Netwerkleverancier Avaya integreert de producten van de pas overgenomen branchegenoot Nortel Enterprise in zijn portfolio. Het nieuwe platform Aura vormt de kern van de integratie van de producten voor unified communications en contact centers. De producten die specifiek voor het mkb zijn bedoeld, voegt Avaya samen in de hybride ip-oplossing IP Office. Avaya-directeur Chris de Jongh legt uit welke gevolgen dit voor het portfolio heeft.
'Het allerbelangrijkste is dat wij bestaande en nieuwe klanten van ons en van Nortel Enterprise nog lang blijven ondersteunen met hun huidige netwerkproducten', zegt hij. 'We hebben duizenden klanten in de Benelux en die blijven we voorzien van support en upgrades.' Het nieuwe Avaya kent vier productonderdelen, vertelt de landendirecteur: unified communications (UC), contact center, communicatietechnologie voor mkb en dataproducten.
Unified communications en contact centers
De producten voor UC, ofwel het integreren van diverse communicatiekanalen in één systeem, krijgen een upgrademogelijkheid naar het platform Aura. Aura is gebaseerd op het transparante SIP-protocol, dat makkelijk met andere systemen praat en waarop eenvoudig applicaties kunnen worden gezet. Bovendien voegt Avaya Nortels ontwikkelomgeving ACE toe aan Aura. ACE gebruikt service-oriented architecture (soa) en webdiensten.
Het nieuwe platform Aura vormt ook de basis voor nieuwe producten voor contact centers. In juli 2010 introduceert Avaya op Aura het zogenoemde Next Generation Contact Center, al blijven bestaande producten volgens De Jongh gehandhaafd.
Mkb en data
De verschillende producten voor het mkb, zoals Nortel BCM en Norstar en Avaya Partner en IP Office, worden uiteindelijk samengevoegd in IP Office. Bovendien krijgt dit mkb-product functionaliteiten voor Nortel-telefoontoestellen.
De dataproducten van Nortel vormen de basis voor het dataportfolio van Avaya. Avaya had tot dusver slechts enkele dataproducten die onder merknaam van andere hardwarefabrikanten ('OEM') werden gebruikt. 'Wij gaan nu druk aan de slag met ons nieuwe dataportfolio', besluit De Jongh.
Alle ontwikkelingen rond de samenvoeging van Avaya en Nortel zijn natuurlijk interessant, maar veel klanten zullen daar weinig van merken. Omdat zowel Avaya als Nortel voor de MKB markt niets zelf verkopen hebben klanten alleen contact met de leveranciers. Deze leveranciers kiezen uit hun productlijnen wat het beste past bij de klantvraag, en soms zal dat een apparaat van Nortel of Avaya zijn.
Onderhoud van huidige systemen is natuurlijk veel belangrijker, maar ook daar hebben klanten niet de contacten (en contracten) met Avaya of Nortel, maar met de leveranciers van deze producten (als bv KPN). Dat wat in deze contracten staat zal bepalend zijn voor het wel of niet continueren van het onderhoud.
Joost heeft in essentie wel gelijkt, maar wat belangrijk is voor de huisge klanten van Nortel, (natuurlijk ook Avaya) is, dat zij nu gewaarborgd zijn van een goed en helder groeipad van de apparatuur waarin zij hebben geïnvesteerd.
Waar wellicht werd verwacht dat Avaya alleen de markt van Nortek zou kopen en de CS1000 en CCM een stille dood zouden sterven, kanik veel waardering opbrengen voor de migratie en de groeipaden die nu zijn ingezet. Zeg maar “best of both worlds”.
Het gata hier weer over doosjes en niet over wat de klant nu eigenlijk wil. Avaya en Nortel zijn dozenschuivers, dat is hun enige reden van bestaan. Wees als klant dus op uw hoede. Lees de algemene en specifieke voorwaarden van dit soort contracten. Zorg dat u niet wordt afgeleid door accountmanagers met mooie praatjes. Focus op uw dienstverlening en de toegevoegde waarde die deze doosjes daarin wel of niet kunnen hebben. Ik kan u hierin adviseren. Ruim 18 jaar telecom ervaring staan u ter beschikking. Ook voor klachten over telecom aanbieders.