De Leidse ict-dienstverlener Infotheek heeft een goed jaar achter de rug. De omzetgroei in 2009 is 22 procent. De totale omzet is 62 miljoen euro. De groei is volgens directeur Duco van Leenen te danken aan de scherpe hardwareprijzen en diensten die het bedrijf aan bedrijven en overheden biedt. In 2010 wil Van Leenen verder groeien in een aantal segmenten. Werk is er genoeg daarom is Infotheek ook nog op zoek naar acht account managers.
Infotheek, dat in 2008 en 2009 de prestigieuze CRN Channel Award won, groeit doordat klanten door de economische crisis kritischer kijken naar hun it-uitgaven, aldus Van Leenen. "Er is sprake van een anti-cyclische groei. We hadden al veel klanten die onze hardware en diensten inkopen, maar als het economisch minder gaat zien we dat er meer klanten naar ons toe trekken en blijven als de economie weer aantrekt. Klanten willen standaardiseren (met dezelfde machines met gelijke chipsets en configuratie een langere periode werken) en lagere kosten van hun it-omgeving. We bieden klanten een breed assortiment van desktops, notebooks, servers, printing, thinclients en infrastructuuroplossingen. Deze kan men ook huren bij Infotheek. Afgelopen jaren heeft Infotheek hard gewerkt aan het verder professionaliseren van het diensten aanbod. Dit heeft tot een sterke groei geleid in 2009. Veel klanten maken gebruik van het logistieke diensten aanbod, leveren van hardware, installeren van images, opkopen afgeschreven apparatuur, plaatsen van de nieuwe hardware op de werkplek, voorraad houden voor klanten en die op afroep leveren. Zo vervingen we in 1 weekend 500 werkplekken bij een Gemeente en namen we de oude apparatuur mee terug. Verder vinden klanten het ook prettig dat ze voor reparaties terecht kunnen bij Microfix dat een zusterbedrijf is van Infotheek.
Werkplekken
In 2010 heeft Infotheek de ambitie om het nog beter te doen dan in 2009, zo vervolgt Van Leenen. "Ik denk dat veel klanten ons nog niet weten te vinden. Daar gaan we aan werken. Dat doen we onder andere door onze webshop te vernieuwen . Dat rollen we nu uit. Verder komt er meer focus op diensten, zoals logistieke dienstverlening voor bedrijven met 200 tot 2000 werknemers (zo werkt Infotheek al samen met een aantal grotere spelers in de markt) Ook zien we steeds meer vraag vanuit de klanten op het gebied van virtualisatie en storage. Buiten het feit dat we hier ook extra mensen met expertise hebben aangetrokken werken we ook nauw samen met partner. Ook hebben we een specialist die zich richt op de tendermarkt, een markt waar we tot nu toe nooit echt sterk in zijn geweest. We willen meer leveren aan overheden en gemeenten. We hebben op dit moment liefst acht vacatures voor account managers ook voor de internationale markten. Ook zoeken we nog een medewerkers die weet hoe hij HP ProCurve netwerkoplossingen moet verkopen. "
Acer
Er wordt veel zaken gedaan met oplossingen van HP, maar ook steeds meer van Acer. Deze twee merken zijn de belangrijkste merken bij Infotheek. Van Leenen: "We zijn nog steeds een ‘HP-huis’, maar daarnaast geven we meer focus aan de verkoop van Acer notebooks en pc’s aan het middensegment en de educatiemarkt. We zijn hiermee in 2009 mee begonnen en er is sprake van een goede kick-off. Acer wordt nu goed door ons in de markt gezet. Ook verkopen steeds we meer andere hardware merken zoals tft-schermen, notebooks en printers. Met Dell wordt de samenwerking langzamerhand steeds nauwer. Dell is voor ons een aanvulling op HP en Acer. Verder verkopen we veel software van Microsoft en Symantec. Zo zijn we sinds 1 november 2009 Community Microsoft Authorised Refurbisher (MAR). Hierdoor kunnen we besturingsystemen van Windows installeren op refurbished computers."
Duitsland
Infotheek gaat verder ook meer zaken doen in het buitenland, aldus Van Leenen. "We zijn al actief in België en Zweden. We gaan nu in Duitsland aan de slag. Vanaf 1 februari van dit jaar hebben we een vertegenwoordiger in Duitsland. Hij wordt ondersteund vanuit ons hoofdkantoor in Leiden vanwaar we de Duitse markt bedienen. Zo willen in 2010 verder groeien en onze positie versterken in een markt dat zich typeert met veel concurrentie en een prijzenslag."