Mindjet, specialist in collaboration- en persoonlijke productiviteitstools die ideeën, informatie en mensen visueel verbinden, heeft het jaar 2009 succesvol afgesloten. Mijlpalen waren de geslaagde introductie van het visuele collaboration-platform Mindjet Catalyst, de uitbreiding van het managementteam, de erkenning van Gartner als ‘Cool Vendor’ en de verkoop van meer dan 150.000 licenties. Mindjet kon in 2009 de omzet in collaboration-gerelateerde producten meer dan verdubbelen. In Nederland werd het klantportfolio uitgebreid met uiteenlopende bedrijven zoals GGZ Westelijk Noord-Brabant en game-consultancybureau Fariko.
Nadruk op collaboration
Mindjet richtte zich in 2009 nog nadrukkelijker op collaboration door de introductie van het visuele samenwerkingsplatform Catalyst. Deze online omgeving combineert applicaties voor webconferencing, online documenten delen en projectmanagement met een visuele collaboration-tool, gebaseerd op MindManager. Om deze nieuwe ingeslaagde weg kracht bij te zetten werden in de loop van het jaar verschillende experts aangesteld afkomstig van Webex, Cisco’s oplossing voor online samenwerken. Kate Milner werd aangesteld als vice president worldwide marketing, Felicity Wohltman als vice president product marketing en Greg Brown als vice president worldwide sales and service. Dit team wordt sinds het begin van 2010 versterkt met de Nederlandse Petra van der Vet als director EMEA marketing. Van der Vet is eveneens afkomstig van Webex.
Groeiende online community
Mindjet wist in 2009 de online aanwezigheid sterk te vergroten door de inzet van social media. De levendige community bestaat uit klanten, fans en andere belanghebbenden en participeren op de Mindjet blog, de Facebook-pagina en Twitter. In het afgelopen jaar groeide deze community erg hard met 1900 procent. Inmiddels zijn er meer dan 4700 Twitter-volgers en 2200 Facebook-fans. Het aantal lezers van de blog groeide met 250 procent naar 308.000 bezoekers.
Uitbreiding klantportfolio
In 2009 werden 150.000 licenties verkocht. Grote namen van gebruikers wereldwijd zijn Dow Chemical, Chevron, Lockheed Martin, IBM, Citibank, Motorola, Pfizer en Whirlpool. In de Nederlandse markt werden successen geboekt bij onder andere GGZ Westelijk Noord-Brabant. Hier werd met Mindjet MindManager een koppeling gerealiseerd tussen de verschillende zorgprogramma’s en de patiëntgegevens in het EPD (Elektronisch Patiëntendossier). Hierdoor is een overzichtelijke ordening ontstaan in wat de mogelijke begeleiding en behandelingen zijn binnen de individuele situatie van patiënten.
Analisten van Gartner bestempelden Mindjet als ‘Cool Vendor’ op het gebied van project- en programmamanagement. Volgens het juryrapport is mindmapping een goede manier voor mensen om snel ideeen te ordenen en de relaties tussen verschillende concepten in te zien.
"2009 was een belangrijk jaar voor Mindjet omdat we grote stappen hebben gezet collaboration te herdefinieren door gebruik te maken van onze visualisatietechnologie. De introductie van producten als Catalyst heeft voor een meer dan verdubbeling gezorgd van onze collaboration-business. De uitbreiding van ons managementteam met stuk voor stuk topmensen in dit speelveld versterkt onze positie aanzienlijk. In 2010 willen we deze stappen voortzetten en Mindjet’s visualisatietechnologie de standaard maken voor het verbeteren van bedrijfsprocessen en het stimuleren van innovatie", aldus Scott Raskin, CEO van Mindjet.