PayPal, aanbieder van een methode voor online betalen, introduceert vandaag tijdens de Webwinkel Vakdagen een online analysetool waarmee MKB-webwinkeliers snel inzicht krijgen in de vindbaarheid in zoekmachines. Tevens verkrijgen ze inzicht in mogelijke verbeterpunten in het verkoopproces binnen hun webwinkel.
Op basis van de analyse ontvangt de webwinkelier een overzicht met aanbevelingen om de webwinkel te optimaliseren. De dienst, genaamd GP+, (Get Paid More), voorziet de webwinkelier van vijf gratis adviezen op maat. Het volledige rapport, met ruim zestig pagina’s aan verbeterpunten plus tips hoe deze aan te pakken, is beschikbaar tegen een vergoeding van vijftig euro.
GP+ is een aanvulling op het Webwinkel Groeipakket en geeft aan wat een webwinkelier kan verbeteren in het traject van ‘klik tot klant’. GP+ analyseert de webwinkel op die factoren die bepalend zijn voor een hoge positie in zoekmachines en geeft aan hoe het bestel- en betaalproces kan worden geoptimaliseerd. De webwinkelier krijgt hiermee inzicht in hoe hij meer bezoekers, meer klanten en dus een hogere omzet kan realiseren. De dienst is een combinatie van de search-technologie van Lipperhey met de kennis en ervaring met de optimalisatie van de bestel- en betaalprocessen van PayPal.
MKB webwinkelgroeionderzoek
De MKB’er ziet de grootste uitdaging in het realiseren van meer bezoekers op zijn site en deze converteren tot klanten. Het verhogen van de vindbaarheid in Google is daar aan gekoppeld. Dit bleek uit het MKB webwinkelgroeionderzoek dat onderzoeksbureau Trendbox in opdracht van PayPal eind vorig jaar uitvoerde. Ruim 43 procent van de respondenten gaf aan dat het generen van voldoende traffic het moeilijkst is.
Daarnaast werd door 30 procent van de respondenten aangegeven dat het bieden van meerdere betaalmethoden en het verkorten van het bestel- en betaalproces de beste manieren zijn om conversie te verhogen. PayPal wil webwinkeliers graag helpen deze beide uitdagingen aan te pakken met deze dienst. GP+ is specifiek ontwikkeld voor de ondernemer die over weinig tijd en beperkt budget beschikt, maar toch praktisch advies op maat voor zijn specifieke webwinkel wil.
GP+
GP+ van PayPal analyseert de webwinkel in tien minuten op de mate van optimalisatie op relevante trefwoorden, technische opbouw, linkpopulariteit en factoren die de effectiviteit van het bestel- en betaalproces beïnvloeden. Bij het openen van een account op http://www.paypal-gpplus.nl kan de voortgang en eventueel de positie ten opzichte van de concurrent worden gevolgd. Vervolgens ontvangt de webwinkelier een overzicht van sterke punten en verbeterpunten, inclusief tips hoe deze aan te passen. De MKB-ondernemer kan de verbeterpunten direct toepassen, dan wel met het rapport in gesprek gaan met zijn technische provider.
Dennis van Allemeersch, Country manager PayPal Benelux: "Met de introductie van ons MKB webwinkelgroeipakket eind vorig jaar hebben we webwinkeliers laten zien dat we naast onze online betaaldiensten, het MKB ook helpen met het succesvol maken van hun webwinkel. Webwinkeliers kunnen bij ons ook terecht voor goed advies over het optimaliseren van hun webwinkel. Door in GP+ search engine-optimalisatie te combineren met onze ervaringen ten aanzien van optimale bestel- en betaalprocessen, onderstrepen we wederom ons commitment aan de webwinkelier. De laagdrempeligheid van deze tool maakt het voor een grote groep webwinkeliers aantrekkelijk snel tips te verzamelen voor website-optimalisatie."
Pilot-partners
Een aantal webwinkels, waaronder www.jeansandfashion.com, www.sokshop.nl en www.trendyspeelgoed.nl, hebben inmiddels gebruikgemaakt van de GP+-analyse. De webwinkels hebben de verbeteringen uit het rapport doorgevoerd met One Stop Webshop, hun leverancier van webwinkeltechnologie. "Paypal levert niet alleen een online betaalmethode, maar is echt betrokken bij het succes van zijn aangesloten webwinkels. De scan is grondig en zet mogelijke verbeterpunten overzichtelijk op een rijtje", aldus Harm Wolterink, directeur van One Stop Webshop.
"Ik heb meegedaan aan de pilot, omdat ik nieuwsgierig was naar de professionele mening van een derde partij. De technieken met betrekking tot internet én de wensen en eisen van de consument veranderen zo snel dat je nooit ‘klaar’ bent met het optimaliseren van je shop", zegt Debbie Spelt van www.trendyspeelgoed.nl.
"Dit is een mooie aanvulling op ons reeds gestartte traject om de vindbaarheid in zoekmachines te verbeteren. We hebben inmiddels twee verbeterpunten doorgevoerd", zegt Petra Hoeijmans van WHITE new media architects, maker van www.jeansandfashion.com.