Bpm belooft je te helpen met het orkestreren van de bedrijfsprocessen op diverse lagen (mensen, systemen, etc.) om zo betere prestaties te bewerkstelligen zoals bijvoorbeeld meer efficiency en consistentie.
Om deze belofte waar te maken is het essentieel om een robuuste en effectieve business process management-omgeving te creëren. Met omgeving wordt een goede set van afspraken bedoeld om de processen te beheren. In plaats van te wedijveren met de business is het met de komst van bpm noodzakelijk om de handen ineen te slaan. Ook in de meeste bpm-softwaresuites (SAP, Oracle, IBM, etc.) zien we vandaag de dag heel duidelijk een focus richting proces verbetering en daarmee een verbetering van de bedrijfsresultaten. Ik verwacht dat er in de toekomst alleen maar meer nadruk gelegd zal worden op dit gebied. In feite is bpm naar mijn mening meer een managementfilosofie, die ondersteund wordt door een uitgebreide procesgeoriënteerde infrastructuur. Indien deze op de juiste wijze wordt gehanteerd, biedt het een krachtig wapen voor het bereiken en behouden van concurrentievoordeel en een goede cohesie tussen de business en ict. In plaats van altijd achter de feiten aan te lopen biedt bpm niet alleen de auto maar ook het gaspedaal en de versnellingen om echt de business performances op te drijven.
In plaats van beheer via de achteruitkijkspiegel van de auto (kijken naar wat er is gebeurd in het verleden), is de hedendaagse eis/trend om juist inzicht te (ver)krijgen over de dag-tot-dag-activiteiten en, indien nodig, de mogelijkheid om actie te ondernemen. Dit alles realtime.
Procesmanagement is inmiddels de belangrijkste trend in het moderne bedrijfsleven. Het is vaak verkleed als vele andere dingen, maar uiteindelijk gaat het om het feit dat de waarde die de business kan afgeven afhangt van de effectiviteit waarop bedrijfsprocessen worden uitgevoerd. Het zijn niet alleen die processen die extra waarde toevoegen voor (toekomstige) klanten, maar ook interne processen die zorgen voor het succesvol managen van de organisatie.
Dit betekent dat we voor toekomstige ontwikkelingen anders om moeten gaan met onze bedrijfsprocessen en de wijze waarop deze geïmplementeerd dienen te worden. Om dit te realiseren is een goede proces engine noodzakelijk, deze bewaakt alle actieve processen ofwel de softwarematige motor, aangevuld met een zogenaamde content repository en goede integratiemechanismen. Ook moeten we, om de business te helpen, onze processen voorzien van verfijnde waarschuwingen, escalatiemechanismen en robuuste analyses.
Succes vereist het vermogen om de juiste balans tussen efficiëntie en flexibiliteit, controle en aanpassingsvermogen, naleving en wendbaarheid in te stellen. Terwijl de business steeds aan verandering onderhevig is, zorgt een effectieve implementatie van bpm voor een meer flexibele en wendbare houding voor de (her)ontwikkeling van de technologie-infrastructuren en zakelijke processen. Overigens betekent dit niet dat de organisatie voor een technologie moet kiezen.
Deze nieuwe mogelijkheden zullen worden gebaseerd op nieuwe processen welke zorgen voor lagere leveringskosten, snellere time to market, terwijl ze ook een consistente klantervaring en meer doeltreffende naleving van de regelgeving waarborgen. Het is niet een kwestie van of jouw bedrijf zal gaan werken met bpm-technologie, het is gewoon een kwestie van wanneer. Indien goed geïmplementeerd kan bpm voor een onderneming echt de kloof dichten tussen strategie en operationele innovatie.
Jaime Conejo Verheijden
Business consultant
Creetion
Leuk beschouwend artikel rondom de belofte van BPM.
Ik hoop dat de schrijver ons in de toekomst meeneemt in zijn BPM-wagen en ons door de juiste wegen te leiden.
Er valt op dit vakgebied nog veel te ontdekken rondom aanpak, het vermijden van valkuilen, transitie naar beheer, integratie over de bedrijfsmuren heen.