Peak-IT stuurt zijn werknemers op cursus om ze sociale vaardigheden bij te brengen. De detacheerder wil zijn medewerkers daarmee omvormen tot ‘nieuwe ict’ers’. Deze moeten volgens het bedrijf niet alleen passie hebben voor techniek, maar ook beschikken over uitstekende sociale vaardigheden en oog hebben voor de strategische bedrijfsbelangen van een opdrachtgever.
Om dit te bewerkstelligen is Peak-IT partner geworden van het Helpdesk Institute (HDI), een internationaal ict-trainingsinstituut. De certificeringen van HDI richten zich met name op de ontwikkeling van niet-technische vaardigheden. ‘Wij vinden dat de nieuwe ict’er ook klantgericht, communicatief, leergierig en een persoonlijke netwerker moet zijn om zijn functie goed te kunnen uit oefenen’, laat directeur Maarten Cobelens weten.
Verschil
‘In de trainingen wordt ingegaan op communicatieve vaardigheden en klantgerichtheid’, voegt HR-manager Leontien Hulleman van Peak-IT toe. ‘Daarnaast is het ook de bedoeling dat medewerkers effectiever leren werken en meedenken binnen een bedrijf. Dit moet ervoor zorgen dat medewerkers sneller met een oplossing voor opdrachtgevers komen.’
Volgens Peak-IT is er onder andere behoefte aan de ‘nieuwe ict’er’ doordat het bedrijf is uitgegroeid tot een ict-kenniscentrum en veel ict’ers detacheert. Hulleman: ‘Wij denken dat het steeds belangrijker wordt dat een ict’er naast vakkennis ook over sociale vaardigheden beschikt. Onze opdrachtgevers moeten na de trainingen daadwerkelijk verschil merken.’
In februari 2010 start de eerste groep medewerkers met de training. Uiteindelijk gaat het bedrijf de HDI-trainingen ook aanbieden aan externe partijen.