SAS, specialist op het gebied van business analytics software en dienstverlening, is een samenwerking aangegaan met TIA Technology.
De samenwerking richt zich specifiek op de verzekeringsbranche. De combinatie van SAS business analytics software en TIA Solution stelt verzekeraars in staat vanuit hun kernprocessen managementinformatie te genereren. Deze inzichten helpen bij het nemen van strategische beslissingen en het voldoen aan de Solvency II-richtlijnen.
TIA Technology is wereldwijd leverancier van software voor de verzekeringsbranche. ln Nederland ondersteunt de software onder andere de kernprocessen van verzekeraars als Univé en Delta Lloyd. Niels Zijderveld, manager TIA Technology Benelux: "Door de samenwerking met SAS kunnen wij opdrachtgevers nog beter van dienst zijn, door onze data zodanig te presenteren dat er optimaal managementbeslissingen mee kunnen worden genomen. SAS is daarvoor de perfecte partner."
Basis voor Solvency II
Door de analyse- en rapportagekracht van SAS te linken aan TIA Solution, is het mogelijk dagelijks managementrapportages op operationeel, financieel en commercieel gebied te genereren. Deze rapportages zijn rolgebaseerd en kunnen daarmee worden toegepast op de informatiebehoefte van de sales manager, liability manager, actuaris, de directie of toezichthouders. Zo kan de data uit TIA Solution met SAS beter en sneller worden geanalyseerd. Daardoor is het bijvoorbeeld mogelijk een schatting van premie- of claimontwikkelingen te maken, winsten per campagne te berekenen en risicoscenario’s te schetsen. Op basis hiervan kunnen onderbouwde beslissingen worden gemaakt. Bovendien is de informatie eenvoudiger extern beschikbaar te stellen aan toezichthouders. SAS en TIA vormen daarmee een stevige basis voor de naleving van Solvency II.
"Met deze samenwerking profiteren verzekeraars van de analysekracht van SAS gecombineerd met de branchespecifieke kennis van TIA Technology", zegt Sander Rooth, business manager Finance bij SAS Nederland. "Door de combinatie van onze oplossingen, is management- en klantinformatie sneller beschikbaar en kan beter worden ingespeeld op actuele ontwikkelingen. Verzekeraars kunnen nu met sterke analyses gedegen beslissingen nemen."
Bestaande klanten van TIA Technology kunnen de oplossing gebruiken als toevoeging op hun huidige systeem. Er is één interface gecreëerd waarmee de gebruiker eenvoudig rapportages genereert. Deze rapportages zijn gebaseerd op de analyse van polis-, claims,- of klantendata uit TIA-Solution met SAS.