De politiekorpsen in Noord-Oost Nederland hebben sinds 21 januari last van een netwerkstoring. Het inloggen op de computers duurt erg lang. Ook kunnen de medewerkers niet met meerdere programma's tegelijk werken. Een beperkt aantal medewerkers mag nog maar op het netwerk inloggen. De oorzaak van de storing is onbekend.
‘Het duurde soms wel tien minuten tot anderhalf uur voordat medewerkers waren ingelogd', zegt woordvoerder Mengs Gerritsen. Het gaat om inloggen in een Windows-besturingssysteem. ‘Als het programma eenmaal was opgestart, werkte het prima. Ook het werken met meerdere programma's tegelijk, bijvoorbeeld Word en Excel, ging niet goed', zegt de woordvoerder.
De ict-afdeling, voorziening tot samenwerking Politie Nederland (vtsPN), heeft maatregelen genomen. Er zijn extra servers in het netwerk bijgeplaatst. Ook is er een maximale belasting met de korpsen afgesproken, er mogen nu een beperkt aantal medewerkers op het netwerk inloggen.
Minder mensen ingelogd
Door de maatregelen kunnen de ingelogde medewerkers weer zonder problemen werken. ‘In het weekend zijn er sowieso minder mensen ingelogd dan door de week. Door een maximum aan ingelogde medewerkers af te spreken, hebben we vanochtend geen problemen gehad. Vanmiddag laten we meer medewerkers inloggen en kijken we hoe dat gaat', zegt Gerritsen.
Naar de oorzaak van de storing wordt nog gezocht. ‘We hebben kunnen uitsluiten dat het een hack of een virus is', zegt woordvoerder Fred Kluit. ‘Het vreemde van de storing is dat alleen de regio Noord-Oost last heeft. We verwachten niet dat de storing overslaat naar de andere regio's.'
Het gaat om de drie korpsen in Gelderland, twee korpsen in Overijssel en de korpsen in Drenthe, Friesland en Groningen.
@MH, daar zeg je wat. Het klinkt alsof je roaming profiles aanhebben op en Terminal Server of zo.
Rob , inderdaad thin clients. Laat de changemanager met de techneuten kijken naar de changes in regio Noord-Oost vanaf 20 januari. Ook rondvragen of er niet eerder vastgelegde changes zijn geweest.
Ik zou nog niet willen zeggen of het een WAN probleem is of een MS licentieprobleem.
@ICT-er, Ik zit er maar 800 meter vandaan en we zijn Gold Partner, maar ik betwijfel of het zin heeft contact op te nemen. Hopelijk zijn die bijgeplaatste servers virtuele 2008R2 en draaien ze zoveel mogelijk met remote apps ipv bureaubladen (waarvan dan weer browsers en mediaplayers gestart worden). Maar met een beetje pech zit er nog steeds een IP/IPX/SPX-stack van Novell uit 1995 op zo, voor een loginscript waaraan iemand gehecht is geraakt. Dan moet je ook nog nog weer architectuur omgooien. Meestal actualiseren we dat soort klanten eerst en kijken we daarna wat er eventueel nog van de problemen over is.
Ik snap het al!!! De Regiopolitie Groningen is natuurlijk 20 januari aangesloten op Draadloos Groningen!! Ze hadden op voorhand deelname toegezegd en maakten deel uit van het “Akkoord van Groningen”. Ik zie zelfs dat ik het op 8 oktober vorig jaar al zag aankomen in twee reacties op dat superproject. http://www.gic.nl/nieuws/draadloos-internet-vanaf-donderdag-in-groningse-binnenstad-en-zernike (Met dank aan mijnheer P. van der Tang die er vandaag in een reactie op een item over het Groninger Forum aan refereerde (op diezelfde internetkrant).
@ICT’er. Ik kan me niet voorstellen dat het een licentieprobleem is. Je mag toch aannemen dat ze in ieder geval even in de eventviewer gekeken hebben voordat ze zo’n persbericht de wereld insturen?
Mn vingers jeuken bij dit bericht. Mogen we als dit is opgelost ook weten wat het probleem was? Of krijgen we een bullshit verhaaltje.
Probleem lijkt zich in ieder geval tot een of meerdere subnetten te beperken. Servers bijplaatsen lijkt me iig niet de oplossing. zoals ict’er al schrijft, Kijk vooral eens naar de changes van de afgelopen tijd. Waarom duurt het bijvoorbeeld zo lang om te authenticeren. Zit de virusscanner in alle bestanden te wroeten. In elk geval wens ik de mensen die hier aan werken sterkte en wijsheid.
@Rob Koelmans Tuurlijk, kijk aan jou soort mensen heb ik nu een hekel, voor doen komen dat je een TOP! consultant bent door te schermen met het Gold Partnerschap maar al voor dat je ooit de omgeving hebt gezien en hebt kunnen beoordelen heb je een totaal ongefundeerd antwoord klaar.
Dat soort mensen ben je nou in de ICT liever kwijt dan rijk. Vooringenomen standpunten noem ik dat. Die mensen kosten geld, te veel geld en die snoepen het af van de mensen die echt goed zijn en echt helpen! Hoe dichtbij maar toch hoe ver weg ….
Tjonge jonge, iedereen weet het antwoord hier zo te zien al, als je niets van de omgeving af weet laat dan vooral je “antwoord” achterwegen.
Het zal mischien een brakke omgeving zijn, mischien niet, who cares, ze hebben iig dikke troep op dit moment dat ze zo snel mogelijk dienen op te lossen. Wat ik er van begreep is het vooral een samenloop van omstandigheden dat uiteindelijk na een implementatie zijn tol geeist heeft.
En nog voor de hand liggender is het dat er weer een aantal pakken-mensen heeft besloten om vooral NIET te investeren want dat kost geld…
Maar goed ik weet het ook niet, denk iig dat vooral de mensen die er nu mee bezig zijn zich behoorlijk zitten te knijpen en hoogstwaarschijnlijk niet meer aan de ATW houden 🙁 Succes voor hen, vooral vanwege de koude nacht (maar goed het datacenter is geloof ik lekker warm).
Frank heeft gewoon gelijk. Waar kletsen ze nou over als ze nog niet eens in beeld hebben of het een netwerk- of een serverprobleem is? Echt onbegrijpelijk, dat ze zo’n persbericht de deur uit gooien.
Las in het Dagblad van het Noorden dat een herstart het probleem oploste en dat mogelijk een update de oorzaak was..