Fontys Hogeschool ICT in Eindhoven heeft bij De Berkenschutse, een school voor speciaal onderwijs in Heeze, een cursus game design gegeven aan autistische havo- en vwo-leerlingen. Eerder startte Fontys op de eigen locatie in Eindhoven met een cursus voor autistische jongeren tussen de 15 en 19 jaar in samenwerking met zorgcentrum Zorgokee. De tweede reeks cursusavonden daarvan is deze week van start gegaan.
'Het traject bij de Berkenschutse is net afgerond en de school en de leerlingen zijn erg enthousiast', vertelt teamleider Sander van Laar van Fontys Centrum IT. De cursus bij De Berkenschutse heeft zelfs betere resultaten opgeleverd dan de eerste cursus die Fontys zelf gaf. Dit komt volgens Van Laar met name door het aantal deelnemers. Van Laar: 'Hoewel er bij beide cursussen twee begeleiders zijn betrokken, was de groep bij de Berkenschutse kleiner. De docent kan negen deelnemers meer persoonlijke begeleiding bieden dan zestien autisten.'
Tijdens de cursus game design leren de deelnemers een gameconcept bedenken om dit vervolgens uit te werken tot een 2D-spel. Er wordt onder andere aandacht besteed aan animaties, spelregels, geluidseffecten en grafisch design. De zestien jongeren met een autistische stoornis die de cursus bij Fontys volgden, waren niet allemaal even succesvol.
Neveneffect
Van Laar: 'Niet iedereen heeft bereikt wat we hadden gehoopt, maar de cursus had wel een positief neveneffect. De cursisten kwamen binnen zonder te communiceren met anderen, maar tijdens de cursus zijn e-mailadressen uitgewisseld en waren er ook jongens die samenwerkten. Hun communicatieve vaardigheden zijn in ieder geval iets verder ontwikkeld.'
Ook de docenten hebben veel geleerd. 'Zorgokee heeft onze docenten ondersteund. Tegen autisten kun je geen grapjes maken of metaforen gebruiken tijdens de uitleg. Dan begrijpen zij het niet. Ook grepen de begeleiders van Zorgokee in als een van de cursisten onzeker was of wilde stoppen. Zij weten precies waar zij op moeten letten', vertelt Van Laar. Bij De Berkenschutse hielden de eigen docenten van de school dit in de gaten. Docenten van Fontys ICT verzorgden de lessen.
Naar het stuk:
“Ook de docenten hebben veel geleerd. ‘Zorgokee heeft onze docenten ondersteund. Tegen autisten kun je geen grapjes maken of metaforen gebruiken tijdens de uitleg. Dan begrijpen zij het niet.”
Sorry maar dit is echt onzin! ik ben zelf autistisch en weet heel goed wanneer er een grap word gemaakt of dat iets serieus is! Dat dat misschien bij veel autisten niet het geval is geeft nog niet het recht om te zeggen dat elke autist zo is!! Sorry dat ik het zo zeg maar het is Bullshit! Ik kan me dan om dit soort opmerkingen dan zo kwaat maken. De kortzinnige gedachtegang van de simpele mens!
Dus even voor de duidelijkheid, veel autisten hebben moeite met onderscheid tussen grap, sarcasme, metaforen enz. en serieuze opmerkingen maar zeker niet allen!!!
Dus vermeld het dan ook niet zo!
Verder wel een interessant bericht, wat dus mijn reden was om deze site te bezoeken, excusses voor het boos reageren maar ik kan er gewoon echt niet tegen.
Dit is echt een schandalige cursus. Hij kost iets van 1500 euro, net zoveel als je subsidie krijgt in je rugzakje. Maar als je even verder zoekt vindt je veel betere en goedkoperen cursussen dan deze in gamemaker. Ook zijn er zat freelance gamemaker docenten die met autisten werken voor veel minder. Het is puur geldklopperij en misbruik maken van subsidieregelingen. Zoek bijvoorbeeld op “gamemaker cursus voor docenten” en dan vindt je veel goedkopere (en eerlijkere) opties.
Kunnen dergelijke mensen niet gewoon een opleiding krijgen waar ze daadwerkelijk iets aan hebben.
Slechts de echte top kan daadwerkelijk een baan vinden in de Game wereld. Daarvoor heb je vaardigheden nodig die je niet even in een paar dagen kan worden voorgeschotelt.
Wat de prijs betreft, helaas zijn er wel meer organisaties die met PGB gelden rotzooien.
Gelukkig probeerd te overheid daar wel een vinger op te leggen.
@Jurriaan, dank voor je toelichting.
Uiteraard ben ik bekend met diverse vormen van autisme, maar je onvermogen om onderscheid tussen realiteit en een voorbeeld te maken was mij even ontschoten.
@Pascal: Nu game ik erg graag en ik zie de opmerking die je maakt een beetje gedateerd is.
Vroeger was het inderdaad zo dat alleen de beste van de beste demoscene coders (programmeurs) gevraagd werden om in die industrie te werken.
Maar de laatste tijd zie ik heel veel materiaal op bijvoorbeeld het steamplatform verschijnen van zeer matige kwaliteit.
Bepaalde ‘engines’ worden gigantisch vaak gerecycled en alleen het grafische gedeelte wordt aangepast. (Unreal engine, Quake engine)
Ben zelf totaal niet gecharmeerd van die ontwikkeling, maar het is niet anders de ‘casual’ gamer is gevonden en die consumeert zonder te controleren of wat ze kopen het wel waard is. (en zo kunnen kwalitatief zeer slechte titels gewoon verkocht worden)
@Technicus ik doe helemaal niet aan gaming, (saaie lul en veel uitdagendere bezigheden).
Maar je opmerking verbaast me wel.
Is het dan zo dat zelfs in de game industrie waar pracht, praal en ontwikkelingen werkelijk relevant zijn voor de verkoopcijfers inmiddels ook een situatie is ontstaat waarin vakspecialisten nauwelijks meer kennis en ervaring hebben dan de gemiddelde ICT-huisvrouw ?
Ik wil dat niet uitsluiten maar het verbaast me wel. (nee schokeren niet, zoals ik al aangaf games houden mij niet bezig. waar ik mij mee bezig houd beperkt zich hier in Nederland echt tot hooguit vijf man).