Elektronicafabrikant Panasonic heeft gekozen voor de online samenwerkingssoftware LotusLive van leverancier IBM. De software stelt gebruikers in staat te e-mailen, videoconferenties te beleggen, te chatten, bestanden te delen en projecten te plannen.
Naast medewerkers krijgen ook zakelijke partners en toeleveranciers toegang tot de software. De details van de overeenkomst werden bekendgemaakt aan de vooravond van de jaarlijks conferentie Lotusphere in Orlando.
Exchange
Panasonic gebruikt op dit moment nog Exchange van Microsoft. In totaal zullen 185.000 medewerkers van de Japanse elektronicafabrikant online toegang tot hun mail krijgen via LotusLive. De prijs van een eenvoudig account voor alleen e-mail ligt op drie dollar per gebruiker per maand.
Een groot aantal van de gebruikers maakt echter gebruik van duurdere applicaties, zoals die voor videovergaderingen en het delen van bestanden. Hierdoor liggen de gemiddelde kosten per gebruiker dichter bij de vijftien dollar per maand, zegt vice-president voor online samenwerking Sean Poulley van Lotus.
MKB
IBM kondigde bij de start van de jaarlijkse gebruikersconferentie Lotusphere aan het minimum aantal accounts dat een klant moet afnemen te verlagen van duizend naar 25. Hiermee komt LotusLive binnen bereik van een groot aantal MKB-bedrijven.
Het Nederlandse bedrijf RealConnections in Huis ter Heide, dat zich richt op het samenbrengen van samenwerkende bedrijven binnen online gemeenschappen, is al overgestapt op LotusLive. 'Het bespaart ons een zo'n half uur per dag. Al mijn contacten, bestanden en activiteiten bevinden zich nu op één plek op het web. Dat betekent voor ons een besparing van 120 uur op jaarbasis', zegt eigenaar Erik Vos.
Marktonderzoek
IBM verwacht op basis van verschillende onderzoeksrapporten dat de markt voor cloud-computing zal groeien van 47 miljard dollar in 2008 tot een omvang van 167 miljard dollar in 2012. Daarmee komt de groei uit op een gemiddelde van 28 procent elk jaar.