Het uitblijven van grote koerswijzigingen is goed nieuws voor de gebruikers van Lotus-software van leverancier IBM. De aankondigingen bij de opening van de jaarlijkse conferentie Lotusphere geven gebruikers het gevoel dat IBM voortgaat op de ingeslagen weg. 'Dat is wel eens anders geweest', zegt Marnix Kemme, voorzitter van de Nederlandse Lotus User Group SNUG.
Zijn reactie is kort maar krachtig. 'Welk nieuws?', zegt Marnix Kemme als hij wordt gevraagd naar zijn mening over de aankondigingen bij de opening van Lotusphere. 'Ik vind dat overigens positief. Het betekent dat IBM vasthoudt aan zijn eigen koers. In het verleden heb ik ook weleens gezien hoe bezoekers bij de opening van Lotusphere vertwijfeld om zich heen keken. Nee, dit is positief.'
Graadmeter
Uit de aankondigingen blijkt dat IBM twee grote trends ziet: cloud computing en mobility. Diezelfde trends ziet Kemme terug op de beursvloer, waar IBM-partners de oplossingen tonen die zij voor het Lotus-platform hebben ontwikkeld. Kemme ziet hierin een extra onderbouwing dat IBM de juiste koers heeft uitgestippeld. 'Het is de graadmeter voor het gevoel dat in de markt leeft.'
Tijdens de openingsceremonie noemde de scheidende algemeen directeur voor Lotus Software Bob Picciano de roep van businesspartners om luider op de trom te slaan voor Lotus. In Nederland heeft dat geleid tot de eigen campagne 'Lotus loves people' van enkele Nederlandse businesspartners. 'Die campagne is uit nood geboren', vertelt Kemme. 'IBM is een degelijk bedrijf, heel keurig, maar mist de sexappeal van Google. Zelfs Microsoft is sexier. De leverancier is niet zo sterk in de marketing van de Lotus-producten, maar het initiatief van de businesspartners is enthousiast ondersteund.'
Dubbele licenties
Het betere imago moet voorkomen dat grote klanten overstappen op alternatieve producten, zoals die van Microsoft. Een voordeel van Lotus is dat naast e-mail, agendabeheer en instant messaging gebruikers vaak eigen bedrijfsapplicaties in Lotus hebben geprogrammeerd. Het overzetten van die applicaties is meestal complex. Kemme: 'Dat leidt er soms toe dat bedrijven overstappen op een ander e-mailprogramma, maar de applicaties in Lotus houden. Dan betaal je dubbele licenties, zoals bijvoorbeeld Philips doet.'