2009 was voor bijna alle fabrikanten van pc's een jaar waarin de verkopen daalden, behalve voor Acer. Uit voorlopige cijfers van onderzoeksbureau IDC blijkt namelijk dat de computerfabrikant als enige een positief resultaat wist op te tekenen in de regio waarin Europa valt (Emea). Bovendien nadert Acer zijn grootste concurrent HP qua marktaandeel op een half procentpunt. In 2008 was het verschil tussen de twee nog bijna vier procentpunten.
Acer voert al jaren een agressieve promotiecampagne en weet vooral te scoren in het notebooksegment. In 2009 resulteerde dit voor het bedrijf in een groei van 16,4 procent. De overige vier top 5-spelers scoorden allemaal een negatief resultaat: HP -3,0 procent, Dell -15,4 procent, Asus -4,2 procent en Toshiba -7,0 procent.
Ondanks het verlies is HP met een marktaandeel van 20,7 procent nog wel de grootste pc-fabrikant in de regio Emea, gevolgd door Acer (20,2 procent), Dell (9,6 procent), Asus (6,4 procent) en Toshiba (5,9 procent). In totaal werden er in 2009 in de regio ruim 96,5 miljoen pc's verkocht, bijna 5,5 miljoen minder dan in 2008.
Top 5 pc-fabrikanten
Pc-verkopen* in de regio Europa, Midden-Oosten en Afrika in 2009 (voorlopige cijfers)
Fabrikant |
FY 2008 |
FY 2009 |
Aandeel FY08 |
Aandeel FY09 |
2009/2008 Groei |
HP |
20.620.000 |
19.996.000 |
20,2% |
20,7% |
-3,0% |
Acer |
16.756.000 |
19.512.000 |
16,4% |
20,2% |
16,4% |
Dell |
10.935.000 |
9.256.000 |
10,7% |
9,6% |
-15,4% |
Asus |
6.465.000 |
6.194.000 |
6,3% |
6,4% |
-4,2% |
Toshiba |
6.087.000 |
5.662.000 |
6,0% |
5,9% |
-7,0% |
Overig |
41.157.000 |
35.949.000 |
40,3% |
37,2% |
-12,7% |
Totaal |
102.019.000 |
96.570.000 |
100% |
100% |
-5,3% |
Bron: IDC EMEA Quarterly PC Tracker, voorlopige resultaten, volledig jaar 2009
*Pc-verkopen = desktop en notebooks
Volgens mij hoort Lenovo niet bij de “overigen” thuis, maar moet apart worden genoemd gezien het marktaandeel.
Zelfde vraag voor Apple ?
Heer/mevrouw Hollenkamp en Wilko,
De in de tabel genoemde marktaandelen komen van IDC. Deze marktonderzoeker stelt vast dat de marktaandelen van Lenovo en Apple kleiner zijn dan die van de in de tabel genoemde ondernemingen. Lenovo en Apple staan dus niet in de top vijf en vallen dus in de groep overigen.
Het lijkt mij logisch dat als je praat over een top vijf je niet apart de nummers zes en zeven (wellicht Lenovo en Apple) noemt.