel goed desktop product, alleen niet voor Windows apps. Het is zo goed dat de server versie dezelfde is als de desktop, maar dan met andere instellingen, server apps en standaard geen GUI.