Het vertrouwen in ict-dienstverleners is het afgelopen jaar nauwelijks veranderd. Iets meer dan driekwart van de ict-beslissers zegt evenveel vertrouwen in de dienstverleners te hebben als een jaar geleden. Dat blijkt uit onderzoek van Blauw Research. Van de ondervraagden zegt 16 procent dat hun vertrouwen in de dienstverleners is verslechterd.
Het onderzoeksbureau verwachtte dat de economische crisis en de negatieve aandacht rond mislukte ict-projecten het vertrouwen onder druk zou zetten. Vooralsnog lijkt het vertrouwen niet te lijden onder de recessie, zeggen de onderzoekers. 78 procent van de 662 ondervraagde ict-beslissers zegt evenveel vertrouwen in de ict-dienstverleners te hebben als een jaar geleden.
Het vertrouwen blijkt niet uit hoe ict-beslissers over de geloofwaardigheid van ict-dienstverleners denken. 35 procent van de ondervraagden vindt ict-dienstverleners geloofwaardig, bijna de helft heeft hier geen mening over.
Aan de geloofwaardigheid is het afgelopen jaar weinig veranderd, aldus Blauw. Meer dan 70 procent zegt dat de geloofwaardheid van de dienstverleners het afgelopen jaar hetzelfde is gebleven. 20 procent vindt dat dienstverleners minder geloofwaardig zijn geworden en geeft daarvoor hoge kosten als reden.
Toegevoegde waarde
Ict-managers zijn positiever over ict-dienstverleners dan businessmanagers, concludeerde het onderzoeksbureau. ‘Blijkbaar zijn ict-dienstverleners (nog) onvoldoende in staat om ook businessmanagers te overtuigen van de toegevoegde waarde die ze te bieden hebben', schrijft het bureau.
Uit onderzoek van TNS Nipo in opdracht van Computable bleek ook al dat kosten een belangrijke overweging is om een consultant wel of niet in te schakelen. Deze gegevens worden gepubliceerd in de Consultancy Guide 2010. Het aantal ict'ers dat de keuze voor een bepaald adviesbedrijf mede laat afhangen van ‘de verwachting dat het bedrijf het best binnen het budget blijft', verdubbelde vergeleken bij een jaar eerder. Ook het aantal ondervraagden dat aangeeft te letten op de ‘laagste prijs', steeg van 8 naar 12 procent.
Zolang men juristen wel serieus neemt en ICT-consultants niet is er weinig hoop op verbetering in het ICT-huishouden van de meeste bedrijven. De problemen beginnen helaas aan de top en de individuele ICT-er kan weinig doen behalve een studie rechten volgen om uit deze impasse te komen. De cultus van projecten en accountability van ICT maken het nog een stukje erger.